Nekromanti [DnD5] Eget eller köpe

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Okej, det ser ut om att jag ska spelleda DnD5 framöver och då undrar jag - tar det mest tid att köra en köpekampanj eller en hemmagjord kampanj?

Jag tänker så här. Eftersom jag har familj och sömnsvårigheter så är tid och ork en stor fråga för mig. Jag körde DnD3.0 en gång i forntiden, en egen kampanj ska tillägga, och det var mer som ett halvtidsjobb än en hobby. Nu tror jag att DnD5 är betydligt mindre tidskrävande att köra (eller? upplys mig!), men jag är ändå mån om att få ned tidsåtgången så mycket det går.

Saken är ju den att det tar ganska lång tid att plugga in en färdig kampanjbok på 256 sidor och i alla fall ett av äventyren vi väljer mellan (OotA) har rykte om sig att vara rätt krävande om det ska bli bra (det andra är STG). Jag tänker att man kan få ganska mycket eget gjort på den tid det tar att läsa och lära in dessa väldiga moduler, men jag tror att det ändå tar mer tid att göra eget (i "eget" ingår att plundra andra moduler och nätet på saker som passar in i min idé, jag ska inte göra varenda dunge själv).

Har jag rätt?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Den DM för DnD5 som jag har gör minimalt med pluggande mellan sessionerna, på grund av tidsbrist. Han DM:ar Hoard of the Dragon Queen. Han känner lite frustration över detta, och kommer med all sannolikhet att starta något eget. Men det är fullt görbart att DM:a med förhållandevis liten instas, så länge spelarna är med på förutsättningarna.

/Magnus
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
En i min spelgrupp sitter och gör egna äventyr, balancerar encounters med hjälp av nån hemsida och så vidare. Det blir väldigt bra, men det känns som att han lägger ner en hel del jobb på det. En annan spelar bara förskrivna grejer och var inte heller helt positv till sin upplevelse av att hantera Hoard of the Dragon Queen. Jag tyckte att det var lite väl mycket strider i den, och det tror jag skulle vara min stora kritik moch mycket färdiga D&D 5 grejer (och då är det ju ändå ett spel där det är kul att slåss).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Magnus Seter;n279753 said:
... Men det är fullt görbart att DM:a med förhållandevis liten instas, så länge spelarna är med på förutsättningarna.
Hmm, och jag kan nog få dem att gå med på det, men jag undrar om t ex OotA ens går att köra med låg ambitionsnivå. Improvisation är tyvärr inte min starka sida.

Magnus Seter;n279753 said:
... kommer med all sannolikhet att starta något eget.
Ska jag tolka det som att hen tror att hen kan få ned prepptiden genom att göra eget jämfört med att spela köpemodul?

Jocke;n279788 said:
En i min spelgrupp sitter och gör egna äventyr, balancerar encounters med hjälp av nån hemsida och så vidare. Det blir väldigt bra, men det känns som att han lägger ner en hel del jobb på det. En annan spelar bara förskrivna grejer och var inte heller helt positv till sin upplevelse av att hantera Hoard of the Dragon Queen. Jag tyckte att det var lite väl mycket strider i den, och det tror jag skulle vara min stora kritik moch mycket färdiga D&D 5 grejer (och då är det ju ändå ett spel där det är kul att slåss).
Vad var haken med HotDQ, att det blev mycket jobb?

Jo, mkt strider kan nog bli en fråga i min grupp. Det är en av anledningarna till jag undrar om detta med prepp-tid, för om jag måste skriva om en köpemodul för att få ned mängden strider (tex), så kanske jag lika gärna kan göra något eget från början? Då kan jag ju lägga upp allt efter gruppen önskemål, dvs lite mindre fokus på strid och inte alltför taktiskt utmanande.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Skarpskytten;n279794 said:
Ska jag tolka det som att hen tror att hen kan få ned prepptiden genom att göra eget jämfört med att spela köpemodul?
Nä det är mer så att genom att göra egen prepp för egen setting så ska det flyta bättre vid spelbordet. Mindre slå i böcker under spelmötet, och mer frihet att introducera krokar och sånt om han vill (det är Dante, btw).

/Magnus
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Magnus Seter;n279847 said:
Nä det är mer så att genom att göra egen prepp för egen setting så ska det flyta bättre vid spelbordet. Mindre slå i böcker under spelmötet, och mer frihet att introducera krokar och sånt om han vill (det är Dante, btw).

/Magnus
Jao, jag har gått och tänkt just i de termerna. Also, om en köpemodul inte passar gruppen, ska man som SL både läsa in den, plocka isär den och bygga ihop den på rätt sätt igen - låter som mer arbete än att bygga eget från början. Nåväl. nu röstar mina framtida spelare om vad vi ska spela, vi får se vad det blir.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Jag tror framför allt att köpemodulens mitt inte passade vår spelledare. Både i början och i slutet kändes det som att han och äventyret var mycket mer i synk med varandra. Sen så tror jag att det kräver ganska mycket mer att hålla reda på alla spells och regler monster du inte har valt själv håller på med än de som du själv valt in i äventyret.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Skarpskytten;n279746 said:
vi väljer mellan (OotA) har rykte om sig att vara rätt krävande om det ska bli bra (det andra är STG).
Nu känner jag mig som en idiot.
OotA = Out of the Abyss, men STG = ???
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
anth;n279867 said:
Nu känner jag mig som en idiot.
OotA = Out of the Abyss, men STG = ???
Skarpskytten;n279870 said:
SKT skulle det vara ... Storm Kings Thunder.
Då skulle jag personligen välja SKT.

Dels tycker jag personligen att de första äventyren, fram t.o.m. OotA, är dåliga. Dels är SKT en sandlåda (och jag är förtjust i sandlådor).

Om du ska spelleda ett köpäventyr är mitt råd:
1. Läs igenom hela äventyret från pärm till pärm.
2. Gå igenom äventyret igen med ett anteckningsblock där du skriver vad du vill ändra.
3. Berätta för spelarna att deras rollpersoner kan göra vad de vill, men att de måste tala om en spelsession i förväg vad de tänker göra då du inte har så mycket tid att förbereda och inte klarar av att ha hela äventyret i huvudet (att inte ha tid/ork är ett problem som alla heltidsarbetande Dm:ar har och jag är säker på att dina spelare har förståelse för din situation).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Tack Anth.

OotA har fått fina recensioner, i alla fall de jag har läst, du får gärna berätta vad du tycker det är som gör det dåligt.

På steg 2 ska jag också gå igenom det berömda "nätet" i jakt på vad andra har gjort för ändringar, det verkar ju finnas rätt mycket där ute. och även om 90% är skräp finns det säkert bra tips och förslag.

Och 3 - jao, det är exakt så jag tänkt att det ska funka. Varje spelmöte ska helst sluta med ett beslut om vad som ska hända nästa. Eller så tar vi det på Discord.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Skarpskytten;n279912 said:
Du får gärna berätta vad du tycker det är som gör det dåligt.
Det är egentligen så att OotA är rälsat och SKT är sandlåda.
Jag personligen avskyr räls och älskar sandlådor.
De första officiella DnD5-äventyren, fram t.o.m. OotA, är rälsade. Efter det har det varit mer sandlådeäventyr.

Tänk inte på äventyren som bra/dåliga, utan tänk på dem som rälsade/sandlådor och välj utifrån det.
Sedan kanske man ska ta i beaktande vilka sorts monster spelarna tycker om att slåss emot. Tycker dina spelare väldigt mycket mer om underdark och demons än om jättar kanske du ska välja OotA före SKT.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
anth;n279920 said:
Det är egentligen så att OotA är rälsat och SKT är sandlåda.
Jag personligen avskyr räls och älskar sandlådor.
De första officiella DnD5-äventyren, fram t.o.m. OotA, är rälsade. Efter det har det varit mer sandlådeäventyr.

Tänk inte på äventyren som bra/dåliga, utan tänk på dem som rälsade/sandlådor och välj utifrån det.
Sedan kanske man ska ta i beaktande vilka sorts monster spelarna tycker om att slåss emot. Tycker dina spelare väldigt mycket mer om underdark och demons än om jättar kanske du ska välja OotA före SKT.
Någon beskrev OotA som "ett äventyr som låtsas att det är en sandlåda, men som egentligen förnekar sin rälsade natur".

Jag kan nog köra bägge sorters äventyr och tror att mina spelare kan klara bägge. Just nu har tre av fyra röstat, och det ser ut som att det blir SKT. Tror jag ska köra den med Lost Mines som inledning.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,419
Location
Malmö
Se till att inte spela Hoard of the Dragon Queen, är superrälsat, alla utmaningar är strider och logiken på varför skurkarna gör som de gör är klart tveksam. SKT verkar kul när jag läser igenom det.

Tales from Yawning portal har jag haft ganska kul med men det är ju inte en kampanj utan en massa lösa grottor.

Anth´s förslag om personliga ändringar och att spelarna hjälper till med proppen är nästan ett måste i alla köpeäventyr.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Hoard of the Dragon Queen har jag inte fått ett bra intryck av (tack, Internet!).

Det står mellan SKT (med Lost Mines som intro) eller OotA, det kommer inte att bli något hemgjort, mina spelare har dissat mina egna idéer :p. Får se om jag överlever tiden det kräver att köra en fet köpekampanj.

Det verkar dock finnas mycket hjälp att hitta på nätet, har hittat vad som ser ut fina kampanjguider på thecampaign20xx.blogspot. Är det någon som har en åsikt om dem?
 

Vintrastorm

Veteran
Joined
20 May 2004
Messages
72
Location
Göteborg / Sweden
Här skulle jag nog välja Lost Mines of Phandelver. Kortare äventyr, lättare att plugga in, finns skiiiitmånga trådar och sidor som har jättebra förslag och en väldigt aktiv FB-grupp. Många saker man kan små-modda på ett roligt sätt. Det tar äventyrare från level 1-4/5 ungefär. Jag körde med milestone XP. Finns mycket att bygga ut på om man vill också.

Sedan kan man bygga på SKT eller kanske 3.5 klassikern Red hand of Doom om man blir sugen på det. ;)
 

Drelis

Veteran
Joined
26 Jul 2017
Messages
45
Jag skulle precis skriva "kör eget och improvisera mycket och ha med mycket strider" (om gruppen gillar att fightas, det tar ju låååång tid i D&D, monster finns ju en uppsjö av med färdiga stats utan behov av att läsa på en massa), men så läste jag lite mer noggrant och såg att du inte gillar att improvisera, haha :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Drelis;n283287 said:
Jag skulle precis skriva "kör eget och improvisera mycket och ha med mycket strider" (om gruppen gillar att fightas, det tar ju låååång tid i D&D, monster finns ju en uppsjö av med färdiga stats utan behov av att läsa på en massa), men så läste jag lite mer noggrant och såg att du inte gillar att improvisera, haha :)
Nej, och jag är inte säker på att jag vill ha med så mkt strider heller. Jag tittar på Critcal Role S2 och efter nästan sju spelmöten är de mitt inne i den sjunde striden, det känns som ett rätt bra tempo.

Och häromdagen fick jag ett tjockt paket från jultomten med Lost mines of P och SKT, så det kommer bli det vi spelar. Fast jag har blivit sugen på att damma av min gamla 3.0 värld och vidareutveckla den. Vi får väl se, om vi bli klara ed LMoP och SKT så kanske jag kör hemgjort sen, när jag lärt mig spelet. Lär dock vara ett och halvt år till dess. Så lite tid.
 
Top