DoD DoD Ostroseden regler?

MiltonMan

Veteran
Hej alla. Jag försöker få lite information om hur ”Ostroseden” fungerade i Drakar och Demoner före Trudvang Chronicles.Jag har förstått att präster måste avlägga en ed för att lära sig nya böner?

Jag har DOD 6.5 och Expert Magi, men jag tror att endast Gerbanis, Nidendom och Hamingjes beskrivs i detalj här. Tack för all hjälp!

(Ursäkta grammatiken, svenska är inte mitt modersmål!)

Det fanns inga regler för att utöva ostroseden i DoD6. Regeltekniskt fungerade de olika religionerna likadant i DoD6 innan DoD Trudvang från 2006 gjorde de olika religionerna mer spelmekaniskt annorluna från varandra. Så det var först i DoD Trudvang som ostroseden lades till som en religion med egna heliga förmågor i form av eder och pakt med en flowra(mäktig naturande).

I boken Mittland till DoD6 Expert introducerades religionen ostroseden för första gången. Religionens motsvarighet till präster beskrivs snarare som en sorts trollkarlar/magiker som även fungerar som en vördad byäldste och kallas 'laird'. Samt att det även finns en sorts sällskap/gille av barder/sagoberättare som kallas 'skwildhugen'. Dessa barder för vidare ostrosedens hjältesånger och legender. Pakter med de olika andeväsen som kallas 'flowrar'( i plural) nämns i boken, men det finns inga regler rörande hur dessa pakter fungerar. Men det verkar mest vara legendariska hjältar som gjort detta historiskt och inte vem som helst.

Så för att sammanfatta så hade DoD6 inga egna specifika regler för heliga förmågor för utövare av ostroseden som det gjorde för gerbanis, nidendomen, hamingjes, dvärgarnas runor eller alvernas heliga förmågor. Och de som närmast skulle kunna kallas för en präst inom ostroseden var antingen egentligen en magiker och byäldste (eller bara vanlig byäldste utan att vara magiker) eller en bard/sagoberättare. Dyrkan/vördnad av lindormar nämns också.

Hoppas det ger lite mer klarhet.

Last edited:
Tack, Botulf! Det klargör en hel del, särskilt dess frånvaro i DoD6. Det låter som om DoD Trudvang hanterade Ostroseden mer i linje med hur det presenterades i Trudvang Chronicles-böckerna då. Stämmer det?

Det är intressant hur saker och ting har förändrats, särskilt jämfört med vad som presenterades i de engelska översättningarna. Det är ungefär den främsta anledningen till att jag är så intresserad av hur det var i de ursprungliga utgåvorna!

Jag hoppas att jag på något sätt kan hitta eller läsa DoD Trudvang någon gång. Det verkar vara intressant.

Jag hoppas att jag på något sätt kan hitta eller läsa DoD Trudvang någon gång. Det verkar vara intressant.
Jag håller på att sälja av rollspelsgrejer jag inte använder och har en DoD Trudvang-box som står i hyllan och samlar damm. Skicka ett PM om du skulle vara intresserad av att köpa den 🙂

Din grammatik är helt perfekt vad jag kan se.

Jag läser i box utgåvan just i detta nu och tycker mig finna att den största skillnaden är att här står att ostroseden inte har någon organisation.

De har inget prästerskap eller tempel. Utan består av hjältar som träffas i Gillesstugor.

Religionen utövas helt enkelt mellan hjälten och flaurorna via blodseder och levnadsregler.

Det står även att religionen är på väg att dö ut på grund av Nidendommens intåg och att det var länge sedan som en kung var av ostroseden.

Lite mer dystert än i chronicals helt enkelt.

Rent spelmässigt verkar systemet samma.
Du får gudapoäng genom blodslöften och riskerar att mista kp om du misslyckas.
Du får tillgång till krafter genom att lova leva på ett visst vis hela livet.

Det här är väldigt hjälpsamt! Särskilt när det gäller hur ederna och metoden för att få nya böner fungerar.

Tack för den informationen också, @Oddewalla! Mina spelare verkar väldigt intresserade av de religiösa spänningarna i Mittlandsregionerna. Jag tror att premissen kommer att handla om Ostrosedens fästen i de norra regionerna och höglandet i Skaftafijell i Runvjiik. Det verkar vara en intressant korsväg mellan olika kulturer och platser där.

Jag håller på att sälja av rollspelsgrejer jag inte använder och har en DoD Trudvang-box som står i hyllan och samlar damm. Skicka ett PM om du skulle vara intresserad av att köpa den 🙂
Definitivt intresserad av en box! PM skickat! (Vilken utgåva är boxen? Jag förstår att det faktiskt finns två boxar, eller hur?)

Back