Nekromanti DoD hemsidor

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Hej alla glada! Eftersom jag har följt debbaterna på denna sida ett tag utan att ge mig tillkänna så ansåg jag nu att tidpunkten var rätt. Mycket intressant läsning och en del strunt har det oxå varit.
Nu till min stilla undran om ni som har orkat och tagit er tid till att skapa egna artiklar och regler på era hemsidor eller som ligger och skräpar på hårddisken, har lust att tillkänna ge var dessa finns eller hur man kan få se dem.
Jag själv har inte kommit så långt på hemside fronten ännu men man lever på hoppet.

Själv föredrar jag att spela Expert med hemlagad krydda. Anledningen är enkel, alla typer av spelare kan använda reglern på olika sätt. Är man en kobold så hindras man inte av reglerna, är man för mycket för tanke problem eller rollspelande så hindras man inte heller. Ett ultimat system, dock ej felfritt :) Enkelt skadesystem som är lätt att bygga ut. Avskyr Neotech och Eon systemet eftersom man har svårt att överleva någonting som är större än en kotte... DoD 6.0 har en sak som jag hoppades slippa uppleva nämligen level system, dessa typer av spel med sådanna system tenderar att tvinga spelarna mer eller mindre till XP jagt, tråkigt att Riotminds gick in på det spåret.
Jag spelar inte Dungeons and Dragons av den anledningen bla.

Jag hoppas på ett gensvar av alla er kreativa och hemma snickrande fantaster där ute.
 

silverhamre

Veteran
Joined
3 Sep 2000
Messages
9
det enda jag ville säga var att jag håller med dig om att expert är det bästa dod spelet och att det var tråkigt att riotminds gick över till levels systemet

//silverhamre
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
DoD 6.0 har en sak som jag hoppades slippa uppleva nämligen level system, dessa typer av spel med sådanna system tenderar att tvinga spelarna mer eller mindre till XP jagt, tråkigt att Riotminds gick in på det spåret.

De flesta rollspel har väl ändå någon sorts XP-variant. Det må vara hänt att du höjer färdigheter istället för levlar men det måste väl fortfarande klassas som XP. Dessutom får man inte XP i DoD för dödade monster utan för bra lösningar på svårigheter, gott rollspel etc. På vilket sätt skulle det vara negativt att jaga XP som man får på såna premisser?

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
*fniss* Om man inte gillar en regel tar man bort den och skapar en ny... levellöst DoD6 fungerar alldeles utmärkt
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
I hear you!.

Levelsystem är det välan inget fel på, bara dom är konstruerade på ett bra sätt så att det inte bara ger XP att bara boffra ner monster, då kan man lika gärna spela Diablo (Ja, Datorspelet.. :) ).

/Hjonas

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Re: Öh, nu fattar jag inte...

Väldigt sant det du säger, och DoD6 är absolut inget bra köp ifall om man inte vill "jobba" det litegrann. Men det är väl väldigt personligt, själv tycker jag att förmånga, förkompletta regler stör förmycket ex. Eon och DoD91...
Det fina med DoD6 är att man kan lägga till och dra ifrån lite hur man vill och ändå få ett bra rollspel.
Jag har väl sagt det ett par gånger redan...
DoD6 är inget bra (regelmässig synvinkel) _rollspel_ men en j*vligt bra grund/guide för den som vill skapa sig ett bra rollspel.
Är det inte därför vi sitter här i forumet?, för att ge tips/ideer och hjälpa varandra?
;)
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Om jag spelar en karaktär så vill jag ha en möjlighet att påverka den i allt och inte vara bunden till vissa regler.
Jag vill inte heller uppleva en explotion av karaktären när jag har nått ett visst antal ihopsamlade XP utan jag upplever hellre en gradvis förbättring.
Om man skall vara en nolla från början så vill man gärna utveckla denna gradvis inte få en klase KP, stridspoäng i en klump.
En bonde borde tåla lika mycket stryk som en riddare om dessa har lika fysiska förutsättningar. Hade hoppats att inte Riotminds skulle bidra med en svartnisse som har 35 i KP...
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
En bonde borde tåla lika mycket stryk som en riddare om dessa har lika fysiska förutsättningar

Övning ger färdighet! Varför skulle en bonde som aldrig varit i strid tåla lika mycket stryk som en riddare som är van att bli skadad och har hög smärttröskel? Ta thaiboxare som exempel. En vanlig kille i samma storlek skulle förmodligen dö av den mängd stryk en thaiboxare får ta emot en normal match.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Är det därför Bruce Willis aldrig dör i sina filme

Jag tror att Thai-boxaren har en högre smärtgräns än den vanliga killen men inte att han kan ta mer stryk.

/[color:green]Han</font color=green> som vet att, innerst inne, så är filmer på riktigt
 

Fyaniz

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
51
Location
Stockholm, Sverige
Re: Är det därför Bruce Willis aldrig dör i sina filme

Thaiboxaren tål mer stryk, du har säkert sett Thaiboxare stå och sparka på saker om och om igen. Detta leder till en massa broskbildning och sånt, som verkar som skydd. Det är egentligen inte alls särskilt nyttigt att göra så, jag tror (jag vet inte säkert) att man får kronisk ont när man blir gammal. Hursomhelst krävs det en kraftigare spark för att bryta några ben eller orsaka liknande "trubbigt vapen-skador". Börjar man hugga/skära med svärd, knivar och yxor tror jag knappast det spelar någon roll.

"Put your trust in stone and iron - stone and iron have always been true friends of the Dwarfs."
 
Top