Do you mostly play Swedish games?

Svensk?


  • Total voters
    87

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
136
Last 3 or so years have been dominated by games by Free League for me, with a few non-Free League games thrown in here and there (a few sessions of Dishonored, D&D 5e, Pathfinder and so on), but seen over the last 10 years it's predominantly been non-Swedish games, with the FFG 40k games being what I spent the most time with
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Jag spelar mest spel från Wilhelm's Games. De är väldigt bra. Och killen som gör dem är både fantastiskt stilig och väldigt ödmjuk.
Jag har hört att han är en fullständigt skitstövel.
Men bra spel dock
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
156
I mainly play english language games or games that are originally not from sweden. For obvious reasons the game I currently play the most and put most effort into is Call of Cthulhu Sverige, so a swedish translation of an english game, but the reason why I ended up as a part of the Eloso-team with a focus on that game in the first place is directly tied to my interest in the original. I work with CoCS because of CoC.

Most other games I play, have played or have an interest in are international titles. I have basically zero nostalgia for the "Äventyrsspel"-era of swedish game publishing (except for Mutant 2089 and DoD: Chronopia), and started playing english language games pretty early on in my TTRPG career (such as V:tM, Nephilim, Cyberpunk, DnD 3e etc), and in my opinion pretty significant parts of the swedish TTRPG-scene is still heavily influenced by that era.

Unfortunately, the swedish games that are not part of the Ä-spel legacy don't really peak my interest that much. I Love that they exists, but for some reason games like Vindsjäl, Troublemakers and Coriolis just don't do it for me currently.

The games that I'm currently most eager to play is Mothership, Unknown Armies and Delta Green. I would also like to play Blades in the Dark, Cthulhu Dark and basically any OSR game.

The only swedish game that I really wish I would get to play more regularly is Eon, but that alway seems like such a big endeavour to actually get going.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Spelar uteslutande icke-Svenska spel. Köper en del svenska spel ibland, men de blir sällan spelade.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Jag spelleder enbart svenska spel - med två små undantag*.
Först blev det att jag bytte till vårt översatta BECMI D&D. Sedan blev det AD&D 2e på svenska och därefter D&D 3e på svenska. Och från cirka 2012 är det Dunder & Drakar för nästan hela slanten.

* Undantagen är min kampanj Masks of Nyarlathotep, som visserligen spelas med CoC Sverige, men ju inte är genuint svenskt. Det andra undantaget är när dottern hälsar på med sin nederländske sambo. Då spelar vi Thunder & Dragons istället.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Var väldigt länge sedan jag spelade ett renodlat svenskt spel. Så i nuläget skulle jag kunna säga aldrig. Om vi inte räknar översatta spel såsom D&D från Titan Games för det har spelats en hel del. Köpte Väsen för inte så länge sedan men har inte blivit av än.

Men av svenska spel var det främst gamla DoD6/T, Mutant UA, DoD91 och gamla Mutant Chronicles jag hade intresse av. Men det var mestadels deras setting som lockade. Men det är sådant jag nog skulle använd något regelhack av Barbarians of Lemuria eller Heroquest för att spela idag.

Jag har dock länge önskat testa Saga i kombination med tillägget Saga Trudvang av Anders Lekberg(RIP).
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Oftast svenska, men ibland hittar man något som är så bra att man kan stå ut med att det är på utrikiska. T ex Fantasy World som vi kör nu!

Jag är okej med att läsa rollspel på engelska, men ska jag spela (på svenska) så föredrar jag att spelet är på svenska.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,260
Location
Örebro
Fokuset är förstås spel på svenska för mig: dels mina egna, dels Drakar och Demoner. Det som gör att jag inte kan rösta barta är förstås alla World of Darkness-spelen som ligger på mitt bord att spela. Såvida jag inte kan räkna dem som Svenska nu när White Wolf är svenskt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Just nu spelar jag av en händelse ett svenskt spel på engelska (Dragonbane) och ett amerikanskt spel designat av svenskar (+ Kenneth Hite) (Vampire 5).

Men det skiftar såklart över tid och jag har ingen särskild lojalitet eller preferens åt endera hållet.
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Jag spelar både och. Det som jag spelat mest regelbundet senaste tre åren har varit Eon 4 och Nordiska Väsen, så det har nog lutat mer åt det svenska hållet. Men visst har jag också spelat Dungeons & Dragons, Thirsty Sword Lesbians, Honey Heist mm.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Både och men kanske fler svenska just nu än andra. Dels om spelet finns på svenska så underlättar det, dels för att det är kul att hålla koll på den svenska utginingen (och det finns ju så många bra att välja från).
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Jag satte mig och titade på vad som spelats den senaste tiden, och det tycks ju som att det är rätt fifty-fifty.

Eller kanske har jag fel ändå?

TOR - Icke svenskt (Ligan har iof släppt 2ed, men det är ju skrivet av italienare och britter, väl?)
Alien (Hur klassar vi detta? Är ju skrivet delvis av en amerikan och delvis en svensk. Utgivet av Ligan)
Burning Wheel (Icke svenskt)
Gemini (Svenskt) och med Matiné (Svenskt)
Chronopia (Svenskt, men skrivet av en icke svensk)
InHuman (ehmm? Svenskt?)
Mage (Icke svenskt, men ges numera ut av ett svenskägt företag)
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,315
Ungefär 50/50 tror jag. Jag tänker inte så mycket på om spelet är svenskt eller inte bara jag blir peppad på att spela det. Många av de jag spelar med älskar allt Fria Ligan gör, så det ligger ofta nära till hands.
 
Top