Nekromanti dod 6 expert

tobzombie_UBBT

Veteran
växjö; sveriges metropol och smålands juvel
jag hoppas några fantaster här inne kan hjälpa mig.. jag undrar nämligen om expert till dod 6 har gjort spelet spelvärt.. och på vilket sätt fungerar och hur har de ändrar grundreglerna? jag gillade på fösta dod och -91, men började tappa intresset när cronopia kom ut.cronopia var iof ett ganska roligt spel om man nu spelade det med en stor dos komik inblandat. men iom att dod 6 startade med levels så gav jag upp. jag avskyr level och xp jakt och i mina ögon är d20 roten till allt ont. hur som helst hörde jag om att expert till dod6 skulle förändrat allt till det bra igen. så jag skulle vara tacksam för svar.

*hoppas på att börja kunna spela drakar och demoner igen* / tobzombie

Sting

Veteran
Det är delvis fixat!
Jag vet inte om det är jag och mina vänner som läser reglerna på något fel sätt men det verkar som man får på tok för lite poäng att köpa färdighetsvärdena för...det är inte kul när man börjar med 5-10 i tre stycken yrkesfärdigheter och de är de bästa värdena..det blir lite svårt att lyckas med något äventyr då. Detta är dock relativt enkelt avhjälpt, även om iden att bara öka FV-poängen verkar skapa mystiska värden då färdigheterna kostar olika.
Det är dock en jävligt snygg bok och dom har tagit bort nivåerna så man vågar spela det nu!

Ghjorn

Veteran
Den är mycket bättre än grundboken och man har nu lyckats ganska bra med stridssystemet (en blandning mellan dod -91 och DoD 6.0). Fina rollformulär och stor flexibillitet :gremlaugh: .
Verkligen ett steg i rätt riktning och helt klart prisvärt.

Falköga

Veteran
Dod6E funkar utmärtkt. Man har ca fyra huvudfärdigheter tio yrkesärdigheter och sedan har man so monga anfdra som man vill. De kostar olika beroende po om det är huvud eller yrkes färdiheter, tex kan en sak po huvud kosta 2, po yrkes 3 och po den sista 4.

(Ursäkta att min stavning byter ut vissa bokstäver men jag Är näst sista dagen i brasilien)

Man for ÄP som vanligt som ma nkan spara till att höja en grund färdighet ett snäpp. Man tar det och delar det med tvo och for FP som man kan sätta ut po färdigheterna.

Man tar sk grund och det fp man har i sin vapen färdighet (tex sk grund 13 och tvohandsfattade vapen 5 = 17) och lägger ut po de olika attackerna man kan göra.

Falköga

Veteran
NEJ!

Nej! Tvärt om. Man blir bra i dem ändo. Efter första spel mötet har man fott x antal fp.

Foggmock

Myrmidon
Jag upphör aldrig att förvånas hur folk ALLTID säger att de hatar levlar när de tittar på DoD6. Det är IMHO den _minsta_ bristen i systemet. KP, SK, magi, böner, inkonsekvens. jag vet inte vart jag ska börja.

att säga att det bara är en jakt på Xp (ÄP) är också att dra allt över samma kam, då man varken i D&D 3rd edition eller i DoD6 får XP/ÄP för att kötta monster. Man kämpar sig knappast igenom ett äventyr bara för att få de utlovade ÄP på slutet utan för att uppleva något och ha roligt. Om roligt innefattar att få en bättre karaktär, i'm game. Bara för att ÄP är en ursäkt för att göra karaktärer bättre kan du inte basha den - alla andra spel är bara en enda lång jakt på förbättringsslag!

På detta lägger man att DoD6 INTE är en D20™-produkt, -var du nu fått det ifrån- den använder bara en T20 för att avgöra hur bra man lyckas med diverse saker.

Mitt tips är att du tar en närmare titt på systemet innan du bashar det för att det har _levlar_. Många lösningar i resten av spelet är så urbota fåniga så tågen stannar och klockorna går baklänges. Jag har bläddrat i Expert och gjort en rollperson med reglerna.. Dynamisk stridskapacitet var ett ganska bra drag, också att göra vapenhanterande och magiskt kunnande till färdigheter. KP-systemet kvarstår, samt alla dumma onödiga färdigheter.

Och du - Expert gör inte DoD6 spelvärt - det är ett helt nytt spel. Typ.

Aerid

Veteran
Tycker att det redan förklarats bra, men... I Expert baseras allting på färdigheter, det finns numera vapenfärdigheter, för att använda rustning krävs rustningsteknik, kroppsbyggnad ger kp osv... Med ÄP som ges ut vid klarat äventyr eller efter varje spelmöte kan man köpa mer FV i sina färdigheter eller höja någon grundegenskap till högt pris. Personligen använder jag mig inte av särskilt mycket regler ändå, men med Expert tycker jag att DoD6 blev helt perfekt även för regelfantaster. Plus att vi inte får glömma Bergtings snygga bilder till Expert :gremlaugh:

Om du vill läsa rescensioner om Expert finns det på Rustningskammaren eller i rollspelsfanzinet Rollspelaren.

Sting

Veteran
Re: NEJ!

nej?....nej vad? Blir man bättre än vad vi fått det till, eller menar du att man blir usel från början men snabbt blir bättre då man börjar äventyra? Vill gärna vet hur det ligger till så svara och gör det utförligt så att jag får veta hur det ligger till. Jag ser gärna att du ger ett exempel på hur mycket som en nybörjar person har i några färdigheter om det nu är så att vi gjort fel.

Ghjorn

Veteran
NEJ! JO!

Det är så att man får fv beroende på hur mycket man använder färdigheten. Detta är mycket mer realistiskt och en bra förändring. Dessutom så fick min tjuv 7 i två , 12 i en , 4 och 5 i en. Vilket är bra.