Do you mostly play Swedish games?

Svensk?


  • Total voters
    87

Ivan NWG

Veteran
Joined
8 Aug 2023
Messages
56
What it says. Is most of your RPG'ing using Swedish games or not Swedish games?

I am thinking here of origin, not language.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Yes! Currently mostly Swedish.
In the 90-ies to early 2000, mostly English/American.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
I prefer my games in Swedish if they're avaliable. But I mainly play small quirky games these days, so it's kinda hard to avoid English.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Nog mest amerikanska och brittiska saker. Om än att jag föredrar att spela på svenska så översätter det jag kan om det är lagom mängd, men föredrar helt klart annat än svenskt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
För mig är väl priolistan typ:
  1. Spel på svenska som bara finns på svenska.
  2. Spel på andra språk än svenska eller engelska, som jag behärskar (oftast franska).
  3. Spel på svenska som också finns i engelsk översättning.
  4. Spel på engelska skrivna av folk med engelska som modersmål (undviker generellt dessa).
  5. Spel på engelska skrivna av svenskar (undviker dessa ännu mer).
Varifrån spelet kommer spelar mindre roll än språket, förutom i sista fallet. Men sedan finns det såklart fler faktorer som spelar in, och om någon gärna vill spela ett engelskspråkigt spel med mig så vägrar jag inte för att det är på engelska, men jag kommer aldrig att köpa eller läsa ett engelskspråkigt spel själv, speciellt om det är skrivet av en svensk. Sedan spelar jag ju främst spel skrivna av folk jag känner, snarare än spel skrivna av främlingar, så det påverkar ju också.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag väljer spel utifrån genre, tema, spelstil, estetik men mina val begränsas av att jag bara behärskar svenska och engelska.
I praktiken tror jag att det blir ungefär 50/50 av svenskt respektive utländskt ursprung.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Is that just from what games you like currently or was it intentional?
Most of my favorite games are in English. For the last 15 years however we have played less frequently. So we have selected more one-shot/casual/test/bucket-list type of games. This in turn has tied in nicely with the boom and diversity of the Swedish game-production.

//EvilSpook
 
Top