Nekromanti DoD 1-3

Labol

Veteran
Joined
27 Jun 2002
Messages
42
Har någon kommit på ett smidigt sätt att anpassa DoD4 moduler (nu menar jaj Alver, Drakar, Krigarens handbok, Kaos, Kopparhavetskapare, Magikernas handbok, Tjuvar och lönnmördare) sätt att skapa RP till DoD expert (gamla versionen). Det jag är ute efter är hur ni har gjort med yrkesförmågor. Nu kommer personer säga att jag skall använda DoD4s regler men jag vill forsätta med DoD expert (gamla versionen) då jag trivs med reglerna och min spelgrupp är väl inkörd på dessa (varför byta ett vinnande koncept).

Den tanke som har slagit mig är att man skulle kunna försöka att få in dessa på något sätt under hjälteförmågor. Jag använder ett system som finns i en gammal Sinkadus (se bifogad fil)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
När jag började på min lilla resa över att omarbeta DoD4:s (91:ans) regler så omarbetade jag först yrkesförmågorna och sedan tog jag bort dem helt.. Varför? Visst.. Yrkesförmågorna ger en liten prägling på yrket och gör att yrkena skiljer sig från varandra men när jag tänkte på det så var det enda förmågorna gjorde, var att de gjorde alla yrken mer stereotypiska.. Det var svårare att skilja en prisjägare från en prisjägare.. Dessutom så visste spelarna.. "Aha, en prisjägare.. Den har ju upptäcka fara 15".. Det blev lite trist efter några års spelande.. Dessutom så märkte jag att spelarna valde yrken efter hur bra yrkesförmågorna var, inte efter hur ballt yrket verkade.. Ok, detta skedde visserligen mest med nya spelare.. De äldre hade tröttnat på att vara ett visst yrke och ville variera sig..

Jag laddar upp två filer.. Ena är en vidarearbetning och sammanställning av alla yrken till DoD91.. Där får du alla yrkenas yrkesförmågor.. Sedan finns det en till fil där jag har kastat bort alla yrkesförmågor... och faktiskt också alla specifika färdighetsval.. Och även minimerat antalet yrken (53 stycken) till bara 10 stycken.. Mina ändringar från 91:an går (gick, för det mesta är klart) allt mer mot EDD.. Bra att jag har för vana att spara alla mina gamla regelfiler, för nu kan jag bifoga dem så att du kan kika lite på dem.. :gremsmile:

Jaja.. Bla, bla, bla.. Förlåt.. Råkar skriva lite mycket.. Min största undring är naturligtvis; Varför vill du ha med yrkesfärdigheterna? I EDD finns det ju inget sådant.. Krigaren i EDD har ju ingen yrkesförmåga.. Varför skulle då prisjägaren (underkategorin till krigare) ha det? För allvarligt talat.. De bidrar faktiskt inte med så mycket..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nu endast har 5 yrkesgrupper i "sitt rollspel"
 
G

Guest

Guest
Jag ser bara problem med yrkesförmågor... Problemet är att det ligger för mycket fkus krind dom, störande när spelare väljer yrke bara efter hur bra o koboldiga vissa förmågor är. Dessurom är dom för oblanserade, jämför förmågorna i grundreglerna och förmågorna i någon av handböckerna... samma inflation av siffror och höga värden som Mutant Chronicles moduler led av...

Håller dock med dig, varför byta ett vinnande koncept? Följer docj upp med: Varför ha med yrkesförmågor?

MVH
Lexx
 

Labol

Veteran
Joined
27 Jun 2002
Messages
42
Det blir nog att jag kommer att ta bort de flesta yrkesfärdigheter och de som passar in kommer jag att göt egna regler för, tex Paladin passar in i minna regler för religion där jag har gjort så att de flesta gudar har givit sinna präster och paladin (de religioner som har dessa) möjligheten att lägga bönner (fungerar som formler men har andra skolvärden då de har samma effekt) och de har möjligheten att bära järn och stål utan att dessa påverkar möjligheten att lägga formler.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Håller med. Yrkesförmågorna gör att många spelare taktik-väljer yrke och inte tar det som känns rätt. Utan yrkerförmågorna så flyter olika yrken & karaktärer ihop lite mer och de blir mer vanliga dödliga med olika kunskaper och förutsättningar. Inte "pappa stämplade in mig på superturbomördarordens krigardel när jag föddes, så jag slår tre gånger så hårt som andra.".

Ok, taskigt exempel, men det var i rätt riktning i alla fall. Ner med yrkesförmågorna i Drakar och Demoner!
 
Top