Nekromanti DoD online, Crit eller Fummel?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Aktieägarna

99,99% av Hasbros aktieägare vet inte vad D&D är.

Och när det gäller riskbedömning ... att utveckla ett MMORPG är troligen så kostsamt att den investeringen överstiger WotC:s D&D budget flera gånger om. Och just nu är det pengar man kastar i sjön, eftersom marknaden är så dominerad av EQ, WoW och Lineage.

Om man ska göra ett MMORPG av någon av WotC:s spel, så ligger väl Magic närmare, tror jag. Fler spelare = bättre kundunderlag.

/M
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Well, hade de velat se en framtidssatsning på MMORPG så hade de:

1. Lagt ner D&D minis. Det hjälper ju inte en MMORPG-satsning på ett endaste sätt.
2. Gjort D&D mer datorvänligt. Låta systemet hantera sånt som datorer är särskilt bra på.
3. Förmodligen lagt ner bordsrollspelet D&D helt till förmån för en helhjärtad storsatsning på D&D Online.
1. Samlarspel är en annan nisch som det finns pengar i. Den är intressant på egna meriter.
2. Tja, det är ju redan ganska datorvänligt, speciellt jämfört med andra större spel som tex Vampire.
3. Sådant går inte att göra över en natt, det kräver en längre tids sparlåga först för att inte folk ska reagera. Det tar tid att omskapa ett varumärke.

Jag kanske är färgad av mitt hopp om att de ska lägga ner D&D som bordsrollspel, men faktum kvarstår, hade jag varit ansvarig och stått inför aktieägare eller Hasbro och skulle måla upp en framtidsplan, då skulle MMORPG kännas som mer visionärt och mindre kontroversiellt i deras ögpn.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
1. Samlarspel är en annan nisch som det finns pengar i. Den är intressant på egna meriter.
Men det är intressant att wizards inte gör det bästa av dessa egna meriter (då hade spelet sett väldigt annorlunda ut) utan att de istället anstränger sig så oerhört hårt med att fokusera på länken mellan miniatyrspelet och rollspelet. Det talar emot din vision.

2. Tja, det är ju redan ganska datorvänligt, speciellt jämfört med andra större spel som tex Vampire.
Men de nya åtgärderna gör inte spelet bättre som datorspel, utan tvärtom har jag bara sett ändringar som gynnar bordsrollspelet (förutom kanske en del strömlinjeformning av spells och sånt, särksilt metamagi vet jag har varit svårt att datorisera (det står i manualen till neverwinter nights)). Även det talar mot din vision. Kolla på systemet i WoW - det är betydligt mer datorvänligt - och D&D rör sig bort från detta.

3. Sådant går inte att göra över en natt, det kräver en längre tids sparlåga först för att inte folk ska reagera. Det tar tid att omskapa ett varumärke.
Men steget tycks gå åt andra hållet, och det talar mot din vision.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Tänkt frågestund

då skulle MMORPG kännas som mer visionärt och mindre kontroversiellt i deras ögpn.
Okej, låt oss gå igenom en tänkt frågestund med Hasbros VD. Frågan är; ska han ge Troberg finansiering för ett MMORPG baserat på D&D.

Troberg: Jag tycker att vi ska lägga ner D&D som bordsrollspel och satsa på MMORPG! Det är en öppen marknad; titta bara på de redan etablerade aktörerna! De tjänar mängder med pengar!

VD: Vad är D&D?

Troberg: En av våra intellectual properties. Ett rollspel. Ganska stort.

VD: Hmmmmm ... okej ... de tjänar pengar säger du?

Troberg: Japp! World of Warcraft dominerar hårt med 9 miljoner användare, och sen finns det flera andra riktigt stora, som Everquest och Lineage!

VD: Hmmmm ... World of Warcraft har jag hört tala som. Okej, hur lång tid tar det att utveckla ett sånt där MOMRPG?

Troberg: MMORPG.

VD: Whatever.

Troberg: Kanske fyra till fem år, om vi ska försöka slå World of Warcraft. Vilket vi måste om vi ska få de stora pengarna!

VD: Du, de här papprena jag fick av dig, där stod det att vi redan har utvecklat ett sånt där MMORPG?

Troberg: Jo, genom en licens fick vi nån annan att göra ett.

VD: Hur gick det med det?

Troberg: Det floppade.

VD: Hmmmmmmm ... okej. Men det där Drakar och Demoner ...

Troberg: Dungeons&Dragons.

VD: ...ja, jag sa ju det. I alla fall, hur ligger vi till där?

Troberg: Vi dominerar marknaden. Uppåt en 60 till 70 procent av alla som spelar rollspel spelar D&D. Vi har runt 4 miljoner spelare.

VD: Det är ju en hel del. Tjänar vi pengar på det?

Troberg: Alla köper inte våra böcker, förstår du. Så inte alls så mycket som vi skulle på ett MMORPG!

VD: Som tar fem år att utveckla ...

Troberg: Vi klarar det på två, jag kan programmera lite själv, så det är inte så svårt att komma i mål med ett sånt projekt.

VD (tittar på klockan): Okej, om jag fattat det här rätt så vill du lägga ner Drakar ... nej, Dungeons&Dragons som det ser ut idag, och få i runda slängar 250 miljoner dollar till att i fem år ...

Troberg: Två år ...

VD: ... utveckla ett sånt där MMORPG, vilket vi gjort en gång förut och misslyckats, och lansera på en marknad där vi ligger fem till sju år efter, och det finns minst tre giganter med etablerade kundgrupper.

Troberg: Jepp!

VD: Okej. I'll let you know.
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
(Jag har inte läst orginal tråden så jag vet inte vad som diskuterats där)

Jag tror att D&D Inside snarare är en Crit än en fummel. Många av de som köpte Dragon eller Dungeon magazine kommer att gå med i.o.m. att allt material som gick till tidningarna nu går till Inside. Dungeon skapare/simulerings programmet kommer tillsammans med voice chatten att tillåta spelare från hela världen att spela ihop. Vilket låter mer grandiost än vad det kommer bli, men jag kan se äldre spelare som inte har samma tid eller har flyttat kan använda programmet.

Det fina med det hela från WotCs sida är ju att till skillnad från tidningarna så måste alla i spelgruppen prenumerera på Inside. Månadskostnaden ska ju bli ungefär lika mycket som för en kopp kaffe, så det är ju värt att pröva om man gillar Dungeon bashing

Visst är det ett steg närmare miniatyrerna, det förvånas man väl inte av. Senaste rollspelssläppet SW Saga system, var ju tydligen väldigt influencerat av minityrsspelet. Sen så ligger det ju mer pengar i samlar miniatyrer så det är ju smart att försöka få spelare att använda dem.

Men jag har svårt att se spelare använda Inside i någon större utsträckning vid spelbordet, visst kan man använda det som referens mend et kan man ju redan med e-böcker (skillnaden blir väl att det blir mer lagliga pdf:er). Jag har svårt att se fem spelare sitta runt bordet med varsin laptop inloggade på Insides dungeonsimulering. Men det kanske är framtiden. :gremlaugh:

För övrigt så anser jag DDO vara ett väldigt roligt spel tills repetitionen sätter in.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Tänkt frågestund

Okej, låt oss gå igenom en tänkt frågestund med Hasbros VD. Frågan är; ska han ge Troberg finansiering för ett MMORPG baserat på D&D.
Din powerword-fu är svag. Man måste få med sådant som:

* Vi måste utöka varumärket till nya marknader.
* Det finns en bred och betalningsvillig kundbas inom MMORPG.
* Vi kan binda upp en kundbas i prenumerationer.
* WoW är gammalt, och det är läge för oss att utnyttja vårt varumärke för att ta deras kundbas.
* Genom att utöka våra kunders hobbyutövande så finns det fler möjligheter att ta betalt från varje kund.
* De unga konsumenter som vår huvudsakliga nyrekrytering finns bland föredrar datorspel.
* Vi har erfarenhet från MMORPGs tidigare, och genom att bygga på den grunden så kan vi få en kraftfull start på projektet.
* MMORPG är något som drar mycket mediauppmärksamhet och som ligger i tiden.

Dessutom skulle jag bli mycket förvånad om det inte redan pågår utveckling av ett D&D-MMORPG, även om det inte är officiellt än. Det skulle vara att missköta varumärket att inte göra det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Som jag skrev till Magnus så tror jag att de kommer att komma med ett stort MMORPG, det finns redan minst ett 50-tal datorspel på D&D, jag kan inte tänka mig att de inte gör ett rejält försök att hoppa på det tåget.

När det börjar rulla in pengar där så kommer pappers-D&D att verka som en dålig kassa-ko, och kommer därmed att få mindre pengar, och sedan går spiralen neråt.

Det andra alternativet, att MMORPG-et tvärfloppar, kan i sig dra med sig tillräckliga kostnader för att sänka pappers-D&D.

Bästa chansen för pappers-D&D är såvitt jag kan se att MMORPG-et går runt, men inte så mycket mer. Då framstår fortfarande pappers-D&D som ett vinstgivande alternativ, och det mjölkas inte ut av andra utgifter.

Men steget tycks gå åt andra hållet, och det talar mot din vision.
Äsch, det säger du bara för att göra mig ledsen...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
VD:n svarar

* Vi måste utöka varumärket till nya marknader.
Vi har redan utökat varumärket till MMORPG. Det gick åt helvete. Alltså arbetar vi i uppförsbacke. Hitta andra marknader att utöka till.

* Det finns en bred och betalningsvillig kundbas inom MMORPG.
Hur mycket kostar det oss att få dem att byta från WoW, EW och Lineage? Eller är det helt nya som ska attraheras? Hur mycket kostar det att ta dessa från andra konkurrenter?

* Vi kan binda upp en kundbas i prenumerationer.
Ett annat gäng har redan skapat den lösningen. Den heter D&D Insider. Den lanserades häromdagen, och ska gå ur beta till nyår. Investeringen i den mjukvaran är en bråkdel av det som behövs för att skapa ett MMORPG som kan ta sig an WoW.

* WoW är gammalt, och det är läge för oss att utnyttja vårt varumärke för att ta deras kundbas.
WoW har just släppt nyheten om sin tredje expansion. Men visst, när vi teoretiskt skulle vara klara, så kanske WoW tappar fördelen av att vara på gång och nytt och fräscht. Men å andra sidan är D&D 30 år gammalt, så vi har ju inte precis det fräschaste varumärket. Och vi har en misslyckad lansering av ett MMORPG i bagaget.

* Genom att utöka våra kunders hobbyutövande så finns det fler möjligheter att ta betalt från varje kund.
Precis. Det gäller dock alla satsningar som görs, och är inte unikt för ett MMORPG. Det finns andra sätt att utöka hobbyutövandet, genom att fokusera på det som är unikt för D&D, som WoW, EQ och Lineage inte kan leverera ännu.

* De unga konsumenter som vår huvudsakliga nyrekrytering finns bland föredrar datorspel.
Du kan få pengar till ett renodlat datorspel. De säljer bättre i butik än MMORPG, har jag fått för mig. Skapa ett spel för Playstation 3, så kan vi fortsätta snacka.

* Vi har erfarenhet från MMORPGs tidigare, och genom att bygga på den grunden så kan vi få en kraftfull start på projektet.
Våra konkurrenter har framgångsrika erfarenheter. Vi har erfarenheter som baseras på ett misslyckat projekt, vilket i och för sig kan vara bra. Men jag tror inte det ger oss någon fördel gentemot Blizzard.

* MMORPG är något som drar mycket mediauppmärksamhet och som ligger i tiden.
Visst, men vi skulle inte släppa det nu, utan om flera år och då kan det vara något annat som ligger i tiden.

/M
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: VD:n svarar

Du överskattat en genomsnittlig VDs förmåga att genomskåda dummy-fraser.

Nu är min erfarenhet visserligen från programutvecklingssidan, men jag tror inte att jag sett någon VD än som man inte hade kunnat övertala genom att ställa sig upp på bordet och mässa "XML! XML! XML! Web 2.0! Web 2.0! Web 2.0! SOA! SOA! SOA!" osv.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Vad ser aktieägarna helst, en framtidssatsning på MMORPG som kan ge storkovan (med viss risk, så klart) eller en satsning på traditionella rollspel som på sin höjd ger en låg avkastning?

Hasbros verksamhet involverar (svjv) inte elektroniska media. Rollspelen är en pyttedel inom leksakerna. Och är det något jag är van vid är att stora etablerade företag sällan gör är att ge sig ut på okänd terräng associerat med enorma ekonomiska risker. Att dra igång ett "Tripple-A" MMO idag som skall konkurrera brett (och inte förbli en nisch) krävs ca $30m för utvecklig och sedan minst det dubbla till för marknadsföring. Inga omöjliga siffror för Hasbro säkert men - varför? Det finns massor av möjliga sätt att tjäna pengar på i världen, men man kan inte ge sig på alla.

Dessutom visar erfarenheten att Hasbro hellre licensierar ut sina varumärken till tredje part (låg risk, vettiga royalty-intäkter); som Neverwinter Nights tex.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Dessutom visar erfarenheten att Hasbro hellre licensierar ut sina varumärken till tredje part (låg risk, vettiga royalty-intäkter); som Neverwinter Nights tex.
Jo, det är naturligtvis så det antagligen kommer att gå till. Man kan inte bara köpa sig ett bra utvecklingsteam, bättre att anlita ett befintligt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Hade de velat ta strid med WoW på allvar så hade de spenderat alla sina resurser på D&D Online och helt lämnat bordsrollspelhobbyn. Eller åtminstone vänta med D&D Inside tills de skaffat sig större marknadsandelar på MMORPG-världen.
En sak att tänka på i sammanhanget är att WOTC faktiskt inte har rättigheterna att göra datorspel av D&D. De såldes till Infogrames (sedermera Atari) nån gång i början av decenniet, vilket i sin tur ledde till att Peter Adkison avgick som chef för WOTC (eftersom han blev överkörd). Sedan förhandlades det iofs om så att Atari numera har en tidsbegränsad exklusiv license, som jag har för mig går ut typ 2015.

Vad gäller D&D Insider (och framför allt Online Gaming Table) så nämner de i presentationen att det är just ett spelbord och inte ett spel i sig. Visst, du kan flytta runt din miniatyr och slå tärningar, men det krävs en människa för att tolka vad det hela betyder.
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Jo, det är naturligtvis så det antagligen kommer att gå till. Man kan inte bara köpa sig ett bra utvecklingsteam, bättre att anlita ett befintligt.
Men vilken utvecklingsstudio skulle vilja göra det spelet nu i dagsläget? Det finns ju redan ett D&D online, så jag tror nog ingen skulle vilja göra ett till... Det skulle dessutom säkert vara ett dåligt drag för varumärket D&D att sitta på flera olika mmorpg-spel och konkurrera med varandra, för D&D Online Stormreach är ju knappast dött. Nä då är det nog bättre för alla inblandade parter ifall de lyckas hålla det nuvarande D&D Online igång så länge som möjligt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Men vilken utvecklingsstudio skulle vilja göra det spelet nu i dagsläget? Det finns ju redan ett D&D online, så jag tror nog ingen skulle vilja göra ett till... Det skulle dessutom säkert vara ett dåligt drag för varumärket D&D att sitta på flera olika mmorpg-spel och konkurrera med varandra, för D&D Online Stormreach är ju knappast dött. Nä då är det nog bättre för alla inblandade parter ifall de lyckas hålla det nuvarande D&D Online igång så länge som möjligt.
Tänk på tidshorisonten för att utveckla och lansera ett sådant spel. Vi talar om kanske fem år. Då är WoW ute, D&D Online är gammalt och det är en ny uppsättning MMORPGs som fightas om titeln.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
WotC:s digitala initiativ != MMORPG ...

Troberg said:
Jag tror att de hoppas på att få till en storsäljar-MMORPG som de kommer att tjäna massor av pengar på, och jag tror att en sådan blir på bekostnad av bordsrollspelet D&D. Inte mig emot, iofs.
Och jag tror att du har så fel att både Wittgenstein och von Wright roterar i sina gravar.

Hur hittar du på sånt här? Det finns överhuvudtaget ingenting som tyder på att D&D i och med 4th Edition kommer att gå från bordsrollspel till MMORPG.

Enligt officiella WotC-källor kommer spelet att vara komplett och helt spelbart med de tre grundböckerna (PH, DMG och MM). Om du sedan vill kan du prenumerera på D&D Insider och få tillgång till Dragon, Dungeon, rollfigursgenerator och det virtuella spelbordet – men det är inget som krävs för att du ska kunna spela spelet.

En rimligare (och inte fullt lika illvillig) tolkning av WotC:s digitala initiativ är att de lagt märke till att internet kryllar av verktyg som Tabletop Mapper, kLoOge.Werks, Open RPG, Battlegrounds och Fantasy Grounds och själva vill skapa ett sådant verktyg skräddarsytt för D&D 4th Edition.

Jag ser det som ett försök att få folk att spela (bordsrollspelet) D&D online istället för att spela MMORPG när spelgruppen inte kan mötas fysiskt.
 
Top