Nekromanti DoD-16: Vad är en gast?

Mornach

Veteran
Joined
20 Oct 2015
Messages
20
I äventyret Gastarnas Ö förekommer ju alltså gastar. Som redan har påpekats på (minst) en handfull ställen så beskrivs inte (iaf inte exakt) vad en gast egentligen är.

Det finns ett avsnitt om Odöda under Varelser i Regelboken och möjligen skulle man kunna köra på att gastarna är detsamma som Vålnader? Under deras färdigheter står det "varje vålnad är unik och det är helt upp till dig som spelledare att hitta på vilka färdigheter och förmågor din vålnad ska ha för att passa in i äventyret eller kampanjen som spelas". Detta är iaf just nu min starkaste teori...

Har även jämfört med de Gastar som finns beskrivna i gamla Monsterboxen (bok 3, s7) men de passar inte alls in på de som finns med i Gastarnas ö, bl.a. för står det att "KP är därför alltid lika med PSY-värde" vilket ju inte stämmer med de Gastarnas faktatabeller i Gastarnas ö.

Så. Vilka teorier finns det? Vad ÄR en gast?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
Jag bygger vidare på tidigare teorier och funderar på om det inte kan vara en sjöfararvålnad av lägre rang?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Min arbetshypotes är att de är zombies. Deras GE är nästan identiska med skelett - bara 2 mer i STY, så lite mer kött på benen...

Motargumentet är att de är ganska bra på avståndsstrid, vilket inte låter som klassiska zombies.

Sedan har vi problemet att gastarna i äventyret har alldeles för höga mentala värden jämfört med de i regelboken.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Sanslöst att det inte står beskrivet. Jag undrar om författaren bollat med externa mottagare om hur de läser texterna och hanterar informationen? Om det är gjort bör dessa aldrig användas igen.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Jag tänker mig i detta fall en sjöfararvålnad. Med zombievarianter blir de iofs lite som de i Pirates of the Caribbean och det är ju också fräckt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Ja, PotC var väl referensen jag drogs till med tanke på att de ser ut som människor utom vid speciella tider.
 
Top