Nekromanti DoD och religion böner mm

Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Min spelgrupp är mitt uppe i en monsterstor kampanj. Vi började sommaren 1998 med WHFRPs "The enemy within" fortsätter med Mutants "Den grå döden och ska snart starta en "Svavelvinter och Nidland" kampanj" i väntan på den sista delen av "enemy". Allt detta spelas med samma karaktärer, iallafall de 2 som fortfarande lever, de vandrar genom multiversum. Mitt problem, som jag är lat nog att inte lösa själv, gäller religioner i Ereb Altor.

Är det någon som har sammanställt all utspridd information om religioner i Ereb och är det någon som har ett system för prästmagi till EDD alt. DoD 91? En mycket tongivande karaktär är präst och i WHFRP kan de kasta magi liknande böner och detta ska han fortsätta med hade jag tänkt.

Har ni svar på mina problem maila gärna utanför forumet.
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Den största religonen i Ereb Altor är Den ljusa vägen, de har en profet som de ha sin tidräkning efter Odo. I Den ljusa vägen finns en inkvisitor grupp Den ljusa handen och de anser att alla som inte är troende i Den ljusa vägen är kättare och ska dö. De är oxå väldigt strikta vad det gäller magi, på Kado som år Odo's hemö är det förbjudet att använda magi, magi = döden, på fastlnadet i Berendien bla. är de lite friare, men fortfarande väldigt restrektiva till magi.
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Tack, men...

jag behöver de mindre uppenbara referenserna till religion som finns utspridda i diverse äventyr, Sinkadus mm

men tack ändå, Roney
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Sammanställt har jag inte men jag har lärt mig några utantill. Skriver mkt kortfattat om de nedan.

Den Lysande Vägen:
En man vid namn Odo (från Caddo) får en uppenbarelse och startar en religion. Religionen är en liten omarbetad variant av Kristendomen.
Mer om den finns i Sinkadus #3 och Ereb Altors kampanjbok.

de Unga Gudarna:
Polyteism. Är lite som asatron då det är olika gudar till olika göromål/syften. Oftast tillber man bara en/två gudar. Bönder t.ex. tillber jordbruket och regnets gud.
De Unga Gudarna störtade de Gamla Gudarna som utnyttjade människorna som slavar.
Mer info finns i Kandra.

Filiciernas religion:
Två gudar, Paridon (havsgud) och Philas (landgud). Att var ett urhav från början och Philas skapade land och en del havsdjur vandrade upp på land. Paridon blev avundsjuk och skapade människan så att Philas inte skulle få ha sin skapelse ensam. Philas försökte kontra m egna skapelser (övermänniskor) men hans kraft var slut så det blev bara ankor, dvärgar, alver (osv).

Åsså en flummig religion/kult från Trakorien. Tillbedjarna rakar sina huvuden och lämnar kvar 5 tofsar. De nämner aldrig sin gud vid namn och tar avstånd från all logik. De försöker ha så kul som möjlig. Sjunger, skrattar och dansar.

Några regler för prästmagi har jag aldrig stött på (vad jag kommer ihåg) förutom i häftet om Kandra. Där får prästerna i de Unga Gudarna olika förmågor beroende på vilken gud de tillber. Om ödesguden så kan prästerna känna om en person ljuger, om jordbruksguden så får de mer skörd osv. Präster från Den Lysande Vägens präster förkastar magi såde har förmågan att välsigna örter så att de får en bättre helande effekt.

/[color:448800]Han</font color=448800> som vet att det finns ett flertal religioner i Ereb Altors beskrivningar av länder (Spelledarboken)
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
"Åsså en flummig religion/kult från Trakorien. Tillbedjarna rakar sina huvuden och lämnar kvar 5 tofsar. De nämner aldrig sin gud vid namn och tar avstånd från all logik. De försöker ha så kul som möjlig. Sjunger, skrattar och dansar."

Jag tror att du är ute efter Remuntra. Det är ju inte riktigt en religion. Trakorien-modulen tar även upp Kastyke och fler andra religioner i området. Svavelvinter redovisar lite svagt tillbedjan av Kmorda. Oraklets fyra ögon har även lite religion i sig.
 
Top