Nekromanti dod 3.0 och 3.5

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
En kort liten undran, äger själv 3.0 och en av mina spelare har köpt ngn warcraft böcker baserade på d20-systemet. I böckerna hänvisas det friskt till dod 3.5, vad är det för skillnader mellan dessa två utgåvor mellan dungeons and dragons?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Lite av varje

Det är en hel del småskillnader snarare än några riktigt stora. Här kan du ladda ner exakt vilka uppdateringar som skett för grundböckerna och några andra verk.

Några axplock:
-Alla kan lära sig alla skills, även om vissa är lättare för vissa klasser.
-Wilderness Lore är nu Survival och Direction Sense och Scry har försvunnit som särskilda skills.
-Det är lite enklare att bli hyggligt bra på tvåvapenstrid (färre feats krävs för att minska minusen).
-Rangern är lite bättre.
-Space/reach är mer enhetligt.
-Haste är lökigare.
-Improved Critical stackar inte med Keen längre.
-Regler för episka (lvl 21 och upp) gubbar och gummor finns nu i DMG.
-Betydligt fler PrC i DMG.

Äsch, helt enkelt lite smått och gott. För min del är de flesta förändringarna till det bättre. Man har helt enkelt dragit lärdom av den speltestning som skett i stugorna sedan 3.0 kom ut.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Lite av varje

Framför allt har man sett till att de flesta DC för varelsers förmågor redan är uträknade ifrån början i MM. Utöver det så har man putsat en del på MM i övrigt. Enligt min åsikt är det den bästa boken ifrån 3.5, då den gör det mycket enklare för en DM att direkt använda varelser utan större förberedelser.
 
Top