DnD3.5 Husregler

anth

Klädkod: clown
Joined
24 Feb 2003
Messages
9,362
Location
Fjollträsk
Nu har vi* tröttnat på DnD5 så mycket att vi ska spela DnD 3.5 istället.

*Med "vi" menar jag spelgruppen. Jag personligen tycker att DnD3.5 är precis lika dåligt som DnD5, så för mig kvittar det vad vi spelar så länge jag slipper spelleda. :)

Problemet är att det var c:a 15 år sedan vi spelade DnD3.5 sist och vi kommer knappt ihåg hur man gör. En av sakerna som vi definitivt inte kommer ihåg är husregler.

- Vad hade ni för husrelger till DnD3.5?
- Känner ni till några bra sidor med husregler till DnD3.5?
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
13,508
Ingen 100gp kostnad för att använda Identify. Låter trams men viktigt på level 1-3.

Standard 20 är crit direkt husregel.

Du kan byta ut alla dina spels varje level upp om du inte är en full caster. Är du en full caster så är du mäktig nog.

EXTREMA HUSREGLER:
Varje Wizard school är exklusiv. Är du en diviner kan du BARA använda divination. Wizards är ändå bäst men de är mindre bäst.

Monster och NPC:er använder inte save or die spells om inte spelarna gör det. Använder en spelare en Save or Die spell kommer handskarna av ett tag. För fuck me det är bara Save or Die från level 9 och uppåt.
 

anth

Klädkod: clown
Joined
24 Feb 2003
Messages
9,362
Location
Fjollträsk
Försökte använda forumets borkade sökfunktion
Det bästa jag hittade var
Det verkar som att forumet inte vill visa trådar äldre än 2008 och det är just trådar äldre än 2008 som jag vill ha.
Jag ska se om jag kan göra lite googlesökningar mot forumet, det brukar lustigt nog ge bättre resultat än forumets egen sökmotor.
 

anth

Klädkod: clown
Joined
24 Feb 2003
Messages
9,362
Location
Fjollträsk
Ingen 100gp kostnad för att använda Identify. Låter trams men viktigt på level 1-3.
Intressant, den har jag inte tänkt på.

Standard 20 är crit direkt husregel.
Vi började använda crits redan på 1980-talet, och då var det alltid crit threat, d.v.s. slog man 20 fick man slå om confirm.
Husregeln vi använde i DnD3/DnD3.5 var att om man slog en naturlig 20 igen som confirm, fick man slå en tredje gång för att se om det blev en double crit.
(minnet börjar sakta men säkert komma tillbaka)

Du kan byta ut alla dina spels varje level upp om du inte är en full caster. Är du en full caster så är du mäktig nog.

EXTREMA HUSREGLER:
Varje Wizard school är exklusiv. Är du en diviner kan du BARA använda divination. Wizards är ändå bäst men de är mindre bäst.
Jo, att spellcasters ökar kvadratiskt och fighters ökar linjärt gör att casters drar ifrån och man bör ha någon husregel som fixar det.

Jag är även inne på att låna från DnD5/Pathfinder2 att spells inte blir bättre när castern går upp i level.
När man når lvl 5 kan man kasta 3rd lvl spell fireball som 5d6 skada. När man når lvl 7 måste man använda en lvl 4 spell slot om man vill att fireballen ska göra 7d6 skada.

Monster och NPC:er använder inte save or die spells om inte spelarna gör det. Använder en spelare en Save or Die spell kommer handskarna av ett tag. För fuck me det är bara Save or Die från level 9 och uppåt.
Intressant tanke.
Men då är jag mer inne på att göra som i manga/anime: att NPC:er/monster börjar använda sina sämre förmågor först och börjar inte använda sina bättre förmågor förrän de märker att motståndet är "farligt".
(det är i princip samma sak)
 

JohanL

Hero
Joined
23 Jan 2021
Messages
893
Jag spelade det mycket, och hade bara en husregel: i stället för att få säg +2/0/+2 i Saving throws på Level 1 i varje klass och prestigeklass, räknades de ihop till en viss mängd "stark" eller "svag" bonus till Saving Throws. Gör man inte så blir det ännu bättre än det redan är att samla på sig så många en- eller tvåpoängsdippar det bara går i olika klasser och prestigeklasser.

I övrigt är systemet väldigt solitt (för vad det är), om man läser på rulings och erratan ordentligt.
 

JohanL

Hero
Joined
23 Jan 2021
Messages
893
Varje Wizard school är exklusiv. Är du en diviner kan du BARA använda divination. Wizards är ändå bäst men de är mindre bäst.
Blir inte druider och clerics bäst då? Särskilt druider är redan superba.

Book of Nine Swords är bra om man vill få icke-spellcasters mer intressanta och bättre.
 
Last edited:

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
13,508
Blir inte druider och clerics bäst då? Särskilt druider är redan superba.
Man bör verkligen begränsa Codzillazen också. Men det kräver mer jobb med att begränsa spell listan
 

JohanL

Hero
Joined
23 Jan 2021
Messages
893
Man bör verkligen begränsa Codzillazen också. Men det kräver mer jobb med att begränsa spell listan
Book of Nine Swords är en del av lösningen här, för att det gör Fighter-typerna väldigt mycket bättre. Vi spelade Return to the Temple of Elemental Evil, och fightern som körde Spiked Chain, Improved Trip/Combat Reflexes, Bo9S-Martial Adept-klasser, och allt han kom över. Det höll klass med caster-classerna upp till L13 där vi slutade.
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
13,508
Book of Nine Swords är en del av lösningen här, för att det gör Fighter-typerna väldigt mycket bättre. Vi spelade Return to the Temple of Elemental Evil, och fightern som körde Spiked Chain, Improved Trip/Combat Reflexes, Bo9S-Martial Adept-klasser, och allt han kom över. Det höll klass med caster-classerna upp till L13 där vi slutade.
Ja den hjälper verkligen. Det är boken som var första steget mot 4ed och de där lika bra som magikerna martial klasserna.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
5,750
Nu har vi* tröttnat på DnD5 så mycket att vi ska spela DnD 3.5 istället.
BRA BESLUT!

3,5:an är ju min favoritedition, näst efter AD&D 1:st ed.

Hursom, om jag hade fått vara överlycklig DM i er grupp hade jag:

1) För att inte alla ska levla så himla fort hade jag räknat xp för att döda monster gånger 0,75. (Jag gillar action men utan att rp sticker iväg i levels för snabbt)

2) Varit mycket restriktiv med andra klasser än core-klasserna.

3) Läst på reglerna för "Grapple" och "Turn Undead" några gånger. Kanske göra ett enklare flödesschema för de olika stegen.

4) Jag hade försökt fokusera på levels 1-10. Sedan blir spelet för mig svårt att hantera eftersom det blir så många val och beräkningar som tar tid.

5) Äventyret "Red Hand of Doom" är en masterclass i hur man kan skriva roligt gejmistiskt äventyr med meningsfull story och starka spelledarporträtt. Läs det och låt dig inspireras!

6) Jag skulle också försöka att få folk att bli glada för små förbättringar, snarare än att snabbt börja drömma om artefakter. Alla gillar det inte, men 3,5:an kan bli himla kul om man lyckas fokusera på att få "upptäcka mycket - långsamt"

7) Våga använda skills - och inte minst - olika skills. Bygg utmaningar kring dem! Gör strider roligare genom att av kräva skill checka (piratskeppet i storm som kräver Balance mm)

8) Jag tycker att det är kul att bygga monster utifrån templates! Glöm inte att utrusta monster och slp:s med coola feats, classes och utrustning. Överraska spelarna genom att ge monster oväntade feats för att visa hur spelvärlden är oberäknelig och farlig. Spelarna har oftast en inbyggd fördel av att kunna välja feats, multiclassa mm så gör lika med deras motstånd.

9) När det gäller SLPs och monster behöver jag ofta läsa på och tänka efter innan strider mm så jag som SL använder deras resurser smart. Det är lätt att missa vilket gör monster onödigt mjäkiga.

10) Se till att världen innehåller platser där Rp kan köpa helande drycker mm. (Men det här vet du ju redan)

11) Jag skulle använda random encounters och dynamiskt motstånd för att det ska bli spännande för spelarna att välja mellan att vila upp sig eller pressa vidare.

12) Tydliggöra att spelet är dödligt och att ingen kan räkna med att deras rp kommer överleva. SL är mer av en "domare" än en med regissör av en berättelse. Uppmuntra spelarna att göra en "reserv-karaktär" ifall att.

Nu stannar jag, det är redan för långt...

😀
 
Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
4,874
Location
En mälarö
BRA BESLUT!

3,5:an är ju min favoritedition, näst efter AD&D 1:st ed.

Hursom, om jag hade fått vara överlycklig DM i er grupp hade jag:
Alltså, gör du slag i saken med 3.5 så är jag den förste att anmäla mig som frivillig. :cool:

En fråga bara, vad i 3.5 är det som gör att du föredrar den över Pathfinder?
 

anth

Klädkod: clown
Joined
24 Feb 2003
Messages
9,362
Location
Fjollträsk
BRA BESLUT!

3,5:an är ju min favoritedition, näst efter AD&D 1:st ed.

Hursom, om jag hade fått vara överlycklig DM i er grupp hade jag:
Instämmer i det mesta.

1) För att inte alla ska levla så himla fort hade jag räknat xp för att döda monster gånger 0,75. (Jag gillar action men utan att rp sticker iväg i levels för snabbt)
Jag har för mig att vi använde husregeln: "dela all xp med 2 och alla skatter med 4" sist jag spelade.

2) Varit mycket restriktiv med andra klasser än core-klasserna.
Jag förstår din poäng och den är bra.
Men i den här kampanjen har DM redan tillåtit ALLA WotCs 3.5-böcker.
Det enda som räddar oss från katastrof är att de äldre spelarna är för lata för att powergamea och de yngre spelarna inte kan systemet tillräckligt väl för att powergamea. :)

6) Jag skulle också försöka att få folk att bli glada för små förbättringar, snarare än att snabbt börja drömma om artefakter. Alla gillar det inte, men 3,5:an kan bli himla kul om man lyckas fokusera på att få "upptäcka mycket - långsamt"
Vi äldre spelare häller med. Nu ska vi bara övertyga de yngre spelarna. :)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
5,750
Alltså, gör du slag i saken med 3.5 så är jag den förste att anmäla mig som frivillig. :cool:

En fråga bara, vad i 3.5 är det som gör att du föredrar den över Pathfinder?
Svårt att svara på och jag har inget bra svar. Tycker att Pathfinder 1E är lite "cartoonig". Regelmässigt ser jag heller inget som är jätteproblematiskt med Pathfinder, men husreglar nog helst själv trots allt.
 

koraq

Warrior
Joined
1 Jan 2016
Messages
203
Location
Uppsala
Flera bra idéer här i tråden. Jag sklle understryka värdet av att fungera på hur fort du vill ha avancemang, och använda en multipel på XP, som 0,75 eller 0,5 för att inte spelet ska drabbas av inflation.

Annars skulle jag säga att begränsa Attacks of Opportunity är av nöden. Ett slag när någon duckar ut, inte fler. Inte en massa AoO vid tusen andra tillfällen. Snabbar upp ordentligt.
 
Top