D&D DnDs framtid

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Vart fick du dom siffrorna från? $6,4 miljarder i marknadsvärde och skulder på $6,1 miljarder från balansräkningen dom visade i videon.

Dessutom har dom tillgångar på $8,3 miljarder, varav $3,2 miljarder är goodwill. Någon som har bättre koll än jag på vad som brukar räknas som goodwill i ekonomisammanhang? Det låter ju helt bissart.
Jag fick dem från mitt tangentbord, faktiskt. 3 och 6 är ju ungefär samma.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Dessutom har dom tillgångar på $8,3 miljarder, varav $3,2 miljarder är goodwill. Någon som har bättre koll än jag på vad som brukar räknas som goodwill i ekonomisammanhang? Det låter ju helt bissart.
Goodwill ÄR ganska bissart:

"Goodwill refers to the value a company gets from its brand, customer base and reputation associated with its intellectual property. Goodwill is a long-term assets that generates value for a company over a number of years."

Det där är från en slumpmässigt vald sida som försökte förklara ämnet. Flera andra sidor beskrev det istället som 'skillnaden mellan säljpriset på ett företag, och summan av alla tillgångar minus skulder" typ.

Det är i samma sak som Trump klamrar sig fast vid när han säger att han egentligen är värld femhundra fantasilioner istället för hur många miljoner han nu har kvar.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,418
Goodwill ÄR ganska bissart:

"Goodwill refers to the value a company gets from its brand, customer base and reputation associated with its intellectual property. Goodwill is a long-term assets that generates value for a company over a number of years."

Det där är från en slumpmässigt vald sida som försökte förklara ämnet. Flera andra sidor beskrev det istället som 'skillnaden mellan säljpriset på ett företag, och summan av alla tillgångar minus skulder" typ.

Det är i samma sak som Trump klamrar sig fast vid när han säger att han egentligen är värld femhundra fantasilioner istället för hur många miljoner han nu har kvar.
Båda grejerna du hittade är i grunden rätt.

Goodwill uppstår i ett företags balansräkning i samband med förvärv av en annan verksamhet. Om man kör en fet reklamkampanj som gör att företaget blir superpopulärt kan det ändå inte räknas med förrän rörelsen säljs till någon annan.

Förenklat exempel:
Bolag A köper bolag B för 10 miljoner kronor.
Bolag B har tillgångar (inventarier, varulager, fordringar och pengar) värda 12 miljoner.
Men de har också skulder (till bank, leverantörer, skattemyndighet och personal) som uppgår till 8 miljoner.
Nettotillgångarna är därmed 4 miljoner kronor och Bolag A har alltså betalt 6 miljoner mer än vad det de köper på pappret är värt. Då blir det beloppet goodwill i balansräkningen.

Varför pröjsar man då mer än vad något på pappret är värt? Förmodligen för att man tror att den verksamhet man köper kommer att generera en massa pengar i framtiden. Kanske för att man har fantastiska relationer med kunder. Möjligen för att ens varumärke är känt över hela världen. Eller kanske för att man har ett patent som är grunden för ett läkemedel som kommer att bota svåra sjukdomar. Så goodwill är i grunden samlingspost för en massa olika grejer.

På senare år (läs åtminstone de senaste 15 åren) har större bolag vid förvärv blivit tvungna att precisera lite mer var värdet består i. Om du köper ett läkemedelsbolag kanske man fördelar övervärdet på "varumärken" och "patent", till exempel. Men ibland betalar man ändå mer än man kan värdera de tillgångarna till. Det kan t.ex. vara för framtida synergier eller att man tar över en organisation man tror kan åstadkomma storverk i framtiden. Men just sånt är svårt att precisera, så då kallas det goodwill.

Jag borde kanske exemplifierat med något spelrelaterat i stället för läkemedel... Skulle någon köpa Fria Ligan skulle den nog betala mer än värdet i bolagets balansräkning.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det är i samma sak som Trump klamrar sig fast vid när han säger att han egentligen är värld femhundra fantasilioner istället för hur många miljoner han nu har kvar.
Bortsett från att Trump har inte "köpt" någon goodwill, eller köpt sig själv. Man kan inte bara hitta på goodwill. Det blir goodwill när man faktiskt betalar mer för något, än det är värt på pappret.

Skulle någon köpa Fria Ligan skulle den nog betala mer än värdet i bolagets balansräkning.
Och det alldeles mest vanliga är ju att balansräkningen är lågt räknad. När ett bolag lägger ut pengar på något så skrivs kostnaden av direkt, på 3 år, på 5 år, ibland längre. Och när det är avskrivet så är det värdelöst, enligt balansräkningen. Så det kan ju finnas massa inventarier som är bokförda till 0 värde, men som har ett betydande värde för att driva verksamheten, eller på andrahandsmarknaden. Man kan ju ha lagt tid och pengar på utkast till spel, prototyper, illustrationer som är av betydande värde utan att de syns i bokföringen.

Så det är ju inte så att goodwill bara är hitte-på (som exemplet med Trump ovan lite skämtsamt antydde), utan mer en konsekvens av att balansräkningen (nästan) alltid underskattar ett bolags värde, på grund av bokföringslagarna, och det är rätt och rimligt att det är så.

Att man skulle få köpa något till bokföringsvärde är (nästan) lika långsökt som att man skulle köpa en aktie till nominellt värde.
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
Så det är ju inte så att goodwill bara är hitte-på (som exemplet med Trump ovan lite skämtsamt antydde), utan mer en konsekvens av att balansräkningen (nästan) alltid underskattar ett bolags värde, på grund av bokföringslagarna, och det är rätt och rimligt att det är så.
Det framstår ju dock fortfarande som en högst osäker tillgångspost eftersom det inte går att särskilja bokföring av "verkligt" värde på bolag från förvärv av luftslott.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,418
Det framstår ju dock fortfarande som en högst osäker tillgångspost eftersom det inte går att särskilja bokföring av "verkligt" värde på bolag från förvärv av luftslott.
Nja. Bolag måste löpande bedöma tillgångars värde för nedskrivningsbehov. Men i praktiken skulle jag säga att det finns en eftersläpning, d.v.s. att tillgångarnas värde skrivs ned senare än när man borde ha kunnat bedöma att de tappar i värde. Kruxet med goodwill är att man aldrig kan reversera en nedskrivning redovisningsmässigt. Tror man att den har tappat i värde en gång och gör en nedskrivning går det aldrig att ångra (detta skiljer sig från t.ex. fastigheter). Men generellt sett skulle jag säga att det är vanligare att goodwill undervärderas än övervärderas i bolags balansräkningar.

Trumps bolag är inte börsnoterade, som jag har förstått det. Så jag skulle inte dra några paralleller mellan Trumps bolag och Hasbro.

Om jag får tid och energi skall jag göra en enkel räkenskapsanalys av spelföretag med publika årsredovisningar:).
 
Top