Nekromanti DoD 1.0

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Hej! Jag har DoD 1.0 liggande här hemma i ett skåp, kan inte riktigt bestämma mig vad jag ska göra med det. Det skulle vara kul att veta hur vanligt det är och hur många här på forumet som äger ett ex? Hur mycket kan det vara värt egentligen?
Just det, i boxen har jag även ett DoD introduktionsäventyrshäfte (Fritagningen och I Drakens Käftar) och ett löst ark med en vapentabell, men jag misstänker att dessa kommer från en senare version av DoD. Någon som vet?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
kan inte riktigt bestämma mig vad jag ska göra med det.

[/ QUOTE ]
Det är väl inget svårt beslut. Spela det för 17 :gremgrin:

[ QUOTE ]
Det skulle vara kul att veta hur vanligt det är och hur många här på forumet som äger ett ex?

[/ QUOTE ]
Hur många ex som trycktes har jag ingen koll på men det står i alla fall ett i min hylla.

[ QUOTE ]
Hur mycket kan det vara värt egentligen?

[/ QUOTE ]
Svårt att säga med tanke på att det är VÄLDIGT sällan några bjuds till försäljning. Men jag skulle gissa att nånstans mellan 500 och 1000 spänn skulle prislappen hamna på.

/Anders
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag har ett exemplar

Du har rätt i att Fritagningen och I Drakens käftar inte hör ihop med DoDv1. Faktum är att jag aldrig hört talas om dem överhuvudtaget.

Vapentabellen kan dock höra till DoDv1-paketet. Det ska finnas en krigare med sköld och svärd, ett armborst och en riddare med på tabellen.

M.

EDIT: Just ja, vad ska du göra med det? Behålla det som minne och trofé förstås!
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Jag har ett exemplar

Fritagningen och I Drakens Käftar fick jag när jag köpte DoD v.4 (1991-års version) som introäventyr.

// Radagast
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Ställer mig...

...i skaran som har den blåa boxen. Köpte den via Legend Hobbyspel då de var i gång och jag tror det var för tusen den gick (även om jag betalade mindre pga. rabatt hos dem).

Fritagningen och I Drakens käftar kommer från Drakar och Demoenr 4.0 (-91) som Radagast sade. Vapentabellen har jag inte hört skulle finnas med DoD 1.0, utan jag misstänker att även den kommer från samma regelversionen som äventyren.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
700-1200 spänn är det nog värt [NT]

/Han som sett DoD1 gå för de priserna på konventsauktioner och som varken har ett eller vill ha ett
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: 700-1200 spänn är det nog värt [NT]

Tja, om det är värt är ju något man kan diskutera... jag skulle inte köpa det för tusenlappen, så bra (eller ens av nostalgiska själ) är den versionen.

// Radagast
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Vapentabeller

[ QUOTE ]
Vapentabellen har jag inte hört skulle finnas med DoD 1.0, utan jag misstänker att även den kommer från samma regelversionen som äventyren.


[/ QUOTE ]
Jorå, det fanns en vapentabell på ett lösblad i blå boxen. Varför det var så har jag dock ingen aning om då den även återfanns i regelboken (jag har för mig att de dessutom inte stämde överens med varandra vad gäller några mindre detaljer).

/Anders
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Nostalgivärden [OT]

"Tja, om det är värt är ju något man kan diskutera... jag skulle inte köpa det för tusenlappen, så bra (eller ens av nostalgiska själ) är den versionen."
Nä, inte jag heller.. Det egentligen priset jag skulle ge för det skitspelet är en tjuga.. Nu, när jag vet vad spelet egentligen är värt, så skulle jag kunna punga ut med en hundring.. Bara för att jag ska kunna säga till andra att jag har DoD1 som alla andra tror är svindyrt..

Jag hatar alla cepepriser som är ett resultat av nostalgi- och antikvitetspriser.. Se det här inlägget för fler priser (i dagsläget kom jag faktiskt inte ihåg dem).. En kille ville sälja sin Sinkadus 1 för 500 spänn.. Jag blev så sur (över att han faktiskt skulle lyckas sälja det för det priset) att ville slå ner honom, sparka på honom när han var liggande... och sedan sno 1:an..

Ok, kanske inte.. Jag är inte våldsam men jag tyckte han var rätt knäpp.. Jag menar, inte ens om det var guldtrådar i Sinkadusettan skulle jag köpa det.. Så bra kan den inte vara..

/Han som antagligen tänker för praktiskt
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Re: Nostalgivärden [OT]

Det är väl just detta som gör att antikviteter och mint-conditioned första exemplar av t.ex. Spindelmannen, Stålmannen eller Bibeln drar in så stora pengar vid försäljning :gremsmile:

Så det är nog bara att acceptera är jag rädd. Farligt att hetsa upp sig så över en sån liten sak :gremcool:

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Re: Jag har ett exemplar

Jag har den versionen men kommer inte riktigt ihåg äventyren. Care to enlighten me?

Är det några stråtrövare med i fritagningen?

C.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
DoD4 introäventyr [småspoilers]

Fritagningen :gremlaugh:

Det var rövare med ja, och värdshusvärdens grabb var polare med dom (hur i helskotta minns jag det här?). Sen hittade man en karta hos rövarna som var grunden för äventyr 2 i det där häftet man fick med. Det äventyret minns jag inte vad det hette men man blev uppsökt av en gammal magiker som hette nåt i stil med Luftfjärtar... och han ville ha kartan (han hade 2 egna kartor som var del av samma superkarta) för att hitta nån skatt eller vad det nu var.

Those were the days. :gremsmile:
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Re: DoD4 introäventyr [småspoilers]

Ah, just det. Så var det ja.

Tackar och bockar.

C.

PS. Hmmmm, undrar om jag har kvar det gamla äventyret någonstans?!?! DS.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Nog har man ett sådant hemma, fast själva regelboken är vackert marmorerad av chokladfläckar och tillika tejpad. Det är lika bra, då frestas jag inte sälja det. Förresten samäger jag det med min bror.

Tärningar och vapentabell följde med, men vad jag minns ingenting annat (och vårt ex saknade de bägge T20-na, vilket krävde viss tankemöda att lösa).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Som så många andra, använd det & var jäklig mallig över att ha ett ex av den utgåvan. För jag skulle förbannat gjärna vilja lägga vantarna på det, om jag kom över den utgåvan vill säga... :gremgrin:
Kan tänka mig att du får sålt det för mellan 500-700 spämn.. Dock så antar jag att kultvärdet är desto mer, för min dela iaf..
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: 700-1200 spänn är det nog värt [NT]

Nostalgi för mig är att plocka fram mina äldsta spel och att upptäcka hur uselt skrivna de är med dagens mått, men samtidigt väcka det kristallklara minnet av att dessa små häften antagligen var det häftigaste jag sett när de var nya.
Att köpa spelet på auktion mer än 20 år efteråt förtar ju lite av hela nostalgigrejen, om det inte råkar vara så att man spelade det på det tidiga 80-talet men aldrig ägde ett eget ex. Själv har jag inga rollspelminnen av äldre spel än DoD 2.1.

Gordeg
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Re: Nostalgivärden [OT]

Det är ju apbra, för det betyder att jag har en kapitalreserv på 10-15 tusen i bokhyllan. :gremlaugh:


/Dimfrost, sålde nyligen Techno2090+SVOT för 900
 

Eljer

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
39
Location
Malmö
Va tusan! DoD.1.0. Jag har inte ens kunnat tro att ett exemplar existerade helt och hållet av DoD 1! Har inte ens sett version 2 eller 3 typ!

Behåll det och gå på antik rundan om 70 år med dina barnbarns barn! :gremlaugh:
 
Top