RYKTE DnD till salu?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag trodde att DnD i stort sett är det enda Hasbro tjänar några pengar på.
De tjänar lite pengar på D&D och mycket pengar på Magic, och typ inga pengar på allting annat är det intryck jag fått.

(Och jag väljer att tro att ägaren tencent är en rappare och inte ett investmentföretag, för det är roligare.)
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Känns rätt konstigt tycker jag, men är verkligen inte insatt i affärssidan. Baldurs gate 3 lär å andra sidan locka in potentiella nya spelare till DnD 5/one så känns som en dålig tid att sälja.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Känns rätt konstigt tycker jag, men är verkligen inte insatt i affärssidan. Baldurs gate 3 lär å andra sidan locka in potentiella nya spelare till DnD 5/one så känns som en dålig tid att sälja.
Skulle tro att det är en bra tid att sälja just när värdet på IP:t i sig står högt. Betydligt mycket svårare att förvalta framgång. :)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Tencent är väl kinesisk teknologigigant? Och därmed styrd av kommunistpartiet. Vore ju helfestligt om DnD blev kinesiskt!
Tja, de äger ju redan Conan så varför inte fler fantasy-franchises.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tycker inte det känns som att DnD kommer utvecklas på ett bra sätt för någon under Hasbro, allra minst för Hasbro.
Deras VTT och DnD 5.5 (som ska vara färdigt?) riskerar att bli ett jättefiasko.
Hasbro har målat in sig i ett hörn.

Tror det kan vara rätt av Hasbro att sälja, innan skeppet börjat sjunka.
Och skriva av förlusterna och bli av med kostnaderna.

En ny ägare kan göra en ny analys och sätta ny kurs, utan att det är en prestigeförlust.

...med det sagt så vet jag knappt mer än vad jag läser i Youtube-rubrikerna...
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
För den som läser artikeln handlar det alltså bara om varumärket för elektroniska adaptioner, inte hela tjofräset. Larian föreslogs som köpare men hade inte likvida medel och Tencent, som äger delar av Larian föreslogs då som köpare av dem.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
För den som läser artikeln handlar det alltså bara om varumärket för elektroniska adaptioner, inte hela tjofräset. Larian föreslogs som köpare men hade inte likvida medel och Tencent, som äger delar av Larian föreslogs då som köpare av dem.
Va? Ska man både behöva läsa hela texten och vara källkritisk? Helt orimligt.

Oavsett, Morrus på ENworld citerar idag följande uttalande från Hasbor (eller WotC, det är lite oklart formulerat):

We regularly talk to Tencent and enjoy multiple partnerships with them across a number of our IPs. We don't make a habit of commenting on internet rumors, but to be clear: we are not looking to sell our D&D IP. We will keep talking to partners about how we bring the best digital experiences to our fans. We won't comment any further on speculation or rumors about potential M&A or licensing deals.
Se vidare här: https://www.enworld.org/threads/no-hasbro-is-not-selling-d-d.702378/#post-9255138. I tråden påstås det att det hela inte bara handlar om klickbete, utan om AI-genererat klickbete.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Hasbro har lagt ner divisioner och låtit IP ligga oanvända i årtionden innan de dammas av igen. De har IIRC aldrig någonsin sålt något och oavsett vad folk med youtube-kanaler tror så tvivlar jag starkt på att de skulle börja.

(D&D har haft en rejäl ökning i intäkter medan Magic har gått ner, speciellt under de senaste pandemi-åren. Magic säljer fortfarande grymt mycket bättre, men de började inte så mycket som på en topp utan mer ett berg.)
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
253
Tencent är väl kinesisk teknologigigant? Och därmed styrd av kommunistpartiet. Vore ju helfestligt om DnD blev kinesiskt!
Jag kan inte påstå att jag är särskilt insatt i frågan, men mitt intryck är att regimen har ett konflikterat förhållande till sin framgångsrika IT- och spelindustri eftersom det är en av de få delarna av landets ekonomi som är framgångsrik på riktigt och inte bara stöttas upp av regimen och/eller utländska företag. De senaste åren har de vidtagit en rad olika åtgärder för att få mer kontroll över sektorn, som att stoppa börsnoteringar, utfästa gränser på barn och ungdomars speltid och öka sin närvaro i företagen. Så att Tencent investerar i till exempel västerländska spelutvecklare och japanska animationsstudios kan vara en del av Xi Jinpings ondskefulla planer, eller så försöker de lägga pengar och resurser utanför regimens kontroll.
 
Top