Nekromanti DnD5 Unearthed Arcana

Eberron

Första artikeln tar upp DnD5 i Eberron.
Den går igenom raserna Changeling, Shifter och Warforged.
Den går igenom Artificer som nu är en Wizad tradition.
Den går igenom Action Points.
Den går igenom Dragon Marks (genom feats).
 
Anarchclown;n69271 said:
Väldigt halvfärdiga regler i den.

Det är skrivet i samma format som optional rules är skrivna i DMG.
Sedan kan man tycka att det är fjuttigt att allt Eberron får är ett par sidor optional rules.
 
Det är inte att det inte är så många regler som stör mig. Det är att de regler som finns känns som Next-versionen. De har å andra sidan inte hävdat att detta är den slutgiltiga versionen av Eberron-reglerna.
 
Precis vad man behöver till att spela Ebberon. Nice :)
 
Sweet! Jag gillar verkligen hur WotC har börjat jobba - mycket allmänna grejor, till mångas nytta, färre nischade, pilliga reglergrejor, som jag aldrig gillat. Men smaken är ju som baken.
 
When Armies Clash

Andra artikeln ha just släppts och den handlar om Mass Combat, d.v.s fältslag.
Mike är väldigt noga med att poängtera att detta endast är ett utkast och inte de slutgiltiga reglerna. Det borde rimligtvis betyda att de arbetar på en produkt där de slutgiltiga reglerna kommer tat publiceras.

Sammanfattning:
Dessa regler är tänka att användas ihop med minis och battlemap.
En stridsrunda är 1 minut.
En ruta är 20' x 20'.
En enhet som har speed 30' förflyttar sig 6 rutor per runda.
En enhet kan antingen vara en solo; en varelse som är så stor eller mäktig att denne agerar själv på slagfältet.
Eller en grupp om 10 varelser; antingen regiments eller skirmirshers.
Regiments är vanliga soldater som går i tät formation.
Skirmirshers är betydligt flexiblare och kan bl.a. använda hide.

Om jag förstått det hela rätt har en enhet lika mycket hp och gör lika mycket skada som de enskilda individerna.
Ex: ett skirmish of goblins består av 10 goblins, det har 7 hp och gör 1d6+2 i skada om det träffar en fiendeenhet.

Jag tycker inte att reglerna känns färdiga (vilket de inte är) och de gör mig inte speciellt sugen på att använda dem.
 
Jag hade föredragit ett mer abstrakt system för fältslag, i stil med gamla hederliga War Machine. Men vi kan ju alltid hoppas att ett sådant också kommer.
 
Back
Top