Fjodor Pollett
Swordsman
Jovars.Peter;n255731 said:den kluvna skölden känns så etablerad både i modernt och historiskt/mystiskt historieberättande att det känns naturligt att ha med.
Völuspa said:...yxtid, knivtid, kluvna sköldar...
Jovars.Peter;n255731 said:den kluvna skölden känns så etablerad både i modernt och historiskt/mystiskt historieberättande att det känns naturligt att ha med.
Völuspa said:...yxtid, knivtid, kluvna sköldar...
Tre solar;n255804 said:Nej,
Däremot hände det ganska ofta i DoDT (där alla vapen ger 1T10 öppen skada) att sköldar klövs på mitten - kanske vart annat eller tredje spelmöte. Tillräckligt ofta för att mina spelare skulle påpeka att det hände, vilket gav striderna en tydlig karaktär.
Om jag minns rätt körde vi inte med något mellanting ("sänk BV med ett" eller så) utan skölden var hel tills den blev förstörd.
Jag tror det är RAW för så minns jag det också, även om vi skippade första halvan. Hursomhelst, de här BV-reglerna gör att det känns mer ok att ens dunder-attack blir parerad.da_bohz;n255842 said:Jag vet inte om det var en husregel just för min grupp, men när jag körde DoDT löste vi BV-grejen genom att skadan som ges på ett föremål måste överstiga dess BV för att skada det.
Överstigs BVt sänker man föremålets BV med lika mycket som överstiger. Ett föremål med 12 i BV som tar 14 i skada kommer få sitt BV sänkt till 10. Nästa gång tar det 13 skada, och dess BV sänks till 7.
Om ett föremål tar dubbelt så mycket skada som sitt BV kommer det gå sönder direkt (vilket hände rätt ofta).