D&D DnD - skvalkanalen

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Ja, efter en så här teaser måste du skriva mer. Vi förväntar oss det!
Hoppas jag inte gör er besvikna. Så här går mina tankar:

"Hur kan man älska Ad&d 1st ed.?"

Det borde vara omöjligt. Gary Gygax och hans kollegor var ju fantastiska som gav oss det här roliga, men hjälp vad det kan vara tungt att tröska genom t ex Dungeon Master Guide till Ad&d. Ofta känns det som att Gary m fl skrev bara-för-att. ”Ge dem regler, listor, tabeller, regler och mer regler! Skriiiiv!” får jag för mig att man tänkte på TSR i slutet på 1970-talet. Men nu vill jag liksom ge Ad&d 1st ed. en chans och se om jag kan uppskatta det trots alla sina egenheter. För jag stör mig ganska mycket på moderna editioner också, även om de är enklare att förstå och använda.

En annan anledning som gör att jag vill pröva vad Ad&d går för är för att se vad just det här spelet skulle kunna leda till för sorts spel i praktiken. I stället för att tänka: ”*Facepalm* vilka suboptimala regler för surprise och initiativ! Det här kan göras bättre!” Vill jag tänka ”Ok, OM nu surprise och initiativ fungerar så här, vad händer då? Vad leder det till för sorts spel?”

Sedan hittade jag den här videon som förklarar ganska enkelt hur strider fungerar i Ad&d. Jag tycker att den kan vara värd sina sjutton minuter en slapp semesterdag:


Något jag gillar med Ad&d:s strider är att de är dödliga och går fort. Det ger något skönt och smutsigt till spelupplevelsen. ”Ni överraskas av ett monster när ni svänger runt en krök…” blir på något sätt mer spännande och oklart för mig med det här regelverket.

Hursomhelst, två regler som jag tidigare verkligen har stört mig på är weapon length och weapon speed (i min DMG står det om de här på sidan 66). ”Krångligt och kan abstraheras bort!” tänkte jag förut.

Men nu känns weapon length ändå ganska intuitivt. Såklart att en snubbe med spjut har större räckvidd än en klåpare med kniv?! Å andra sidan, är man inte mer klumpig med spjut mot en snabb lönnmördare med giftbesudlad dirk? Med Ad&d får du (kanske för detaljerade) regler för just den typen av situationer och jag gillar att det helt plötsligt spelar roll vilket vapen folk har i vissa situationer. Din rollperson har stor nytta av ett långt vapen när någon rusar in i strid mot dig (charge) och kan du dessutom förankra ditt spjut i marken har du förbättrat dina odds markant Nu blir det ju jätteintressant att se vad fienden/monstrena gör och strider blir förhoppningsvis något mer dynamiska.

Weapon speed är ju krångligt och förmodligen oftast tidsslöseri (unintended pun...) men jag ser en potential i dem i duellsituationer som i en kamp mellan en magiker som kastar besvärjelser och en krigare som svingar ett tungt vapen. Vad händer först? Sedan är det ju coolt att ett vapen som har mindre än hälften av ett annat vapens ”speed factor” kan användas flera gånger! Tji fick du svärdssvingande klumpeduns!

Tillsammans gör de här minireglerna att uppgiften att skaffa ett vapen hos smeden helt plötsligt blir mycket mer intressant än i andra editioner. Dessutom ger det en annan dynamik åt striderna. Jag tänker att de gör själva sifferexercisen och ”det brädspeliga” lite mer intressant, utan att bli ett brädspel fullt ut.

Men tar det inte onödigt lång tid? Jo, alldeles säkert, därför tänker jag mig att man borde använda ett rollformulär där sådan här information finns lättillgänglig.



De där minireglerna tillsammans med att jag äntligen har fattat hur suprise och initiativ fungerar gör att jag ser framför mig hur Ad&d:s klumpigt formulerade regler ändå går att använda och faktiskt kan leda till intressant spel. Det finns fler saker jag gillar med Ad&d som också spelar in, men det får jag skvala om en annan gång. Eller så ändrar jag uppfattning och går tillbaka till OD&D eller D&D 3,5 eller D&D 5E. Eller börjar jiddra om BRP som alla andra. :)
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Min egen minnesbild från när det begav sig (tidigt 80-tal) var att vi övergav dessa regler inte för att de var krångliga, utan för att de så sällan kom i spel. Efter den första handfullen levlar slogs vi nämligen sällan mot fiender som använde vapen, utan de flesta strider blev med vapen mot monster istället.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag började spela AD&D 87-88 vilket innebar att AD&D 2nd ed var nåt år bort. Jag hann läsa genom regelböckerna och spela några få äventyr innan vi flyttade över. Jag tycker på ett sätt att AD&D:s DMG är väldigt bra på det sättet att det ger en väldigt mycket för att spela spelet, från regler till tabeller för att befolka och "möblera" grottor, slott och städer, skapa slumpgenererade grottor och sånt. Texten är okej att läsa och inte så svårläst som exempelvis Dangerous Journeys. Vad som är mindre bra är att vissa saker är utspridda. Initiativ tas upp på flera ställen exempelvis. (Och jag mins rätt från en tråd på dragonfoot.org så motsäger vissa stycken varandra.)

Av det som rensas, förenklas och sånt av reglerna så föredrar jag 2nd ed, men dess DMG har inte alls lika mycket nyttomaterial så jag tycker de kompletterar varandra väl. Jag har spelat AD&D 1 i modern tid då vi körde White Plume Mountain för några år sedan och vi ska snart köra ett äventyr till.

Gygax själv använde inte alla reglerna när han spelledde AD&D och tanken var som han skrev i inledningen av boken att systemet som skrivet skulle användas vid spelkonvent/turneringar, medans varje DM gör som den vill.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Hörde någonstans att Castles & Crusades är som en smidigare version av ADnD 2. Någon här som kan bekräfta eller dementera det?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Hörde någonstans att Castles & Crusades är som en smidigare version av ADnD 2. Någon här som kan bekräfta eller dementera det?
Det är en mix av grejer från olika upplagor. Så är till exempel bonusarna för stats pre-3e (d.v.s. de är grovt normalfördelade, med +3 för 18), och den totala frånvaron av skills är också lite gammeldags. Men de har infört ascending AC och "bonus to hit" som det andra värdet du behöver hålla reda på (vilket kom med 3e), och saves är per characteristic (som i 5e).

Så svaret på frågan beror väl på vad du tycker är konstitutivt för 2e. För mig personligen gör frånvaron av THAC0 och att de inte delat in klasserna i över-grupperna som 2e hade att det inte känns super-mycket som 2e. Men, YMMV.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hörde någonstans att Castles & Crusades är som en smidigare version av ADnD 2. Någon här som kan bekräfta eller dementera det?
Jag skulle säga att det är fel.

C&C har äran att vara det första OSR-spelet som gavs ut.
När andra OSR-spel gick direkt på källan, som S&W försökte efterlikna ODD, Labyrinth Lord försökte efterlikna B/X, OSRIC försökte efterlikna ADnD o.s.v. - så utgick C&C från DnD3 och gjorde om det så det är kompatibelt med gammel-DnD (clerics har t.ex. level 9 spells osm i DnD3.
Då C&C har många raser och klasser säger vissa att det liknar ADnD, men flera klasser fanns redan i ODD, se S&W Complete.

Ett spel jag tycker är likvärdigt med C&C (som är uppe i 7:e eller 8:e versionen u, med lika lite regeländringar som CoC hade mellan olika versioner)
är B&T2
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Dagens skval blir en forumpost från rpg.net (Ni som har koll på D&D:s historia, det här är gamla nyheter, sorry om jag upprepar vad ni sagt för länge sedan):

Här skriver en forumit om hur de första reglerna (typ Chainmail/OD&D) framförallt var tänkta som "kul koncept" olika wargejmers delade med sig av. Graden av DIY var högre innan AD&D 1st ed, och regler var egentligen bara stöd för tanken. Senare, när rollspel vände sig till en annan publik utan erfarenhet av "wargaming" kom regler att bli viktigare att följa (och skriva) "as written".

Det här tycker jag var klargörande, vilket också stämmer överens med uppfattningen att DM och spelare kunde få ta bort/lägga till regler som det passade dem. Och det säger ganska mycket om varför de tidigaste reglerna var skrivna som de var.

SuStel said:
Little details like the 3-for-1 bonus to XP? It wasn't important to spell it out very clearly what it meant, because it was all DIY anyway. The reader would be expanding their wargame, or starting a new wargame, in this new direction, and they were encouraged to take it wherever it led. Following, or even understanding, the rules wasn't the point at all.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Här skriver en forumit om hur de första reglerna (typ Chainmail/OD&D) framförallt var tänkta som "kul koncept" olika wargejmers delade med sig av. Graden av DIY var högre innan AD&D 1st ed, och regler var egentligen bara stöd för tanken. Senare, när rollspel vände sig till en annan publik utan erfarenhet av "wargaming" kom regler att bli viktigare att följa (och skriva) "as written".

Det här tycker jag var klargörande, vilket också stämmer överens med uppfattningen att DM och spelare kunde få ta bort/lägga till regler som det passade dem. Och det säger ganska mycket om varför de tidigaste reglerna var skrivna som de var.
Jag har på tal om detta förstått det som att Gygax som gajmer var väldigt mkt en DIY-person (se tex han husregler som flyter runt på nätet), medan Gygax som affärsman blev väldigt mycket ”så här ska man spela”. En central poäng med ADnD var (förutom att blåsa Arneson på pengar) att skapa ett normativ spel för konvent - alla skulle få samma regler på alla sådana.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Plus! I "The Dragon" nr 1 så föreslår en författare i sin artikel om språk att rp kan lära sig prata "Wall" - och då tex få tips om hur man tar sig ut ur en labyrint genom att prata med väggarna.

Crazy old good stuff!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag blev ju ganska paff när @Brior berättade att han spelade svavelvinter med AD&D 1st ed-reglerna. Det här med att "prata med väggar" låter ju lite Ranzinermunkigt! Kände du till den här artikeln (som kom 1978 om jag förstår rätt)? Annars: kul koncept att man kan prata "vilket språk som helst med vad som helst (om du kan språket)".
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har gjort en fil till min BECMI-kampanj, det är ett system (en algoritm, typ) för att göra rollfigurer. Tanken är att en spelare som inte har regelboken ska kunna göra en komplett rollfigur effektivt (och utan SL-övervakning). Vissa husregler och ändringar förekommer i systemet, men inget stort. Den som pallar får gärna ta sig en titt, och säga något här. Ex peka ut stavfel, konstigheter eller om en har ett förslag på en annan disposition.
 

Attachments

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag har gjort en fil till min BECMI-kampanj, det är ett system (en algoritm, typ) för att göra rollfigurer. Tanken är att en spelare som inte har regelboken ska kunna göra en komplett rollfigur effektivt (och utan SL-övervakning). Vissa husregler och ändringar förekommer i systemet, men inget stort. Den som pallar får gärna ta sig en titt, och säga något här. Ex peka ut stavfel, konstigheter eller om en har ett förslag på en annan disposition.
Snyggt och användbart i flera sammanhang!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Häromveckan dök detta med Gygax något motsägelsefulla hållning till DnD vs ADnD upp i tråd, och jag sa typ att han körde DnD väldigt löst men var hård med att ADnD skulle spelas som skrivit. Om för ett par dagar sedan dök följande klipp ur en Dragon från 1980 upp på Grognardia:


1660543650601.png
Så jag hittade väl inte på då.

Spelljammer släpps imorgon, så jag antar att några här är pepp?

Och sen ska det komma en stor nyhet från Wizards på torsdag. Någon som hört några rykten eller har några gissningar?
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Jag har gjort en fil till min BECMI-kampanj, det är ett system (en algoritm, typ) för att göra rollfigurer. Tanken är att en spelare som inte har regelboken ska kunna göra en komplett rollfigur effektivt (och utan SL-övervakning). Vissa husregler och ändringar förekommer i systemet, men inget stort. Den som pallar får gärna ta sig en titt, och säga något här. Ex peka ut stavfel, konstigheter eller om en har ett förslag på en annan disposition.
Bra grejer! Det enda jag tänker på, efter förvisso inte tokmkt OSR-spel men ändå.. 30 ish spelmöten? Är att jag personligen hade husreglat att magiker kan använda slunga eller nåt annat. De dör omedelbart i melee och annars blir deras roll lätt mest att säga "ok jag AFKar, säg till när striden är slut". Visst, combat is a failure state, men det händer förr eller senare, och visst är spells fantastiska, men iaf för mig blir det tråkigt att AFKa i övrigt. Visst, det finns flaskor med olja, men efter 1-2 ronder är de slut, och de kostar som fan, och väger d:o. Men det är min personliga take, jag vet att det finns ett par tre personer som inte håller med.

ETA, textmässigt klart och lödigt - jag hade ett par småkorr/typo men inget som hindrar förståelse - dex/dax under halflings prime req, samt felstavning på halfling (halfing, hafling osv) på några ställen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Spelljammer släpps imorgon, så jag antar att några här är pepp?
Har funtat lite fram o tillbaka på det här, och vad det hade inneburit i spel. Jag har köpt typ totalt 2 st böcker utöver PHB/DMG/MM1, och jag är lite.. vad skapar man för nya möjligheter för att spela? nya klasser eller bara ett par luddigt beskrivna platser eller ny magi som folk kan leta broken combos i, eller...

Jag borde ge mig till duckduckgo och kolla själv men ja. Jag är nog inte SÅ pepp.

Och sen ska det komma en stor nyhet från Wizards på torsdag. Någon som hört några rykten eller har några gissningar?
Kan det va Planescape? Alltså här hade jag varit så pepp att jag kanske hade köpt även om det mest var luftigt fluff. Men jag blir nästan pepp på att SLa en kampanj där alla startar som Sigil-bor och äventyrar via portaler lite varstans. Sigil <3
 
Top