DoD DoD 91 vs DoD 23

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Kollade lite på gamla Drakar och Demoner som släpptes 1991, vilket också var det första rollspelet jag köpte.

Ser saker som jag anser är bättre och andra som jag anser är sämre jämfört med nya DoD, detta är ur reglerna som skrivit, utan hus regler, åsikterna är inte objektiva utan mina åsikter, och jag har inte hunnit spela DoD23 ordentligt än så vissa synpunkter / åsikter kan komma ändras efter mer spel.

DoD23 är enklare och snabbare, man behöver inte leta upp regler för att se hur mycket minus man får som exempel, får även intrycket att det är lättare att snabbt slänga ihop ett spelmöte.
DoD23 känns som mycket lättare för en ny spelare eller SL att sätta sig in i och komma igång, medans DoD91 är det mer saker att läsa igenom, samt att iaf till en början blir det mer av att slå upp och kolla specifika regler för vissa färdigheter / tillfällen.
DoD23 är mer komplicerat när det kommer till att skapa egna raser / monster osv.
DoD91 är karaktärerna mer unika, tex raserna (rent regelmässigt) påverkar karaktären i en större grad, samma med yrket iom att sekundära färdigheter begränsades till attributen, samt att endast magiker (och utbygdsjägaren) kan lära sig magi, samt yrkesförmågan som inte går att "lära sig" senare. Medans i DoD23 kan karaktärer snabbt bli väldigt lika varandra trots att dom började med helt olika yrken. Detta gör iofs också att DoD23 är mindre låst till valen man gör vid karaktärs skapandet.
DoD91 är mindre slump vid karaktärs skapandet, detta är både positivt och negativt, det är positivt på det sättet att det är lättare att skapa karaktären man vill skapa, men samtidigt är det lätt att spelare min/maxar karaktären.
DoD91 behandlas SLPer mer likt karaktärer (dvs vad / hur man slår om en SLP vill göra nånting), vilket jag föredrar till viss del, men samtidigt känns det lite smidigare för SL att ha det som det är i DoD23.
DoD91 kändes väldigt obalanserat om man använde expanstionsböckerna, tex Bastardmagiker som fick både magiker yrkets förmåga och det andra yrket, bortsett från att man var begränsad i vilka besvärjelser du kunde börja med så kändes det som liten anledning att välja nånting annat om man ville vara magiker, dessutom gjorde dom begränsade poängen man hade att man ändå sällan kom över gränsen som bastardmagikern satte på en.
DoD23 har sin 3e parts licens som gör att det kommer troligen komma mycket mer varierat material till det, vilket gör att man kan välja och vraka på ett helt annat sätt.
Att DoD23 rollformuläret är ensidigt gillar jag, även om jag gärna hade sett tex separation mellan besvärjelser och hjälteförmågor, dock så gör det att man får lättare att hitta relevant information snabbt utan att vända flera gånger för man inte minns vilken sida just det man letar efter står.
DoD23 har en klar fördel när det gäller vad som följer med iom området och kampanjen, DoD91 kom med 2 korta äventyr och om man är helt ny är det lätt att man inte vet hur man ska gå vidare, medans DoD23 kampanjer ger mer tid för en ny SL att få inspiration och lära sig hur man kan lägga upp äventyr osv.

Båda versionerna har sina för- och nackdelar och jag hoppas personligen på material i still med Magi boxen (som kom till gamla expert) och Monsterboxen samt att Fria Ligan kommer supporta spelet för en lång tid framöver.

Ska snart dra igång kampanjen som följer med DoD23 snart och då kommer jag se mer vad jag tycker är bra och dåligt med DoD23.

Vill gärna höra hur andra ser på dom äldre versionerna kontra den nya, dvs behöver inte vara relaterat till det jag tog upp utan era synpunkter samt kan vara vilken version som helst, behöver inte vara just DoD91.
 
Top