DoD - Dimman över Dysterklint - En One-Shot "Whodunit"

bluescotch

Veteran
Hej!
Jag har under ett par veckor skrivit på ett one-shot-äventyr i Whodunit-stöpning. Det börjar kännas vattentätt, även om det kanske finns plats för utökning här och där, så jag skulle jättegärna vilja höra om ni har några tankar och åsikter kring det? Kanske någon t.om. vill testa det? Är ny inom DoD och äventyrsskrivande så där finns säkert massor jag inte tänkt på, missat och gjort fel.

Ni kan hitta äventyret här: https://rollspelskompanjonen.se/aventyr/dimman-over-dysterklint-231L2CHAzefNJACTjVGz

Klickar ni på "PDF-Vy" i menyn kan ni läsa den i "pappersformat" som är printvänligt. :)

"Himlen är inte svart, den är smutsgrå. Framför er reser sig Dysterklint som en knuten näve av sten mot den bleka skyn. Den enda vägen fram är en smal stenbro över en ravin så djup att botten försvinner i den framvällande dimman. Dimman rör sig inte som moln; den krälar som ett levande väsen längs klippväggarna. Det är onaturligt tyst – inget prasslande i gräset, inga fåglar. Bara det metalliska gnisslandet från en rostig järnskylt som svänger i vinden. När ni närmar er porten ser ni en katt hoppa ner från en skottglugg. Ni hör inget duns. Istället för ni ett knastrande som det från torra, fnasiga höstlöv. Ni ser inte katten igen."

Fotnot: Bilderna är genAI-placeholders. Har anlitat 2 duktiga, mänskliga konstnärer som just nu arbetar på bildmaterial så grafiken ska ersättas. :)

Last edited:
Tog och skummade igenom det medan jag nattade barnet. Kul koncept!

Överlag tycker jag att det märks att du lagt en del tid på äventyret. Har dock ett par saker jag tänkte på:
- Som jag uppfattar det så är scenariot ganska hårt regiserat/rälsat. Jag tror det skulle göra sig bättre att presenteras som mer av en fisktank, där spelarna har större möjlighet agera fritt. Att beskriva platser och personer snarare än specifika händelseförlopp (sen är några nyckelögonblick så klart rimliga att ha med).
- Det etableras väldigt tidigt att det är ett skräckscenario, även om jag gillar bron som försvinner I dimman så skulle jag nog själv har haft en lite mer mundan inledning för att sedan låta skräckbitarna växa fram. Spelarna kommer nog vara på alerten från första stund annars.
- Det skulle behövas en karta över slottet och de olika rummen, speciellt om det är viktigt med fysisk positionering, ljuskällor etc.
- jag förstår inte riktigt Syster Syraks motivation eller skäl att vara på plats. Skummade som sagt, men det verkar lite konstigt att hon är där och att Baronen skulle släppa in henne med en väpnad eskort.
- ibland känns perspektivet lite splittrat, under middagen så upplever jag det som du har skrivit text som riktar sig direkt spelarna, vilket blir lite märkligt om det inte är en handout. Jag tror också att det är bättre att dra ned på antalet smårutor med information och ha mer av texten löpande för att samla infon till SL.
- När är tanken att man ska använda de olika slumptabellerna? Mellan scener eller i scener?
- Det kan vara värt att se över språket, du har en del svengelska termer. Själv är jag ganska minimalistiskt lagd, så jag hade nog också skurit ned och gjort texten lite mer koncis överlag, men det är en smaksak.

Hoppas dessa tankar och reflektioner är till nytta! Det är alltid kul med folk som vågar skriva och visa upp sina alster! :D

Back