Nekromanti [DnD5e] Vars är det bäst att börja?

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Jag är tyvärr litet sjuk och matt (återhämtar mig efter en operation) så jag behövde sova asmycket idag och sova ännu litet mer alldeles strax, men jag måste säga att jag gillar hur den här tråden går och ska läsa allt mer noggrant+ svara bättre när jag vaknar imorgon
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,171
Var det inte någon i den här tråden som skrev om Swamp Druid? Det lät som en class/build som skulle passa mig utmärkt. Men nu kan jag inte hitta den texten...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Alrighty, then. Nu har jag försökt att hjälpligt återskapa en av mina favoritrollpersoner från Pathfinder med D&D5-reglerna.

Jag har gjort en build upp t.o.m. level 10. Syftet med builden är att få en rollperson som är skill monkey/batman, dvs. drösvis med skill proficiencies och ett brett spektrum av spells som man aldrig vet när man kan få nytta av. En RP för alla upptänkliga situationer, typ.

Det är en multiclass rogue (arcane trickster)/wizard (enchantment). Rogue för skills och sneak attack; wizard för att kunna lära sig nya spells ur upphittade/rövade spell books – något som arcane tricksters INTE kan.


Farran Greycloak

Alignment Neutral good
Race Half-elf
Class Rogue 1
Str 12 Dex 16 Con 10 Int 16 Wis 9 Cha 12
Languages Common, Elvish, Draconic
Background Charlatan
Skill proficiencies Acrobatics +5, Athletics +3, Deception +3, Investigation +5, Perception +3, Persuasion +5, Sleight of Hand +5, Stealth +5
Expertise Perception, Persuasion
Tool proficiencies Disguise kit, forgery kit, thieves’ tools
Equipment A rapier, a shortbow, a quiver of 20 arrows, an explorer’s pack, leather armor, two daggers, thieve’s tools, a set of fine clothes, a disguise kit, a set of weighted dice, belt pouch, 15 gp

Level 2 Wizard 1
Cantrips Light, Mending, Prestidigitation
1st-level spells Charm Person, Comprehend Languages, Find Familiar, Identify, Shield, Sleep
Familiar Poisonous snake

Level 3 Rogue 2

Level 4 Wizard 2
Arcane tradition Enchantment
1st-level spells Expeditious Retreat, Unseen Servant

Level 5 Rogue 3
Roguish archetype Arcane Trickster
Cantrips Dancing Lights, Mage Hand, True Strike
1st-level spells Disguise Self, Grease, Silent Image

Level 6 Wizard 3
2nd-level spells Ray of Enfeeblement, Web

Level 7 Rogue 4
Feat Skilled (Arcana, History, Insight)
1st-level spell Color Spray

Level 8 Wizard 4
Ability score improvement Dex +2
Cantrip Message
2nd-level spells Blindness/Deafness, Mirror Image

Level 9 Rogue 5

Level 10 Wizard 5
3rd-level spells Dispel Magic, Tongues

(Här är original-Farran som han var efter avslutad Kingmaker-kampanj till Pathfinder.)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Dante;n222278 said:
Alrighty, then. Nu har jag försökt att hjälpligt återskapa en av mina favoritrollpersoner från Pathfinder med D&D5-reglerna.

Jag har gjort en build upp t.o.m. level 10. Syftet med builden är att få en rollperson som är skill monkey/batman, dvs. drösvis med skill proficiencies och ett brett spektrum av spells som man aldrig vet när man kan få nytta av. En RP för alla upptänkliga situationer, typ.

Det är en multiclass rogue (arcane trickster)/wizard (enchantment). Rogue för skills och sneak attack; wizard för att kunna lära sig nya spells ur upphittade/rövade spell books – något som arcane tricksters INTE kan.
Beroende på hur viktigt det är för dig att kunna lära dig saker ur upphittade spellbooks så skulle jag nog ha gjort en motsvarande RP som en Bard med College of Lore. Du hade fått totalt 10 skills (2 half-elf, 3 bard, 2 background, 3 Lore) varav 4 med Expertise. Även de skills du inte har får du halva din Proficiency bonus på med Jack of All Trades.

Du hade haft tre färre cantrips och totalt två färre Spells Known, men hade haft spells upp till level 5, och totalt 4 av dina spells hade kunnat komma från vilken klass som helst (två på max level 3, och två på max level 5). Bardic Inspiration låter dig buffa resten av gruppen rätt rejält (Cha-bonus antal d10 per short rest), alternativt hindra lede fi med Cutting Words. Men den stora fördelen är fler skills, och bättre spells.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Staffan;n222281 said:
Beroende på hur viktigt det är för dig att kunna lära dig saker ur upphittade spellbooks [...]
Jätteviktigt. Mängden spells known är halva grejen.

Och jag har svårt för barder. ;)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Det går förstås utmärkt att skifta balansen på Farran genom att byta några Rogue-levlar mot Wizard-levlar – eller tvärt om.

Övervikt Rogue = färre spells, lägre spell level, ökad sneakiness.

Övervikt Wizard = fler spells, högre spell level, minskad sneakiness.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Var inte Farran Arcane Trixter? Är inte det bokstavligt talat en av subklasserna till Rogue? Varför behöva multiklassa? :)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Anarchclown;n222364 said:
Var inte Farran Arcane Trixter? Är inte det bokstavligt talat en av subklasserna till Rogue? Varför behöva multiklassa? :)
Arcane Trickster-subklassen kan inte lära sig fler spells än de får när de levlar. Vilket är jättejättejättedåligt för en batman-magiker.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Anarchclown;n222364 said:
Var inte Farran Arcane Trixter? Är inte det bokstavligt talat en av subklasserna till Rogue? Varför behöva multiklassa? :)
Det var bara att läsa innantill i motiveringen Dante skrev tidigare till varför man just skulle multiklassa:

"Det är en multiclass rogue (arcane trickster)/wizard (enchantment). Rogue för skills och sneak attack; wizard för att kunna lära sig nya spells ur upphittade/rövade spell books – något som arcane tricksters INTE kan."

;)
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Får man inte alla spellevels från wizard om man multiclassar (dvs det spelar ingen roll hur många levels wizard man tar - man får lika många spells oavsett)? Eller har jag missat någon errata?

Übereil
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,113
Location
Göteborg
Übereil;n222370 said:
Får man inte alla spellevels från wizard om man multiclassar (dvs det spelar ingen roll hur många levels wizard man tar - man får lika många spells oavsett)? Eller har jag missat någon errata?

Übereil
Förstår inte vad du menar.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Bolongo;n222383 said:
Förstår inte vad du menar.
Äh, det är jag som inte läst reglerna och därför antog att de fungerade annorlunda än de gör. Glöm att jag sa något.

Übereil
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Jag är jätteglad över den här tråden, och tycker att den är massor med lärorik. Om någon är med i facebookgruppen "Bräd- och rollspelsforum" så har jag samma tråd där, med ett tävlingsmoment (de jepparna behövde motiveras för att inte bara säga typ 'Försök lära dig medan du spelar, ha kul :)') i form av 30 min skiss på det bästa exemplet på hur man med reglerna pusslar ihop en rollperson som är rolig att spela. 'bäst' lär avgöras via lottning imorgon kväll, men eftersom jag tänker att wrnuare har litet högre läsförståelseförmåga när det gäller den här sortens frågor än vad genomsnittet har så tipsar jag här så tråden kanske får litet bidrag som statuerar exempel ;)
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Delvis eftersom Krille inte skrev ned Elsa i tråden på facebook och delvis eftersom jag inte vill verka favorisera så hårt samt faktiskt introducerade ett slumpmoment, så vann det här bidraget:

[FONT=&quot]"Sedan har jag en annan favorit som jag kallar för äckeldruiden. Det är en lite impopulär class pga är caster druid (Druid of the Swamp) och shapeshifters är sjukt mäktiga så många väljer sådana istället.[/FONT]
[FONT=&quot]Men jag älskar träskdruiden.[/FONT]
[FONT=&quot]Det är jätteroligt att välja spells som passar in på någon som har bott hela sitt liv i ett träsk och som gillar gyttja, dy och allmänt äckelpäckel. Den druiden har jättelåg karisma, men har lite svårt att förstå det där med personal boundaries så det leder till rätt många awkward och roliga situationer.[/FONT]
[FONT=&quot]En caster druid kan verkligen vara en support class hero. So amazing. T.ex. knäppa med fingrarna för att tända och släcka ljuskällor för att ge gruppen övertag. Om du tar ritual caster feat kan du lära dig att summonera en familiar och familiars kan leverera touch spells. Alltså om du har en flygande familiar (fladdermus passar temat rätt najs [/FONT][FONT=&quot]
:V
[/FONT]
[FONT=&quot] ) så kan du leverera heals från range, de är annars touch spells.[/FONT]
[FONT=&quot]Jag använder också spells som poison spray rollspelat så att druiden går fram och liksom hostar/kräks ur sig giftiga ångor på sitt offer. Om lekledaren tillåter kan man göra väldigt mycket roliga saker med visuella representationer av sina spells."

Jag kände att jag behövde dela det även här på forumet.
[/FONT]
 
Top