Nekromanti [DoD -91] Vilka tärningar kom med?

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Hallå!

Nu blir det tärningsnörderi på hög nivå!

Efter att ha suttit och grottat i mina gamla gömmor hittade jag tärningar om jag tror är originaltärningarna till Drakar och demoner -91. Kommer någon här ihåg vad som egentligen följde med i lådan?

Det jag hittat är:
- 1D20, svart, prickar och inte streck för att markera "6" och "9". Så jag tror inte detta är Chessex.
- 1D10, röd, Chessex-identisk
- 1D8, röd, Chessex-identisk
- 1D4, svart, Chessex-identisk

Annars har jag ingen aning om var tärningarna kommer ifrån men de ser välspelade ut så de har varit med länge!

//DK
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Har ett vagt minne om att det var just blandade färger i DoD91s box.. men jag trodde jag fick med en grön T20. Fan vet dock, jag kan ha köpt den senare.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Ja, jag har också för mig att det var blandat men annars vet jag inte var tärningarna kommer ifrån. Helt oviktigt jag har tack och lov inget vettigare för mig denna fredag - annat än att plöja igenom GothCon-loot förstås.

Har för mig att alla träningar i vart fall var solida. Igen transparent va?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Nej inga transparenta, det minns jag oxå. Jag tror jag fick med en svart T10 när jag tänker efter. Kanske köpte de helt enkelt blandade färger och olika lådor fick olika?
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Kan så vara! Har ett mycket vagt minne av att jag och kompisen hade lite olika tärningsfärger i våra grundlådor nu när du säger det.

Borde väl ha varit 1T20, 1T12, 1T10, 1T8, 1T6, 1T4 med i lådan va? T% tror jag inte fanns med.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Japp, ingen T-tiotal, det minns jag tydligt. Däremot kan det ha varit två T10 i olika färger, kommer inte ihåg.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,603
Location
Stockholm
Blandade färger i sumpade kombinationer. T12 fanns inte i DoD91. Kan ev ha följt med två st T10 för att kunna slå %... Men det gjorde man ju aldrig i 91 och framåt så förmodligen var det bara en.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Enligt bokens innehållsförteckning:
"Fem olika tärningar med 4, 6, 8, 10 respektive 20 sidor."
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Dunderklumpen;n318661 said:
Enligt bokens innehållsförteckning:
"Fem olika tärningar med 4, 6, 8, 10 respektive 20 sidor."
Så kan man ju oxå lösa det! Fast inte lika roligt som att försöka komma ihåg..
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Återstår fortfarande att lista ut exakt vilka tärningar det är som hör hemma i lådan. ;) Slutmålet är att återbörda dem till sin rätmätiga plats. Ur bös-tärningshögen och in i historien (samlingen i bokhyllan), liksom. :)

Nu har jag stött på en marmorerad röd tärning som jag inte heller vet var den hör hemma. Detta tar aldrig slut... :p
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Det är nog svårt att reda ut slutgiltigt om nån inte har ett DoD91 mint in box oöppnat i originalplast. Och då hade det nog varit lite synd att plasta av.

Marmorerat låter definitivt inte som DoD91 dock.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Olika färger, men opaka och enfärgade. Så minns jag det. Och olika i olika lådor; vi var några som hade lådan, och vi fick olika färgade tärningar. Jag gissar att de köpte in ett stort parti i massor av färger, och sedan lade in rätt antal i varje låda, men inte brydde sig om vilka färger det blev.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
McKatla;n318787 said:
Olika färger, men opaka och enfärgade. Så minns jag det. Och olika i olika lådor; vi var några som hade lådan, och vi fick olika färgade tärningar. Jag gissar att de köpte in ett stort parti i massor av färger, och sedan lade in rätt antal i varje låda, men inte brydde sig om vilka färger det blev.
Jepp. Jag fick en blå T20, svart T10, Röd T8, vit yatzy-T6 med prickar, och en svart T4. Alla borde fortfarande finnas i tärningsburken som finns någonstans i huset.

Varför minns jag det här så bra? :)
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Feuflux;n318938 said:
Jepp. Jag fick en blå T20, svart T10, Röd T8, vit yatzy-T6 med prickar, och en svart T4. Alla borde fortfarande finnas i tärningsburken som finns någonstans i huset.

Varför minns jag det här så bra? :)
Då stämmer det nog rätt bra med mitt minne. Röd T10, Röd T8, en liten vit (eller svart?) T6 och en svart T4 har jag utrönt. :)

Men visst är det lustigt vad man lyckas minnas och vad annat man glömmer?... ;)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag fick en röd t20 och en grön t4. Har för mig att t8 också var röd men jag är inte säker.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
100% säker på svart t4
99% på blå t10
80ish % på röd t20
 
Top