Nekromanti [DoD Chronopia] Den Fjärde Konfluxen

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Vår spelgrupp avslutade nyligen (två veckor sedan) en kampanj som vi påbörjades i somras. Kampanjen, till Drakar och Demoner, heter den fjärde konfluxen (D4K), smått inspirerad av modulen Altors baksida, den femte konfluxen, religionsbakgrund i den chronopiska grundboken samt det som gick att finna om Oktagonen i diverse tidigare moduler (i sin tur inspirerat av Endyamons teorier kring den trejde konfluxen). Jag kan även notera att det inte har särskilt mycket med Chronopia att göra för i kampanjen är det bara några korta visiter till staden. Kan även nämna att de Hängivna inte är ett spelelement då det var D4K som lade grunden för deras intåg (annars är de mitt favoritelement all time).

Till skillnad från dem femte konfluxen så har den fjärde "redan inträffat" sett från nutid. (nutid är år 2044 efter Kejsarens ankomst till Chronopia aka den andra konfluxen, D4K inträffade 1666). Som resultat av detta valde jag att inte låta fokus vara på själva konfluxens inträffade, dess härskare var i princip redan spikad, utan istället lades fokus på efterföljderna (konfluxen utgjorde bytet mellan akt 1 och akt 2 av totalt tre akter). Var det aldrig ett problem med att spelarna kunde kolla på historieutvecklingen mellan 1666 till 2044 och därmed dra slutsatser kring kampanjen? Jo, dock inte så att det blev spelbrytande på något sätt. För det första är den historien sammanfattad i några meningar i Altors Baksida och någon annan historia finns inte. De hade möjlighet att jämföra en världskarta (Östra Altor) år 1666 med den 2044 och dra slutsatser, men det kontrades lätt med att mycket kan hända på nästan 400 år, även i en statisk värld som Altor.

Jag började fundera på kampanjen redan på våren 2005 och planerade då spelandet till sommaren 2006, aldrig tidigare har jag satsat så hårt på en kampanj. Då spelgruppen splittrades efter gymnasiet så skulle det heller inte blir det sedvanliga ett spelmöte i veckan utan snarare veckolånga tillfällen under de tre loven påsk, sommar och jul. Tanken var att vi skulle bli klara under sommaren 2006, slutet av juli, men två planerade veckor blev istället en helg (hur vanligt är inte det?) så vi enades om en revansch till julen vilket gick mycket bättre så nu är vi alltså klara. Det är jag som SL som i största hand stått för krönikan (baserat på en hel del skriftliga noteringar från spelarna) även om två av spelarna är halvt igång med att skriva egna krönikor baserade på sina karaktärers perspektiv. Får se hur det blir med dem, hittills har ingen av dem kommit igenom akt 1.

Man kan tycka att det är ett alternativ att köra en sådan här kampanj för någon annan spelgrupp som hade möjlighet att träffas oftare, men när jag spånade kring kampanjen så hittade jag många intressanta element som refererade till saker som hade hänt i den här spelgruppen i nutiden, ca 400 år senare (från skrifter, platser, äldre varelser (som alver) till magiska fenomen). Kampanjen blev mer eller mindre skräddarsydd efter vad spelarna hade varit med om tidigare. En av de äldsta referenserna går tillbaka till en mystisk teleportplatta som jag använde i spelgruppen sommaren 2001 och nu återuppväckte. Att knyta ihop trådarna från olika kampanjer med varandra och möta bekanta personer är något jag gillar!

Då jag redan tidigt (september 2005) lade upp en sida för kampanjen och även tidigare äventyr så ligger även krönikan där. Man skulle kunna lägga det här men då uppstår problemet med alla referenser som jag har till andra delar av sidan, från intressanta personer till viktiga platser, dvs bakgrundsmaterial som spelarna hade innan kampanjstarten.

Länken dit

Jag repeterar lite kort vad som står där, den sidan som är länkad är "försättsbladet", där står vilka spelpass vi hade, samt:
Rollpersonerna (Kandor, Zebbe, Navi, Josay och Titziana) är ordensmedlemmar i Yvainorden i staden Yavaris i Banborstland på Pandaros. Yvain är en av de fyra plågade hjältarna och mer om orden, Yvain, Yavaris och Banborstland finns att läsa under rubriken Kampanjen. Om själva rollpersonerna går att läsa under rubriken Deltagare och om deras kamrater, befäl och andra viktiga i Yavaris kan man läsa under rubriken Karaktärer och därefter Pampar eller Plutonen.
Resten av den sidan innehåller mini-intro som berättar vad karaktärerna gjorde dagen innan spelstart (notera att alla månader har 28 dagar). Det var även tänkt att vi skulle ha ett introäventyr men på grund av tidsbrist sommaren 2006 så uteblev det. Kampanjen är uppdelat i Intro, Akt 1, Akt 2, Akt 3 och Epilog och är väl tänkt att läsas i den ordningen. I runda slängar så är det nog 30 sidor text.

Det största problem man kan stöta på när man läser torde vara obekanta termer men förhoppningsvis så ska det finnas på sidan, troligen under de tre andra rubrikerna Kampanjen, Deltagare eller Karaktärer. Annars finns ju alltid tråden här för frågor (korrektur är alltså en anledning till att jag slänger ut den så här, förutom att 30 sidor kanske är intressant för någon där ute). Strukturen kan även verka lite underlig då vissa delar av sidan är skriven innan kampanjen var klar medan den andra delen är skriven efter kampanjens slut och fungerar då lite mer som "facit i hand".

Om det finns intresse så kan jag givetvis ta copy-paste till tråden.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Skumläste lite här och där och det verkade arta sig i en rejäl high epic-kampanj. Det jag undrar är givetvis hur ditt regelsystem har fungerat. Vad har flytit på, vad har ändrats och vad och inte alls fungerat som du tänkt dig och förkastats?

/Han som ställer frågor på ett förutsägbart sätt
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Vad kan man vänta sig av en kampanj som innehåller ordet 'konfluxen'? :gremwink: Helt klart det mest higha som jag någonsin gjort och kanske även som jag någonsin kommer att göra. Det hela var lite av ett experiment.

Nå, över till reglerna. Till och börja med så fanns det en hel del som var förberett och uppsnabbat, exempelvis resor och möten. Främst att jag mätt upp restiden i förväg då jag aldrig varit den som slagit på tabell för att avgöra vad man möter längs vägen. Genomgående har det även varit så att jag höftat väldigt mycket och ofta har spelarna velat slå slag på många ställen där jag funnit det onödigt. Min vana för systemet och insikt i vad varje situation lämpligen skulle leda till gjorde att det fungerade utmärkt. Jag är dock bekväm med att ha ett regelsystem i ryggen som jag kan använda när jag inte vill höfta eller behöver motivera en höftning.

Kampanjen innehöll även väldigt få strider och några av dessa var bestämda på förhand och det var egentligen bara en enda stor strid som kördes i närheten av reglerna (6 motståndare varav 2 viktiga mot över 6 på rollpersonernas sida, i djungeln en liten bit in i akt 2 om det skulle vara intressant). Intuitivt blev det att jag splittade upp striden till många små dueller, man mot man, med extra pil eller magi utifrån då och då. Dock så körde jag två drömdueller med nästan fulla regler, vilket var bra (att utgången inte behövde vara dödlig) då jag inte haft möjlighet att testa systemet nämnvärt. Det fungerade bra men jag skulle aldrig använda det i mindre viktiga strider.

Den andra stora delen var magi som nyttjades nästan helt efter de regler jag hade. Jag har mer eller mindre gått tillbaka till ett system där man köper besvärjelse för besvärjelse och har enskilda FVn i alla men då skalan för magipoängen (MAG isf PSY) kan gå upp mot 100 (i slutet hade vindmagikern 295) så gjorde det att man kunde höfta mycket bättre, både på det man slog emot eller höfta bort hela slaget (då CL=20 och fummel var ganska ointressant i situationen). Ett problem som kan finnas kvar i magisystemet är ifall det skulle vara obalanserat (att det är för bra/dödligt), då kampanjens high-egenskaper gjorde att ett sån obalans inte skulle märkas på samma sätt. Det största regeljobbet med magi är nog effektgraden som minskar CL med "sig själv i kvadrat" snarare än "dubbla sig själv" så det är möjligt att jag ser över den delen.

Under själva hösten när han som inte varit med under akt 1 skulle finslipa sin RP så fick jag viss kritik över att mitt RP-genereringssystem var jobbigt. I annat fall är både jag och min grupp vana vid att bolla siffror.

Sammanfattning:
<ul type="square">
Flytit på: (tack vare höftning)
[*]Slag i allmänhet
[*]Resor
[*]Magi
[/list]
<ul type="square">
Ändrats under spel:
[*]Strid
[*]Fältslagsregler i slutet av akt 3
[/list]
<ul type="square">Förkastats:
[*]Idén att jag behöver mitt regelsystem. Jag är numera en vedertagen höft-förespråkare (tidigare trodde jag att jag var det men nu vet jag, efter att ha testat!).
[/list]

/Zimmerman - tackar för ditt svar
 
Top