DoD DoD Foundry

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Känner mig sommarkorkad.
Ska jag kunna komma åt äventyret via Foundry VTT?
missat att ladda ned något elerl släpps det senare?

1688832285137.png
/C

ps. varför rekommenderas jag att installera MYZ för att kunna spela?
Vill avhålla mig från full "rant-mode" men ska den behövas?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Allt som föranleder en öl på balkongen måste väl vara bra? 🙂

Jag gör något med Foundry nästan varje dag, så för mig gick det smidigt.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Allt som föranleder en öl på balkongen måste väl vara bra? 🙂

Jag gör något med Foundry nästan varje dag, så för mig gick det smidigt.
Inte använt det sedan i början av februari o det märktes..
(det enda jag knåpat på är att få med spelarna på min Symbaaroum med Myhtras kampanj, det går långsamt och inte startat än 😑 )

Vad kul det var att se en färdig modul i FVTT!
C
 

Litzo

Veteran
Joined
13 May 2022
Messages
62
Jag har en dum fråga också.
Beställde regelboken (fysiska) på svenska, innebär det att jag inte har tillgång till engelsk modul i Foundry?
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
313
Är det värt att köpa Foundry för detta? Jag sitter och funderar på hur jag ska göra. Foundry - €46. Är det bra? Är det enkelt? Det ser ganska krångligt ut och "demot" på webben är ju värdelöst.

Alternativen, som jag ser det;
Roll20 - har spelat andra spel som spelare, inte väldigt imponerad. Men det funkar. Men endast DoD på engelska så här långt. Gratis?
Owlbear Rodeo - enkelt! Inte gratis, men lite billigare. Men jag måste fixa allt själv (ingen färdig DoD-modul)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Foundry har fått mina datorer att köra fläktarna som om jag lirade en FPS av hyfsat slag. Du kanske har bra dator, men har alla dina spelare det?

Jag tycker själv Foundry har ett fippligt och inte särdeles snyggt interface. Men sen är jag inkörd på roll20. Som inte kan sägas vara jättesnyggt heller, om man ska vara ärlig, men men.. :LOL:
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
313
Foundry har fått mina datorer att köra fläktarna som om jag lirade en FPS av hyfsat slag. Du kanske har bra dator, men har alla dina spelare det?

Jag tycker själv Foundry har ett fippligt och inte särdeles snyggt interface. Men sen är jag inkörd på roll20. Som inte kan sägas vara jättesnyggt heller, om man ska vara ärlig, men men.. :LOL:
Tack för svaret! Datorkraft är inget problem i mitt gäng.

Men det är lite den känslan jag får, dvs. att det är lite onödigt krångligt. Jag vill ju verkligen bara ha "the basics" (en karta med "fog of war", möjlighet att dela bilder, delade rollformulär, och tärningsslag, typ.).

@TomasFriaLigan, har du någon uppfattning om när det är tänkt att släppas på svenska för Roll20?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Är det värt att köpa Foundry för detta? Jag sitter och funderar på hur jag ska göra. Foundry - €46. Är det bra? Är det enkelt? Det ser ganska krångligt ut och "demot" på webben är ju värdelöst.
Det är en ganska brant inlärningskurva, men när man väl tagit sig förbi den tycker jag att Foundry är smidigt att använda. DoD-systemet är väldigt snyggt och välgjort. I synnerhet Raldanash har väldigt bra instruktionsvideor på YT om du söker på "Dragonbane foundry".

Om det är värt €46 beror lite hur mycket du tror du kommer att använda DoD-systemet och om du bedömer att du kanske kommer att köra fler grejer framöver. De brukar ha 20% rabatt kring Black Friday, om du orkar vänta till dess. Som spelledare skulle jag inte gå tillbaka till Roll20 ens om jag fick €46 för att göra det.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
313
Det är en ganska brant inlärningskurva, men när man väl tagit sig förbi den tycker jag att Foundry är smidigt att använda. DoD-systemet är väldigt snyggt och välgjort. I synnerhet Raldanash har väldigt bra instruktionsvideor på YT om du söker på "Dragonbane foundry".

Om det är värt €46 beror lite hur mycket du tror du kommer att använda DoD-systemet och om du bedömer att du kanske kommer att köra fler grejer framöver. De brukar ha 20% rabatt kring Black Friday, om du orkar vänta till dess. Som spelledare skulle jag inte gå tillbaka till Roll20 ens om jag fick €46 för att göra det.
Tack - jag ska absolut kolla in dessa videos.
Om jag kommer igång och spelar digitalt så skulle jag säga att €46 är en väldigt billig investering.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
365
Location
Stockholm
Skaparen av DoDs foundry-modul hänger på DoD-discorden och är lätt nå för hjälp och buggar, finns också andra medlemmar som är rutinerade och hjälper till vid behov. Själv har jag bara spelat andra spel på foundry, men hört att DoD är en solid modul.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Det finns inte på kartan att jag går tillbaka till Roll20 efter Foundry, men har man investerat tungt i Roll20 så kanske det känns annorlunda.
Jag har mest kört gamla DoD/ereb altor klassiker med Mythras innan men kör nu med DoD23 modulen. Lite lyxigt :)

/C
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Tack för svaret! Datorkraft är inget problem i mitt gäng.

Men det är lite den känslan jag får, dvs. att det är lite onödigt krångligt. Jag vill ju verkligen bara ha "the basics" (en karta med "fog of war", möjlighet att dela bilder, delade rollformulär, och tärningsslag, typ.).

@TomasFriaLigan, har du någon uppfattning om när det är tänkt att släppas på svenska för Roll20?
Har du koll på Roll20 så kommer du lära dig Foundys grunder på en kväll. Sen kan du djupdyka in i modulernas värld och aldrig se tillbaka. Med Foundy kan man göra fina grejer.

 
Last edited:

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Jag kan bara instämma i hur mycket bättre Foundry är än Roll20. Sen är det en brant inlärningskurva.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Mitt problem med Foundry är att jag inte lyckats få det att funka utan Forge, men det är vad jag förstått kopplat till min internetoperatör och inte till Foundry.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Mitt problem med Foundry är att jag inte lyckats få det att funka utan Forge, men det är vad jag förstått kopplat till min internetoperatör och inte till Foundry.
Allente? Jag hade tyvärr samma problem. Med Telia gick det hur fint som helst, men det gick inte att få igenom någon trafik efter bytet. Jag har inte testat om det funkar med Tele2, som vi har nu.
 
Top