Nekromanti DoD Liche

Gurrgel

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Har det tidigare funnits något i stil med engelskans Liche i DoD? Jag har ingen av monsterböckerna och tänkte att det kanske stog där
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Du har dödsgasten i monsterboken som för det mesta "skapas" av en mäktig magikers ande fast den har i övrigt i mycket gemensamt med en lich så som jag uppfattar en lich, främst genom datarollspel. Så mitt svar är att det inte finns någon direkt motsvarighet/översättning.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
En dödsgast är ju en okroppslig odöd (PSY utgör kroppen), till skillnad från en Liche. Får nog säga att dödsriddaren hamnar närmare en Liche. Dock så kan båda användas lika väl då de har ungefär samma utseende och det inte sägs så mycket om ifall en Liche är en kroppsligt odöd eller skapar sin kropp genom själakraft.



/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Får nog säga att dödsriddaren hamnar närmare en Liche."

iofs funderade på den men tyckte den var för "allmän" dvs vem som helst kan bli det så att säga, fast det är nog ingen som blir det frivilligt. Det som jag ser som en stor skillnad är att Dödsriddaren inte kast några besvärjelser vilket just Lich gör och det är den ruggigt bra på dessutom. Men som du säger utseendemässigt är de lika.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Om personen som blir dödsriddare kunde kasta besvärjelser innan han dog så kan han det även efter att ha blivit dödsriddare. Ta bara Baron Skätkesköld från Djupets fasor till exempel. En dödsriddare behåller de färdigheter den hade innan den blev odöd.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Liche i Elric!

I rollspelet <B>Elric!</B> så finns det men lichar (liches?). Eftersom Elric! också använder sig av Basic Roleplaying systemet så borde den gå att använda sig av.

<BLOCKQUOTE>"When a lich's hit points are reduced to zero, subtract one point of POW permanently and restore hit points to maximum. Drained of all POW, the liche dies, and Chardros claims its soul. If reduced to POW 15 or less, the liche loses the ability for magic. Heal, Suture, and the like will not aid a liche, though Physik will.
[snip]
A Liche begins in play with the characteristics, skills, and magic that it had when it was alive. Its Power and magic should increase, at the expense of everything else."</BLOCKQUOTE>En not: Heal och Suture är två helande besvärjelser, medans Physik är en färdighet. POW är Elrics! motsvarighet till PSY, en magiker måste ha 16 eller mer för att använda magi.


Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett elektroniskt fansin
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Ok. Har inte djupets fasor och aldirg använt mig av en dödsriddare, dock har jag fram tills nu fått den uppfattningen att Dödsriddaren inte kastade några besvärjelser men jag hade tydligen misstått.

Då har man lärt sig nått nytt idag oxå, va trevligt!

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Varför inte bara skriva rätt av vad en Livhe är, vad en dödsgast är, och vad en liche är?
Jag vet vad de två första innebär, men skulle gärna vilja ha en förklaring till den sista...

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 

Adsinistratus

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Mitt kråkslott, Stockholm.
Dödsriddare får automatiskt s19 i en specialversion av animera död som används för att animera banemän.

En dödsgasts kropp är visserligen skapad av gastens själ, men är ändå en riktig kropp som slits. Riktigt gamla dödsgastar ser snarare ut som skelett.

Martin Hammar
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
En liche är (enligt mig) en magiker som genom någon hemsk ritual (frivilligt eller ofrivilligt) tagit sitt liv för att i döden bli en mycket mäktig magiker med stor magisk förmåga. Kort och gott en odöd magiker som e totalt livsfarlig.

/King Kromm
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
DoD Liche=De odödas furste

Det är precis det de odödas furste-ritualen är i Magikerns handbok. Dessutom har jag för mig att man kan suga ut psy från folk om man nu blir mumifierad levande på detta sätt..
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Missförstånd vad det verkar

Caen Ka-sun-dor: Du avser D0D -91. Alla andra här verkar prata om DoD6... Besvärjelsen "De Odödas Furste" finns inte med i DoD6.

Feliath
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Missförstånd vad det verkar

Njäää, frågan var om det TIDIGARE fanns något som liknade liche i drakar och demoner, så helt ute och cyklar tycker jag inte att jag gör...

Sagt av hans excellens Ärkemagikern av Felicien.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,597
Location
Helsingborg
Re: Missförstånd vad det verkar

"<EM>Du avser D0D -91. Alla andra här verkar prata om DoD6... Besvärjelsen "De Odödas Furste" finns inte med i DoD6.</EM>"
Eh.. Finns dödsriddare och dödsgast med i DoD6. Används PSY till besvärjelser i DoD6? Är monsterboken ett supplement till DoD6? Näe..

/[color:green]Han</font color=green> som undrar var <B>Feliath</B> hittar DoD6 i denna tråd
 
Top