Nekromanti DoD Orcher

mattiasc

Veteran
Joined
28 Nov 2003
Messages
1
Hej

Har just börjat me Drakar och Demoner.

Men har ett problem.
I monsterboken står det att orcher inte gillar soljus,
men där står inte om dom får nedsatta funktioner
när dom vista i soljus.
Där står häller inget om dom har mörkersyn.
Resar har mörkersyn i monsterboken.

Måste i så fall orcher alltid ha typ facklor med sig i grottor
och liknande?

I gigant får en kohort bestående av orcher minus i atackpoång i solen.
Borde då inte enskilda orcher i DoD få lite minus på FV i
vapen och andra färdigheter?

Snälla svara någon som kan.

Mvh Mattias
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
när vi spelade Drakar och demoner (vilket var ett tag sen) så hade våra orcer "low light vision" alltså dom ser ganska bra om det finns någon ljuskälla men inte alls om det inte finns någon alls (till skillnad från dvärgar).
Jag har för mig att våra orcer hade -3 på allt som krävde koncentration eller syn så länge dom var i soljus.
Men jag är så hott som 100% säker på att vi inte hittade detta i någon regelbok utan hittade på det själva... men med DoD vet man aldrig :gremgrin:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Orcher i DoD

Orcher i v2 till v5 får inga modifikationer i sollljus. Jag hittar inget om mörkersyn innan boxen Monster, men där står det i alla fall att de ser perfekt i mörker.

Inofficiella orcher till DoD 6, som visserligen inte verkar vara den version du spelar, men som ändå kan användas, finns här:

http://www.rollspel.com/andrarpg/ankorch.htm

De orcherna gillar inte solljus och får negativa effekter av det.

Ha det så kul!

M.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
"Har just börjat me Drakar och Demoner."
Åh, intressant.. Varför började du inte med 6:an? Hur fick du tag de gamla böckerna?

"I monsterboken står det att orcher inte gillar soljus,"
Det behöver inte innebära att de får nedsatta funktioner.. Jämför detta med hur vissa människor är rädda för mörkret..

"Måste i så fall orcher alltid ha typ facklor med sig i grottor
och liknande?
"
Mina orcher har det i alla fall..

"I gigant får en kohort bestående av orcher minus i atackpoång i solen."
Minus i attackpoäng? Vad är attackpoäng? Menar du stridsmoral eller stridsduglighet? Man kan tolka regeln som att orcherna vantrivs i solen och som grupp påverkar varandras moral negativt när de gnäller på det förbaskade ljuset och på så sätt presterar sämre.. Alla regler kan förklaras.. Det kräver bara lite tankeverksamhet (eller fantasi)..

Jag kör nog lite halvinofficiellt (i min spelgrupp) att orchernas ögon är mer ljuskänsliga än människornas.. Det innebär att orcherna har bättre nattsyn än människorna och att de kan vara aktiva under dagen.. Effekterna av bländande (sol)ljus påverkar orcher mer än människor.. Jag har inte skrivit ner det eller sagt det till någon, men tanken har alltid funnit där.. Jag får tacka för att du ställde frågorna så att jag kunde reflektera över det..

/[color:\\"green\\"]Han[/color], vars orcher är mest aktiva i skymning och gryning
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Beror på...

Det hela beror igentligen på vilken bok du läser och vad SL väljer att spela med. Redan i grundboken till DoD 91 (v4) så står det att orcherna har långa armar och massor massor av kroppshår, medan i "Svartfolk" så beskrivs de som något som lätt påminner om Warhammer orcherna. samt så beskrivs det orcher som bor på slätter i just "Svartfolk", dessa borde väl knappast ha problem med normal solljus.

Inte för att jag själv nytjat någon annan orch-typ än just den som är standard, men de har aldrig haft problem med solljus.

/Kram - Umi
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Tja, katter ser bra i mörker, men klarar solljus bra.

Slutpoängen är väl att det inte finns något som är "rätt". Gör vad som känns rätt för dig och vad som passar dig.
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
KAtter har istället offrat andra saker som gör att deras ögon aldrig skulle vara dugliga för att exempelvis lära sig läsa (ointressant för en katt men väl tänkvärt för en orch som kanske vill ha möjlighet till finare hantverk och kanske läsa. Det beror på hur kliché-onda dregg man vill ha sina orcher till då förstås :gremsmile: )
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Jag tycker att man ska utforma sina orcher såsom man själv tänker sig att de är. Om man inte vill att de ska tåla solljus alls kan man ju låta det vara så. Om man inte vill att de ska vara läskunniga på grund av hur ögonen är uppbygda kan man ju göra det. Det är ju trots allt din värld. Du är SL-GUD.

Mvh The Allmighty God
 
Top