Nekromanti DoD N91 funderingar

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Erfarenhet i ditt system [halv-OT]

Alltså, få en prick varje gång man lyckas med färdigheten för första gången på en dag (även om M:UA har förbättringsslag för varje prick och du har typ åtta prickar blir ett poäng).
Principen är inte helt dum, även om genomförandet kunde vara bättre. I Fimbulvinter (procentbaserad BRP) kör jag med följande princip:

Ett förbättringskryss gör att man slår ett förbättringsslag vid spelkvällens slut, dvs slå över färdighetsvärdet istället för under. Gör man det så får man öka på färdigheten med 1T6 % (procentskala gäller). Varje färdighet kan ha ett och endast ett förbättringskryss. Förbättringskryss får man sätta under följande omständigheter:

<ul type="square">[*]Vid alla exceptionella slag, både exceptionellt lyckade och exceptionellt misslyckade sådana.
[*]När en färdighet används på ett sätt som för äventyret framåt.
[*]När rollpersonen får en lärdom för livet som har med en färdighet att göra.[/list]

När man har slagit förbättringsslaget suddas det ut.

Det är lite pudel över systemet, men det kan jag faktiskt köpa. Poängen jag vill ha fram är att "används på ett sätt som för äventyret framåt" inte nödvändigtvis behöver inbegripa ett lyckat slag eller ens ett slag. Det viktiga är att äventyret går framåt på grund av att färdigheten används.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Erfarenhet i ditt system [halv-OT]

Hm... Det är på sätt och vis bra. Men du har nog missat en sak som jag ständigt påpekar - jag vill förenkla systemet, inte bygga om det helt, så att vända på det hela som du föreslår är inte DoD 91, och det tappar sin grundregel-själ, den som jag vill bevara men förenkla b.la. genom att konvertera om allt (det mesta) till tärningsväg.

Din idé är jättebra, men inte vad jag söker - men någon annan, eller du själv, borde faktiskt verkligen testa att slänga in den i något eget rollspel eller nått. :gremsmile:
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
Re: Erfarenhet i ditt system [halv-OT]

Jag tänkte skriva något liknande som Krille men nöjer mig med att säga att Call of Cthulhu har regeln att man får ett kryss för förbättringsslag om SL anser att man lärt sig något vid användandet av färdigheten. Jag minns inte om spelet kräver att man ska lyckas med färdigheten men vore jag SL skulle jag säga att det räcker med att man lärt sig något, oavsett om man lyckas eller misslyckas. Krilles förslag är bra!

Dewil
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Re: Erfarenhet i ditt system [OT]

När jag har använt den typen av system så har jag upptäckt att jag slår för vissa färdigheter mycket oftare än andra, och att färdighetsvärdena då blir lite konstiga efter ett tag. Därför brukar jag göra så att spelarna får ett gäng "kryss" att placera ut där de vill (och inte är helt omotiverat) och sedan slå för dem.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Erfarenhet i ditt system [OT]

När jag har använt den typen av system så har jag upptäckt att jag slår för vissa färdigheter mycket oftare än andra, och att färdighetsvärdena då blir lite konstiga efter ett tag.
Det var därför jag skrev "använder" istället för "slår för" i den regeln.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Re: Erfarenhet i ditt system [halv-OT]

N.B att det systemet du presenterar där är ett alternativt erfarenhetssystem till M:UA. Det gängse systemet är att dela ut erfarenhetspoäng beroende på äventyrets längd, svårighetsgrad etc etc
 
Top