Nekromanti DoD N91 funderingar

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tjosan!

Som ni vet kämpar jag på med mitt DoD N91.
Det är så att de bitar jag främst nu behöver ta itu med är bärförmågan och modermål - tala och L/S.

Bärförmågan är sådan original att man orkar bära sin STY=kg. Om man överstiger det halveras alla SMI-relaterade färdigheter och förflyttning.
Men jag har gjort såhär hittills, då jag tycker detta är för lite, att man orkar bära sin STYx2=kg, och först vid ens STYx3=kg halveras förfl. och alla SMI-relaterade färdigheter. Och vid STYx4=kg halveras det igen, o.s.v.
Och rustningen man bär väger bara halva sin vikt, och kläderna man bär på kroppen väger inget har jag bestämt. :gremsmile:
Jag menar, tänk hur mycket man kan bära på kroppen faktiskt, så original är det lite väl dåligt tycker jag.

Och sedan, i DoD N91 är det så att BP (bakgrundspoäng helt är slopat), och då vad det kommer till att ordna med modersmål - tala och läsa skriva så tänkte jag så här:
Tala: INT/2 +1T6+1
Skriva/Läsa: Värdet från tala -1T6
Vore inte det lagom?
 

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
Kommentar:
Kläder väger visst. Våta kläder väger betydligt mer. Allting man bär på kroppen väger. Rörlighetsförmåga är fråga om hur vikten fördelas och vilka delar av kroppen som belastas.
Föreställ dig att varje kroppsdel har en egen bärförmåga, liksom styrka. Rygg och ben (större muskler) pallar mer belastning än t.ex. armar och skuldror (mindre muskler).
Kroppen belastas mer om man går på händer än om man går på fötter.

Ju större yta att fördela vikten på, desto lättare är den att bära. Att konka en ryggsäck över ena axeln belastar mer än att bära den på båda.

Maximala bärförmågan är alltså summan av alla kroppsdelarns bärförmåga. STY + STO kg tycker jag är rimligt. Armen i sig har kanske en fjärdeldel av denna BF. Det utgör armens förmåga att t.e.x bruka ett svärd utan att det känns för tungt. Om även pansar täcker samma arm kan den belastas och ge värk i skuldra och övre ryggen.

Lättare överbelastning sackar inte ner rörligheten. Däremot blir man trött och kan få värk i kroppen som resultat av slitningar på muskler och leder. Tyngre överbelastning kan få en att röra sin långsammare, om man orkar betydligt mindre.

Tala modersmål = Intelligens. Enkelt och lätt att minnas.

Skriva/Läsa = Yrkesrelaterad färdighet för t.ex. Lärd man och magiker.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Kommentar:
Kläder väger visst. Våta kläder väger betydligt mer. Allting man bär på kroppen väger. Rörlighetsförmåga är fråga om hur vikten fördelas och vilka delar av kroppen som belastas.
Föreställ dig att varje kroppsdel har en egen bärförmåga, liksom styrka. Rygg och ben (större muskler) pallar mer belastning än t.ex. armar och skuldror (mindre muskler).
Kroppen belastas mer om man går på händer än om man går på fötter.
Fallet är inte det att jag är efterbliven. Det där vet ju vilken idiot som helst. :gremsmile:
Dock snackar vi rollspel - orealistiskt som du vet, där jag bestämt mig för att plocka bort vikten för kläderna man bär på kroppen, för att den vikten är helt obetydlig, och blir speciellt elak i ett regelsystem som detta där all vikt påverkar. Därför har jag utformat idén sådan.
Du går för tungt fram med noggrannheten för att förenkla DoD N91. :gremwink:


Tala modersmål = Intelligens. Enkelt och lätt att minnas.

Skriva/Läsa = Yrkesrelaterad färdighet för t.ex. Lärd man och magiker.
Tja, det är något att fundera på. Men nja, det blir dock lite torftigt, det finns ju faktiskt en del andra som kan läsa och skriva, och inte minst i ett sådant rollspel behöver många kunna läsa och skriva.
"Du får en karta, men sorry, du kan inte läsa den, och inte du heller - för ni är alla tjuvar och krigare."
Mjaaa...
Lite väl hårt om jag säger så - tycker jag personligen. Dock skulle din strikthet på denna punkt passa bättre i ett historiskt rollspel, för då var ju faktiskt fallet sådant, endast lärda och präster kunde läsa då.
 

Nescio

Veteran
Joined
26 Jan 2007
Messages
47
Vad gäller vanliga kläder är väl det enklaste att säga att den framräknade bärförmågan redan har vikten av vanliga kläder avdragen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
varför inte bara spola Bärförmåga helt? Hur ofta används det, i faktiskt spel egentligen? Eller gillar folk det?
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,787
Location
Värnhem, Malmö
Håller med. Jag tycker att Noir har löst det rätt bra. Där finns tre viktklasser -- dels "ingen alls", eller vad man ska kalla det, vilket innebär att man inom rimliga gränser kan bära dessa föremål, dels "otymplig" (till exempel en spade, en rulle rep eller en luta), vilket innebär att man på sin höjd kan stoppa på sig tre-fyra sådana här föremål, och att man då antagligen har änderna upptagna med att hålla saker, dels "skrymmande", vilket innebär att det är något man får ta till båda armarna för att kånka på. Visserligen har karaktärer i Drakar, som ju kan innefatta allt från älvort till troll, större spann på bärförmåga än karaktärer i Noir, som ju alla är människor, så detta system kanske måste modifieras en aning, men i grunden tycker jag inte det spelar särskilt stor roll hur mycket man kan bära.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja, Noirs uppdelning funkar, om man nu behöver nån alls...

När vi kör Saga funkar det så här: är det rimligt att en person kan konka på vissa saker utan problem så kan han det, men rör det sig om otympliga och/eller tunga grejer så får spelledaren modifiera slagen efter situationen och eget huvud.. och det har aldrig vållat några problem eller konstiga diskussioner.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Bärförmågan är sådan original att man orkar bära sin STY=kg. Om man överstiger det halveras alla SMI-relaterade färdigheter och förflyttning.
Men jag har gjort såhär hittills, då jag tycker detta är för lite,
Bärförmågan skapades för att folk faktiskt bar omkring med otroligt mycket saker, vilket till sist blev löjeväckande. I 91:an så gjorde man om alla vikter från BEP (3 kg) till kg i princip utan att dividera med 3, så där har du en poäng i att göra om reglerna.

Fast finns det en poäng i att ha reglerna? Tänk efter istället utifrån vilka tillfällen som man använder reglerna och omskapa dem till att passa dessa tillfällen. Själv har jag endast bärförmågeregler för strid, för det är endast då de kan vara skrymmande (visst, jakter också - men det finns ändå inga regler för jakter).

Och sedan, i DoD N91 är det så att BP (bakgrundspoäng helt är slopat), och då vad det kommer till att ordna med modersmål - tala och läsa skriva så tänkte jag så här:
Tala: INT/2 +1T6+1
Skriva/Läsa: Värdet från tala -1T6
Vore inte det lagom?
Har du allmän skolgång i din DoD-värld?

/Han som låter modersmål baseras på det sociala ståndet och om man har tillräckligt högt, så kan man även läsa och skriva
 

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
"Du får en karta, men sorry, du kan inte läsa den, och inte du heller - för ni är alla tjuvar och krigare."

En intressant utmaning som sporrat rollpersoner till att anlita lärda män och själva lära sig att läsa. Varje utmaning är ju ett äventyr i sig :gremwink:

Baschansen på läsa/skriva kan bero på rollpersonens sociala ställning. En rik handelsman från överklassen bör kunna läsa bättre än någon råttfångare från underklassen.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hur ofta används det, i faktiskt spel egentligen?
Well, kan inte minnas att vi använde just det här allt för mycket. Eller ja, inte var vi sådär ämlans petnoga iaf. Utan mer höftade till med et hela.
I DoDT har heller inte användet det hela allt för strikt heller.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Vad gäller vanliga kläder är väl det enklaste att säga att den framräknade bärförmågan redan har vikten av vanliga kläder avdragen.
Nakenbonus på Sty - varför inte!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
För att svara på både Bobby Magikern och mr Arfert...

Det gör DoD väldigt utmanande att ha ett något strängt bärförmågesystem. Ni förstår, förut hade jag inte det, hade inte ens gett det en tanke men... När jag tänker efter idag var det tecknad film av alltihop - ni vet, Timon och Pumba stoppar handen innanför pälsen och plockar fram typ 100000000000 saker som väger flera ton. Så var det då, RP hade hur mycket som helst men utan att det gjorde något.
Under speltestet som gjordes förra gången vi spelade, det var då jag kom på detta - då fungerade det faktiskt jättebra med min idé, och när en RP väl råkade ut för det var det en mycket rolig stund då han var i strid med dessa modifikationer. Han var alldeles uppspelt, härjad och nervös eftersom det inte gick så väldigt bra, och det blev många desperata försök och många glada skratt. Finast var när han fick fly - fick hoppa, med all sin packning från ett fönster fyra meter upp för att inte stadsvakterna, som redan haft mycket med denna att göra, inte skulle krossa honom om de hann dit innan han hann fly. Vi hade jättekul, så ja, både SL och spelare verkar uppskatta att det finns en sådan sträng regel. Dock var ju originalet ännu strängare - jag gjorde det mer realistiskt, för man orkar bära ganska mycket utspritt på sin kropp.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Låt mig citera mig själv:

Det gör DoD väldigt utmanande att ha ett något strängt bärförmågesystem. Ni förstår, förut hade jag inte det, hade inte ens gett det en tanke men... När jag tänker efter idag var det tecknad film av alltihop - ni vet, Timon och Pumba stoppar handen innanför pälsen och plockar fram typ 100000000000 saker som väger flera ton. Så var det då, RP hade hur mycket som helst men utan att det gjorde något.
Under speltestet som gjordes förra gången vi spelade, det var då jag kom på detta - då fungerade det faktiskt jättebra med min idé, och när en RP väl råkade ut för det var det en mycket rolig stund då han var i strid med dessa modifikationer. Han var alldeles uppspelt, härjad och nervös eftersom det inte gick så väldigt bra, och det blev många desperata försök och många glada skratt. Finast var när han fick fly - fick hoppa, med all sin packning från ett fönster fyra meter upp för att inte stadsvakterna, som redan haft mycket med denna att göra, inte skulle krossa honom om de hann dit innan han hann fly. Vi hade jättekul, så ja, både SL och spelare verkar uppskatta att det finns en sådan sträng regel. Dock var ju originalet ännu strängare - jag gjorde det mer realistiskt, för man orkar bära ganska mycket utspritt på sin kropp.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Har du allmän skolgång i din DoD-värld?
Mja... Det har jag inte. Men den är ungefär "modernt kristen", då bibeln är översatt till vanliga tungomål så att alla kan läsa den etc.
Inte alla kan läsa, men det är i specifika fall så att jag säger till om så vore fallet. Det är vanligare att kunna läsa tarvligt än att inte kunna det alls - så majoriteten kan läsa ja.
 
G

Guest

Guest
Precis som Han säger så bör det sociala ståndet vara avgörande. Nu kör jag efter Expert reglerna, men låt oss tänka något i stil med:

Adel: L/S B3
Borgare: L/S B2
Hantverkare: L/S B1
Skattebonde: -
Egendomslös: -

Detta är alltså värdet man får i Läsa Skriva sitt modersmål från start...

Enkelt...
 
G

Guest

Guest
Bärförmågan har jag löst i mitt Ensamma Vargen Rollspel på följande sätt:

Alla kan bära en ryggsäck. I denna ryggsäck finns 8 platser för prylar. Man får även plats utöver dessa 8 prylar med 10 Måltider. I bältet hänger en börs som man kan få plats med 50 Gulddaler och man kan även bära en koger med 25 projektiler.

Utöver det kan man bära oändligt med "särskilda föremål" Särskilda föremål kan vara ringar, kartor, magiska klädesplagg osv, osv.

Varje föremål som tar en plats i ryggsäken är markerad med en * i utrustningslistan...

Resultatet av detta är att man slipper bry sig om vikt men har ändå lite begränsning på hur myket man kan bära...

Förvisso är systemt uppbyggt kring soloböckerna men det skulle säkert fungera i DoD också...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Precis som Han säger så bör det sociala ståndet vara avgörande. Nu kör jag efter Expert reglerna, men låt oss tänka något i stil med:

Adel: L/S B3
Borgare: L/S B2
Hantverkare: L/S B1
Skattebonde: -
Egendomslös: -

Detta är alltså värdet man får i Läsa Skriva sitt modersmål från start...

Enkelt...

Jo vars, ungefär så skulle jag kunna göra. Dock har jag inga B-prylar etc. kvar. Mitt system är rent och enkelt.
Men sure...
Adel: L/S - 8
Borgare: L/S - 6
Hantverkare: L/S - 4
Skattebonde: L/S - 2
Egendomslös: -
Sedan +...1T6+1... eller mer, mindre?
 
G

Guest

Guest
Ja varför inte, eller varför inte bara ge en INT-grupp bonus istället för en slump på 1T6, men det spelar mindre roll...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,866
Jag håller med om resonemanget, men åtm. i ett klassiskt feodalt samhälle borde nog borgerskapet ha högre läsförmåga än aristokratin - som godsherre behöver du inte sådana lyxfärdigheter, medan de som sysslar med trad och handel är beroende av läs och skrivfärdigheter.

Näeh, låt folk köpa L/S som färdighet helt enkelt: det är på ett väldigt konkret sätt en färdighet man måste lära sig. Allt annat man snappat upp genom uppväxt och skolgång köps ju som färdigheter.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,401
Location
Göteborg
Erfarenhet i ditt system [halv-OT]

Helt annan grej, men något on topic, eftersom det handlar om ditt system N91. Vill minnas att du snackade om erfarenhet tidigare på rollspelsmakarforumet. Du körde väl med liknande system som i M:UA, va? Alltså, få en prick varje gång man lyckas med färdigheten för första gången på en dag (även om M:UA har förbättringsslag för varje prick och du har typ åtta prickar blir ett poäng). Nå, jag spelade M:UA i helgen, och blev mycket irriterad på det här systemet. Min rollperson är icke-muterad människa och därmed jättebra på sina färdigheter, jämfört med de andra. Det hindrade dock inte att jag konstant misslyckades och de andra konstant fick perfekta slag (seriöst, de fick fyra till fem perfekta slag vardera, och jag fick ett). Så jag fick därmed dåligt med erfarenhet.

Och då tänkte jag: det systemet är ju helt koko. "Man lär sig av sina framgångar", liksom. Det är ju misstagen man lär sig av! Så borde man inte istället få erfarenhet när man misslyckas? Det har ju den adderade fördelen att folk med låga FV snabbare får erfarenhet än folk med höga. Och att snubben med FV 18 i Låsdyrkning måste hitta sig ett svårt lås för att kunna lära sig något av det. Är man duktig så förbättras man inte av att göra enkla saker.
 
Top