Nekromanti DoD 1-4 >> DoD 6

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Jag har en fundering, hur fungerar det att köra gamla DoD äventyr som äventyrspel släppte med den nya upplagans regler? Någon som har erfarenhet av detta?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag har inte provat, men eftersom det enda som skiljer är ett par siffror som borde vara lätta att byta ut (om det ens behövs) så borde det inte vara något problem. Det är väl ett större problem att foga in äventyren i Trudvang, skulle jag tro. T.ex. tänker jag mig att Svavelvinterserien kanske inte passar så bra. Men här, en lista över äventyr jag TROR kan fungera i DoD6:

Barbia (Siratias Vita Formelbok)
Djupets Fasor
Döda skogen
Marsklandet
 

luthor huss

Veteran
Joined
17 Feb 2001
Messages
30
Location
Stockholm
Detta fungerar jätte bra, du behöver bara modifiera Slp:na lite grann, de har aningen låg Kp m.m. Som sagt det är bara motståndet som är lite lågt i gamla systemen (passar utmärkt för Yn Amatör) men detta brukar man ändå få modifiera efter spelarna.

/Fredrik
 

Angmar

Veteran
Joined
9 Dec 2001
Messages
88
Location
Stockholm
Har själv inte så erfarenhet av det men det kan ju inte vara så svårt. Det är ju i grund och botten samma "story" som används. Det är bara att ändra på vissa SLPs som sagt.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Jag har en fundering, hur fungerar det att köra gamla DoD äventyr som äventyrspel släppte med den nya upplagans regler? Någon som har erfarenhet av detta?"

Nä men vissa saker behöver modifieras och de som jag kan komma på så här i en all hast följande:

* Lägga till SPI på alla SLP och monster (de som inte finns i JB).
* Justera KP och lägg till SK för alla SLP
* Kolla över magikernas besvärjelser.
* Om du använder YN, bestäm YN för de olika SLP och justera dem enl reglerna för YN-höjning.
* Präster, vilken religion tillhör de och vilka böner har.
* Vad gäller dvärgar och alver så kan en del ha runor och förmågor.
* Monster som inte finns i skall ha KP enl. följande formel: STO+FYS+PSYx1.5=KP. Det är den formel som används i JB med några få undantag. Tänk även över om monstret skall ha flera attacker.
* Ändra SB för SLP och monster enl reglerna.
* Tänk på att vapnens skador är höjda i DoD6.
 
Top