Nekromanti DnD5, överlevlad pöbel

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Så här va.

Först, varför bajsar foru?met på mina poster och tar bort dom från ingenstans så att jag får börja om hela tiden? Är det någon bugg som hänger samman med windows 10?

Hur som: jag spelleder Hoard of the Dragon Queen och min pöbel är överlevlad. Hur löser en erfaren DnD-spelledare det? Tanken är att de skall ha dingat 5 precis men en hel bunt har dingat level 6. Att slänga in mer styck och kött föder dem ju med mer XP så det är troligen inte det bästa sättet att nå "rätt" balans. Att dra ner på XP känns inte helt rätt heller så hur går jag till väga?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Släng in en lång politisk grej i en stad där de kommer tjäna lite xp men där du ger dem chansen att vara coola och göra vad de vill göra. Någon som vill rädda naturen? Låt dem starta en nationalpark driven av alv druider som älskar karaktären. Är någon en Thief? Låt dem starta sin egen Mafia. En Paladin? Parad i deras ära. Stryk deras egon och så märker de inte att de inte får så mycket xp.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag gick över till "milestone"-systemet – levla vid en viss punkt i kampanjen, snarare än efter X antal XP. Då kunde jag jämna ut min levelkurva så att det var lite mer lagom nu när de är i slutet på Rise of Tiamat.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
@God

De får göra vad de vill och känna sig coola hela tiden men det hjälper inte. Vi har nu senaste tiden kört rätt långa episoder utan XP och pöbelns egon har smekt. Dock så hjälper det inte mig när jag nu är på en viss plats i Hoard of the Dragon Queen där allt är viktat mot en level 5 grupp och min OP pöbel är level 6.

@Fridigern

Pöbeln skulle ha ihjäl mig! Låter i och för sig jävligt festligt så vad kan ett sånt monster heta?

@Krille

Kanske är det jag måste gå på. Tippar på att min pöbel kommer att ligga skevt i slutet på Rise of Tiamat om de redan nu i del 5-6 av HotDQ ligger skevt.

-------
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Det finns ingen egentlig lösning. Bortsett från att du lobotomerar dina spelare så samma monster blir farligare :)

I 3E fick karaktärerna åtminstonde mindre och mindre xp för samma monster ju högre level de var, men det är borta nu.

Om du inte känner dig redo skrota xp-systemet och göra som Krille är mitt förslag att du lägger in extramonster som inte ger xp men som ökar utmanings- och spänningsnivån (genom att en trivial strid blir lite mindre trivial). På det viset har du teoretiskt inte "dragit ner" på xp... du har bara inte ökat xp =)

Fem vakter blir sju. En präst och två monsterhundar blir två präster och två monster hundar. Things like that.

Du märker jag börjar i det lilla. Räcker inte finliret dubblar du helt enkelt motståndet (men inte xp-belöningen), men vänta med det tills du känner av exakt hur lätt din pöbel har det, antalet motståndare är faktiskt en rejäl svårighetsmultiplikator...

PS. Level drain finns inte längre. Det kusligaste monstren kan göra i 5E är att skador minskar maximum hp såväl som current hp. Men det är faktiskt okej - ingen tråkig admin, men tillräckligt panikslagna spelare "döda fanskapet, han stjäl mina hit points!!" Sedan att monstermanulen säger att denna effekt bara gäller tills nästa långvila, behöver man ju inte säga i förhand... :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Fridigern;n114503 said:
Finns det inte monster som har level drain?
Level drain finns inte i DnD5. Vandöda monster orsakar skada som är svårare att läka (som aggrevated damage i vampire eller werewolf)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Ge dem ett magiskt föremål som är så bra att de omöjligt kan låta bli att använda det, men det äter XP.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
@CapnZapp

Thats the way. Jag har börjat med det på slutet här men troligen har jag inte lärt mig vart bristningsgränsen går för pöbeln. Trots att jag dunkar på med extra motståndare som inte ger XP mördar de skiten ur mig.

Jag vill ju mörda rollpersoner! På lägre levlar lyckades jag med lite flyt men nu på senare tid har min OP-pöbel övertaget vilket de älskar. Dock så är de numera lite mer sugen på spänning eftersom det i många fall bara har flytet på. Hur som. Jag skall fanimej dubbla antalet creatures och kasta in lite mer bonuskött så ska vi se på fan att jag kanske kan ha ihjäl eller i alla fall skada en rollperson.

@Övriga

Jag tänker inte ta XP av pöbeln. De gillar XP och det är en del av spelet så det är inte fresh. Jag får helt enkelt lära mig att critta lite oftar och buffa upp motståndet lite samtidigt som jag drar ner på expen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dra ner på xp:n gradvis. Börja med -10 % xp. När de når level 7 kör du -20 % o.s.v. På så sätt märker de inte att du minskar xp:n. Det enda viktiga är att de är i fas när de ska nå level 11 i äventyret för då blir det en ny tier
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
anth;n114535 said:
Dra ner på xp:n gradvis. Börja med -10 % xp. När de når level 7 kör du -20 % o.s.v. På så sätt märker de inte att du minskar xp:n. Det enda viktiga är att de är i fas när de ska nå level 11 i äventyret för då blir det en ny tier
Att lura pöbeln är det ända rätta! De ska få XP men jag blåser dem på några %

Tackar!
 
Top