Nekromanti DoD lever!!!

Bombadill

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
57
Location
Hörby
Jag insämmer fullsändigt med dig! DoD är helt underbart snabbt och inlevelsefullt om man jämför med EON. EON är bara en massa regelbögeri som tar tid. DoD´s regler är visserligen inte heltäckande men man överlever iaf. Och man kan kompletera dom med husregler, det gör vi.

Jag skulle inte tro att DoD kommer att ges ut i en ytterligare upplaga efter misslyckandet med Chronopia. Ok det drev in pengar men det var inget kanonspel precis. Och om det nu kommer en ny version så tror jag att det blir för mycket regler och för lite spel precis som i EON.

/[color:red]Bombadill</font color=red>
 

Bombadill

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
57
Location
Hörby
Så gör vi också när vi spelar Chronopia. Vi håller oss helt enkelt med, den faktiskt ganska bra, grundboken som finns till Chronopia och låter alla kluriga moduler vara. Dom förstör rollspelet DoD totalt, men grundboken tycker jag faktiskt att man kan använda.

/[color:red]Bombadill</font color=red>
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Å andra sidan så är det väl inte direkt rättvist att jämföra ett nedlagt spel (ens om det är DoD) med Sveriges största fantasyrollspel? Det tycker jag haltar lite grann...

Vad jag menar är att de diskussioner som trots allt förs på forumet sällan framställer spelet som om det faktiskt spelas. Samma diskussioner skulle kunna föras om tio år. Att man minns något behöver inte betyda att det är särskilt mycket liv i spelandet.

Så som jag ser det så är det nu nytt material börjar komma fram - i början så poppade det visserligen upp nya sidor, men de flesta hade samma material på sig - och ärligt talat, de höll inte någon vidare kvalité.

Okej, visst fanns det flera sidor av den typen (aldrig uppdaterad, ingen originell information etc.), men tillväxten på säg, äventyr, var likväl långt högre än nu. Vad gäller kvalitén kan jag förstås hålla med dig om. Jag har läst igenom säkert 150 DoD-äventyr hämtade från nätet, och 95% var uselt.

Nu så börjar det komma fram mer material som faktiskt är bra skrivna. Zor var t.ex. mycket intressant och dök upp Sveroks Scenariobank

Jodå, Zor var en glad överraskning, men det var ett undantag. Dessutom var det fyra månader sedan det kom.

Sveroks Scenariobank är dessutom värd en extra titt. Om man tittar på SS:s (huh!) DoD-Ereb-sektion finner vi inget erebäventyr sedan november, och DoD-Chronopia-sektionens nyaste äventyr är från oktober. De gamla världarna tycks övergivna...

De senaste åren så har det också dykt upp en del bra/snygga sidor (Arena Magica är en)

...och har blott ett enda äventyr som inte står att finna på tio andra sidor.

och Projekt: Altoria var ett projekt som var mycket intressant - även om det nu verkar ha självdött i sin lindor (Engagemanget i Projekt verkar nu vara obefintligt, tyvärr).

Precis. Inte för att jag saknar det, men det hade varit kul att se vad som kunnat åstadkommas.

Så därför ser jag tillväxten som bättre nu än förr.

Varför då? För att PA har lagt ned? ;)

Det är inte kvantitén som gäller - det är kvalitén.

Självfallet, men kvalitén är inte bättre nu än förr.

En annan ny sida som dykt upp är Encyklopedia Altoria (har inget att göra med Projekt Altoria dock) som finns på adressen http://hem.fyristorg.com/dharkos/ som har en del intressant material.

...och en del helt tomma sidor. Skämt åsido, det kanske kommer upp en bra grejer där, det vet jag inte. Det finns en hel del regler förvisso, men sådant är jag inte intresserad av. Fast det är en högst personlig åsikt.

Och angående Altors Vidder så har jag satt som mål att ha regelbundna uppdateringar (minst en gång i månaden) just för att jag tycker det är viktigt med en jämn tillförelse, något som är möjligt då jag har en del färdigt och halvt färdigt material i min hårddisk. Vi får väl hoppas att dagen då den är tom aldrig kommer

Vi hoppas...

/Jakob
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
DoD´s regler är visserligen inte heltäckande men man överlever iaf. Och man kan kompletera dom med husregler, det gör vi.

Regelbögeri... hm, tycker att det är ett mycket dumt ord för att beskriva spel med många regler. Regler är, som det så ofta påpekas, något som man kan välja att ta bort. Man hänvisar hela tiden till det på de här forumen, men ändå så verkar det som om alla är så förtjusta i Eons regler att de helt enkelt inte kan vara utan dem. Själv använder jag bara regler när jag behöver dem.

/Erik, som tycker som gollum: kör storytelling genom Cola-burkar för faen! /images/icons/smile.gif

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
"Chronopia, t.ex. är helt anorlunda, det är svårt att göra något seriöst i en stad som i sig själv är orimlig. 1 miljon människor som slänger sin skit på gatan?"

- Jag säger bara: Daval- DÄR har vi en stad som är orealistisk, långt mer orealistisk än Chronopia imho. För att inte tala om Colonan innan imperiets fall-1 000 000 inv. Inte helt omöjligt nej, men varför i h-lvete klagar ni på Chronopia då?

- Ymir, är trött på alla som utan några bra argument överhuvudtaget klankar ned på Chronopia...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Även om jag även använder modulerna när jag spelar Chronopia så håller jag med er om en sak: Grundboken håller en helt annan, imho mer seriös och mycket mörkare, stämning än modulerna. Det känns faktiskt som om modulerna tillhör ett helt annat rollspel än grundboken...

- Ymir, diggar Chronopia (speciellt grundboken)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Så vitt jag vet är Projekt Altoria långt ifrån dött, bara tillfälligt insomnat. Projektledarna har varit upptagna med annat men planerar att återuppta arbetet inom kort.

- Ymir, arbetar själv med Jih-pun till Altoria just nu
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Daval är faktiskt inte ens hälften så stor som Chronopia, men jag håller med dig; den känns alldeles för stor. Problemet är bara det att i Chronopia finner vi rasmotsättningar, tusentals gängkrig, svartgas, en kejsare som härskar över staden, Hängivna och allt detta på samma plats.
Daval är, enligt min uppfattning, mer organiserad än Chronopia. Det är inte en stor smältdegel. Där bor nästan bara folk från Jargien. Sedan får man väl göra Daval efter en egen tolkning eftersom det på en så stor stad inte kommit mer än några raders beskrivning om staden.
I Eon har du dessutom ett val. Du kan spela i Daval hela tiden om du vill, men det finns även en stor värld med flera andra länder och städer.

/Erik

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Regelbögeri är snarare att utnyttja alla små kryphål och livlinor som finns inbyggda i reglerna än att spela spel som t.ex. Eon.
Ofta när jag SL:ar MERP, som är ett spel med en otrolig mängd tabeller, så struntar jag helt enkelt i dem och ger spelaren en procentchans att lyckas istället. Det gör spelet mycket snabbare och IMHO roligare. Ibland när någon (känd av vissa som "Herr Minipeniskomplex") råkar ut för detta och misslyckas, blir det skriki och klagomål på att det inte gjordes på rätt sätt, att SL inte följde tabellerna och gav honom +10 på OB eftersom det var chain-armor han slogs mot o.s.v... Att hålla på med sånt är regelbögeri!

/Gollum - som inte riktigt fick fram det han tänkte säga med texten ovan

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Realistiska städer

Om man ser på en medeltida stad så innehöll den inte alls så mycket folk som vissa rollspelsskapare tycks tro. De som gjort mer research har med detta i sina spel, i WFRP till exempel har den största staden cirka 10 000 invånare, har jag för mig...
Men jag tycker fortfarande att en stad med 1 miljon invånare som slänger alla sina sopor och sin skit på gatorna är orimlig. Hela staden skulle utplånas i en enorm epedemi av X...

/Gollum - som gillar Shadows over Bögenhafen

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Re: Realistiska städer

Om man ser på en medeltida stad så innehöll den inte alls så mycket folk som vissa rollspelsskapare tycks tro.

Men trots allt: fantasy är inte riktigt medeltid precis. Stora städer, magi, alver och allt annat hör ju till i high-fantasy. Jag tycker det är rätt med stora städer, så länge man kan motivera deras storlek. Har jag sett någon motivering till att inte Chronopias befolkning svälter? Näe...

/Erik, som gillar Percy Cola-bur... tårar =)

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Realistiska städer

fantasy är inte riktigt medeltid precis.

Sant...men det får inte gå till överdrift. Själv tycker jag att Krilloan är lagom i sin storlek. Mycket större tycker inte jag passar i den tid, som ofta fantasy utspelas under.

Riddaren - gillade Krilloan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag säger bara: Daval- DÄR har vi en stad som är orealistisk, långt mer orealistisk än Chronopia imho."

Daval och Colonan är till viss del modellerade efter städer som Rom och Konstantinopel, städer som vid sina höjdpunkter hade omkring miljonen invånare. Daval och Colonan med respektive riken har respektive hade infrastrukturen för att kunna fungera med så många invånare.

Vad gäller Catastrophia så klagar jag mest på att det står Drakar&Demoner på det (för en Drakar&Demoner är det fanimej inte), därnäst på blisterpacksvengelskan i språket och i tredje hand på koboldismen i allt. Stadens storlek kan jag angripa ur infrastruktursynvinkel om du vill, men jag tror jag låter bli eftersom den är allt för bristfälligt beskriven.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mycket regler = rollSPEL?

"Du kan ju Aldrig säga att ett system som Eon inte blir mer rollSPEL!!"

Jo, det kan jag. Jag har dessutom teori och empiriska erfarenheter att backa upp tesen med.

Min åsikt: reglernas mängd har ingenting med hur mycket roll eller spel spelet innehåller. Reglernas utformning kan hjälpa till - exempelvis är Eons personlighetsdrag en rollspelshjälpande regel, likaså Eons specialiseringar eller DoD Experts livsmål. Men reglernas mängd spelar föga roll. Blir det för mycket regler kommer spelledaren oftast ignorera dem eller lära sig principen för hur de fungerar och sedan köra något liknande under spelmötet, men det hindrar inte rollspelet. Och för lite regler hjälper inte rollspelet det minsta.

Ta till exempel TWERPS (The World's Easiest Role Playing System) - det finns någonstans här på www.rollspel.nu - det har exakt fyra regler, varav en lyder ungefär "spelarna går på äventyr", och en grundegenskap. Kom inte och säg att det inbjuder till mer rollspel än DoD.

Jag har sett rollspelare rollspela i så vitt skilda regelmonster som AD&D, Rolemaster (äldre utgåvor) och äldre utgåvor av Western. Jag har sett rollspelare kobolda i DoD, Star Wars och Vampire. Och jag har sett det omvända. Tro mig, mängden regler har ingenting med mängden rollspel att göra.

Och för övrigt så behöver jag numera bara spelledarskärmen när jag spelleder Eon. Regelboken finns med, men används ytterst sällan. Resten av reglerna vet jag hur de fungerar, eftersom de bygger på samma princip (oftast öka eller minska svårigheten en aning).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Jag håller med Ymir här. Chronopia är inte upplagt för att man ska spela oseriös - i sådant fall var inte gruppen särskilt seriös från början imho. Dussinfantasy som Ereb och Eon finns det gott om, om man vill ha det.
Chronopia gav en ny fräsch fläkt över fantasy-genrén och är på så sätt mycket "bättre" och "viktigare" än vad Mundana någonsin kan komma att bli. Att sedan Chronopia inte tilltalade den stora mängden av invanda DoD-spelare förvånar mig inte (ni vet - gamla hundar...), men de flesta bygger sina antagande på smådetaljer (flera som jag har pratat med vägrar spela spelet för de sk. axelvaddarna) eller på realism (att staden är enorm). Man kanske inte kan hitta exakta motsvarigheter, men Ymir pekade på en fin punkt i föregående post. Det finns/fanns stora städer och är man ute efter total realism så får man stryka det mesta ur en värld.

Men det viktigaste av allt är att alla spelare och SL får tillbringa tiden den värld som de spelar i, utan att bli hackkycklingar. Huvudsaken är att de har kul.
Och om det inte framgick, så är allt bara mina egna åikter och inga helsanninar /images/icons/smile.gif

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Vad jag menar är att de diskussioner som trots allt förs på forumet sällan framställer spelet som om det faktiskt spelas. Samma diskussioner skulle kunna föras om tio år. Att man minns något behöver inte betyda att det är särskilt mycket liv i spelandet.

Okej, det kan jag nog faktiskt (tyvärr) hålla med om. Fast då är det ju inte dött - bara ospelat /images/icons/smile.gif

Okej, visst fanns det flera sidor av den typen (aldrig uppdaterad, ingen originell information etc.), men tillväxten på säg, äventyr, var likväl långt högre än nu. Vad gäller kvalitén kan jag förstås hålla med dig om. Jag har läst igenom säkert 150 DoD-äventyr hämtade från nätet, och 95% var uselt.

Jag säger hellre liten tillsträmning utav äventyr av högre klass, än stor av mycket låg kvalité. Men rätt i sak har du - det var högre inflytande på äventyr förr än nu - men "det var inte bättre förr".

Jodå, Zor var en glad överraskning, men det var ett undantag. Dessutom var det fyra månader sedan det kom.

Fyra månaders sedan? Tja, nu börjar jag nog bli orolig, ty det kändes som igår... /images/icons/smile.gif

Sveroks Scenariobank är dessutom värd en extra titt. Om man tittar på SS:s (huh!) DoD-Ereb-sektion finner vi inget erebäventyr sedan november, och DoD-Chronopia-sektionens nyaste äventyr är från oktober. De gamla världarna tycks övergivna...

Inte nödvändigtvis övergivna. Jag tror det är många spelgrupper i dag som inte skriver ned sina krönikor, utan bara använder sig av en upskissad intrig och sedan improviserar från den. Jag brukar göra så till alla andra rollspel jag spelar (inte DoD för de skriver jag ned för att kunna lägga upp på sidan). På så stt missar andra grupper dessa äventyr tyvärr.

...och har blott ett enda äventyr som inte står att finna på tio andra sidor.

Jag börjar se ett mönster nu. Du råkar inte leta efter äventyr?/images/icons/smile.gif
Nej, det kan jag nog tyvärr bara hålla med om. Tyvärr så är det alldeles för dåligt tillströmning på äventyr för min smak också.

Precis. Inte för att jag saknar det, men det hade varit kul att se vad som kunnat åstadkommas.

Men där hade ju i alla fall ett äventyr som verkade intressant (har inte haft tid att läsa igenom det dock).

Varför då? För att PA har lagt ned? :gremwink:

Ehh... Så det kan bli. /images/icons/smile.gif
Nej, att det kommit fram välgenomtänkta sidor/projekt.

Självfallet, men kvalitén är inte bättre nu än förr.

Jo säger jag, vilket betyder att jag inte delar din uppfattning. Det har kommit mer saker av kvalité på sistone än vad det gjorde i början, IMO.

...och en del helt tomma sidor. Skämt åsido, det kanske kommer upp en bra grejer där, det vet jag inte. Det finns en hel del regler förvisso, men sådant är jag inte intresserad av. Fast det är en högst personlig åsikt.

Det är väl förenligt med en ny sida? /images/icons/smile.gif
Du får väl hoppas på att dharkos får ner sin kampanj på datorn snart då - som skulle utspela sig i Ereb /images/icons/smile.gif

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Min erfarenhet är att om det väl somnat in så är det inte så stor risk att det vaknar igen. Jag vet att Pauli och Kornella har haft fullt upp och jag hoppas verkligen att de skakar liv i "Projekt: Altoria" igen.

Jih-Pun? Tja, det förvånar mig inte alls /images/icons/smile.gif
Efter att själv dragits in i projekts tidiga start så minns jag ett par storslagna, omvälvande idéer som skulle ske i världen - men att något sådant skulle ske ser ut att vara ytterst långt bort, tyvärr, men jag hoppas att de får tid att producera världen och sätta i gång händelserna.

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Re: Realistiska städer

<em>Men trots allt: fantasy är inte riktigt medeltid precis.</em>
Okej, då skulle jag vilja se dig bo i en stad där en miljon människor slänger sin avföring på gatan.

/Gollum - *flinar*

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Chronopia skulle kunnat bli bra, om TargetGames skulle ansträngt sig lite mer... men istället blev det bara sämre och sämre för varje modul som företaget spottade ut.

Ezping Orm
 
Top