D&D DnD - skvalkanalen

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
10,123
Location
Ludvika
Jag tycker det låter helt okej. Det finns ju folkslag som får flyga typ från start vill jag minnas. Och vid nivå 12 borde olika former av flygning inte ligga så långt ifrån vad olika magikerklasser kan åstadkomma?
 

Skarpskytten

KOBOLD
Joined
18 May 2007
Messages
4,265
Location
Trakien
Jag tycker det låter helt okej. Det finns ju folkslag som får flyga typ från start vill jag minnas. Och vid nivå 12 borde olika former av flygning inte ligga så långt ifrån vad olika magikerklasser kan åstadkomma?
Nä, Fly finns på tre av rollfigurernas listor och en av dessa tre har dessutom magiska pjucks.

Jag har använt makten Gygax skänkt mig till att godkänna Dragon Wings-knepet. Tack för er input.
 

Skarpskytten

KOBOLD
Joined
18 May 2007
Messages
4,265
Location
Trakien
I en post på EN World finns en översikt över den kommande drakmodulen till 5e kommer lite mer kremlologi på temat Wizards utgivningsplaner:
But the first thing you'll encounter after the table of contents is Elegy for the First World, a one-page piece of fiction that explains the creation of the First World and how both the Material Plane and all the other settings came about. It ties the actual creation of the D&D multiverse to dragons, specifically Bahamut and Tiamat, who then created Sardior, the ruby dragon and first of the gem dragons.

Don't mistake the one-page elegy for fluff. It actually provides insight to where D&D is going with its multiverse, and, I believe, is a hint that Planescape or something similar is one of the settings to come.
(Min fetstil).
 
Last edited:

Skarpskytten

KOBOLD
Joined
18 May 2007
Messages
4,265
Location
Trakien
Vi vet nu vilka de fyra närmaste 5e-böckerna blir: Fizbans Treasury of Dragons, Strixhaven Cirruculum of Chaos, Mordenkainen Presents Monsters of the Multiverse, Critical Role Call of the Netherdeep. Vad tänker ni kring de hör böckerna?

Fizbans Treasury of Dragon: Jag kände noll pepp när nyheten kom, men den här genomgång på EN world gjorde mig faktisk lite sugen? Drakar är coola, och jag vill ha med drakar i kampanjen jag går och funderar på. Men det är mycket pengar. Kanske.
Strixhaven Cirruculum of Chaos: Magic? Nej tack.
Mordenkainen Presents Monsters of the Multiverse: Jag har Volos och Mordenkainens digitalt, och tycker att typ 15% av monstren är något att ha, så känner inget behov av att köpa böckerna. Dock gillar jag de nya statblocken, så jag tänker att om de bra monstren i de två gamla böckerna kommer med här så köper jag kanske boken? Gillar också att de samlar alla spelbara raser i en bok. Gissar att alla kommer att var omgjorda efter Tashamodellen och utan underraser (läste en sådan spelkulation någonstans), två bra ändringar i mina ögon. Kanske.
Critcal Role Call of the Netherdeep: Jag köper bara äventyr för inspiration och det ser inte ut som att det finns något för mig att hämta i det här äventyret. Nästan helt säkert inget köp.
 
Last edited:

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
14,188
Vi vet nu vilka de fyra närmaste 5e-böckerna blir: Fizbans Treasury of Dragons, Strixhaven Cirruculum of Chaos, Mordenkainen Presents Monsters of the Multiverse, Critical Role Call of the Netherdeep. Vad tänker ni kring de hör böckerna?

Fizbans Treasury of Dragon: Jag kände noll pepp när nyheten kom, men den här genomgång på EN world gjorde mig faktisk lite sugen? Drakar är coola, och jag vill ha med drakar i kampanjen jag får och funderar på. Men det är mycket pengar. Kanske.
Strixhaven Cirruculum of Chaos: Magic? Nej tack.
Mordenkainen Presents Monsters of the Multiverse: Jag har Volos och Mordenkainens digitalt, och tycker välja att typ 15% av monstren är något att ha, så känner inget behov av att köpa böcker. Dock gillar jag de nya statblocken, så jag tänker att om de bra monstren i de två gamla böckerna kommer med här så köper jag kanske boken? Gillar också att de samlar alla spelbara raser i en bok. Gissar att alla kommer att var omgjorda efter Tashamodellen och utan underraser (läste en sådan spelkulation någonstans), två bra ändringar i mina ögon. Kanske.
Critcal Role Call of the Netherdeep: Jag köper bara äventyr för inspiration och det ser inte ut som att det finns något för mig att hämta i det hör äventyret. Nästan helt säkert inget för mig.
Strixhaven är den enda som jag kände någon pepp för måste jag erkänna. Knock off Harry Potter är ganska kul.
 

Lemur

Speleman
Joined
7 Sep 2015
Messages
1,208
Jag vill minnas att jag hittade en alternativ steg för steg guide till karaktärsskapande i 5e. Någon som vet vad jag menar? Den officiella ordningen känns inte helt 100.
 

Skarpskytten

KOBOLD
Joined
18 May 2007
Messages
4,265
Location
Trakien
Okej, fråga om råd.

Mina spelares RPs ska snart infiltrera en mörkalvsstad (Q´Xorrlarrin om någon undrar), döda matriarken och befria ett antal släktingar/vänner samt så många slavar som möjligt. En RP är Eilistraee-paladin och kommer att be sin gudinna om hjälp. Givet uppdragets art och episka skala tänker jag att hon ska ge dem hjälp. Men när jag läser DMGn s 227f om Blessings och Charms hittar jag inget som jag riktigt tycker passar. Vad tycker ni Eilistraee ska ge gruppen för hjälp? Ett vapen? En ängel? +2 i CON till alla? Möjligheten att kasta en viss trollformel? Hjälp mig komma på något passande, fräckt och lagom mäktigt!
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
14,188
Okej, fråga om råd.

Mina spelares RPs ska snart infiltrera en mörkalvsstad (Q´Xorrlarrin om någon undrar), döda matriarken och befria ett antal släktingar/vänner samt så många slavar som möjligt. En RP är Eilistraee-paladin och kommer att be sin gudinna om hjälp. Givet uppdragets art och episka skala tänker jag att hon ska ge dem hjälp. Men när jag läser DMGn s 227f om Blessings och Charms hittar jag inget som jag riktigt tycker passar. Vad tycker ni Eilistraee ska ge gruppen för hjälp? Ett vapen? En ängel? +2 i CON till alla? Möjligheten att kasta en viss trollformel? Hjälp mig komma på något passande, fräckt och lagom mäktigt!
Hon förklär allihop till drows så att de kan infiltrera staden lättare!
 

Skarpskytten

KOBOLD
Joined
18 May 2007
Messages
4,265
Location
Trakien
Hon förklär allihop till drows så att de kan infiltrera staden lättare!
Haha, det är kanske den gordiska knuten! De har brottats med just infiltrationsfrågan, för allt hänger på den. Grejen är att striderna klarar de troligen om de inte blir upptäckta. Fast jag tänker ett steg längre, för det finns många i Q'Xorrlarrin som kan se igenom vanliga och magiska förklädnader. Så hon förklär dem inte till mörkalver. Hon gör dem till mörkalver.

Nja, kanske för vilt. Men jättebra post, jag ska grunna vidare i detta spåret.

Men jag tar gärna emot fler tips.

(Idén om en ängel tycker jag är cool, men, men jag vill egentligen inte ge dem saker som ger dem mer eldkraft, det har de redan nog av).
 
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,058
Haha, det är kanske den gordiska knuten! De har brottats med just infiltrationsfrågan, för allt hänger på den. Grejen är att striderna klarar de troligen om du inte blir upptäckta. Fast jag tänker ett steg längre, för det finns många i Q'Xorrlarrin som kan se igenom vanliga och magiska förklädnader. Så hon förklär dem inte till mörkalver. Hon gör dem till mörkalver.

Nja, kanske för vilt. Men jättebra post, jag ska grunna vidare i detta spåret.
Nej, det här kör du på. Men de får också något slags krav på annan prestation också, annars riskerar de att inte förvandlas tillbaka. Det är en gud, det är episkt, Nu kör du utanför regelboken och gör något såhär fett!
 

Skarpskytten

KOBOLD
Joined
18 May 2007
Messages
4,265
Location
Trakien
Nej, det här kör du på. Men de får också något slags krav på annan prestation också, annars riskerar de att inte förvandlas tillbaka. Det är en gud, det är episkt, Nu kör du utanför regelboken och gör något såhär fett!
Jag satt faktiskt här och tänkte i samma banor just nu.

Ja, jag måste kanske köra den här idén.

Det blir något de kommer att minnas i alla fall.
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
14,188
Jag satt faktiskt här och tänkte i samma banor just nu.

Ja, jag måste kanske köra den här idén.

Det blir något de kommer att minnas i alla fall.
Ja, så de förvandlas till Drow och om de inte dödar matriarken så är de fast i sina nya former tills de gjort det! Vill du göra straffet värre kan ju paladinen förvandlas till en Drow man ifall de misslyckas. Det är hårt och skamligt i ett matriarkat.
 

Skarpskytten

KOBOLD
Joined
18 May 2007
Messages
4,265
Location
Trakien
Ja, så de förvandlas till Drow och om de inte dödar matriarken så är de fast i sina nya former tills de gjort det! Vill du göra straffet värre kan ju paladinen förvandlas till en Drow man ifall de misslyckas. Det är hårt och skamligt i ett matriarkat.
Faktum är att paladinen redan är drow och man. Long story.
 

Skarpskytten

KOBOLD
Joined
18 May 2007
Messages
4,265
Location
Trakien
Kommer ni ihåg att jag pratade om att göra regler för gropkamp för ett tag sedan. Här kommer ett utkast. Kommentarer? Idéer? (Vill gärna ha fler saker publiken kan göra).

Friday Night Pit Fight

In FNPF one PC faces one monster in a pit. There is an audience, a referee, hotdogs, etc. Think of it as wrestling, but with sharp weapons.

What follows is a set of rules for stagning FNPF I DnD5.

FNPF is run as a combat, with some exceptions and special rules.



Basic combat rules
Initative is rolled as usual.

On your turn, you may take the Attack action (melee or unarmed only) and take your Bonus action (no spells!). You don’t have a Move. Reactions are used (no spells). Other actions are not allowed.



Special FNPF-actions
At the end of your turn, you may take a Special action. You may not take the same Special action that you took the last turn. A successful check gains you a Crowd die, representing the favour of the Crowd.

Action Roll and DC

Acrobatic Display DEX (Acrobatics), DC15

Athletic Display STR (Athletics), DC15

Incite Crowd CHA (Performance), DC15

Intimidate Judge CHA (Initimidation), DC15

Flamboyant Speech CHA (Persuasion), DC15

Taunt Opponent CHA (Deception), DC15

A Crowd die is a d8.

  • You may use a Crowd die to add to any Attack, Save or Ability Check you make. No check may benefit from more than one die.
  • You may use a Crowd die at the end of your turn to gain 1d8 Temporary Hit points.


Crowd Actions
On Initiative 20 (loosing ties), the Crowd takes a special Crowd action. The crowd always aids the combatant which currently has the lowest HP. On a tie, the Crowd takes no action. Hint: Let one or two other players take the role of the crowd.

To decide what action the crowd takes, roll 1dx on the table below.

Crowd Acton Table

1 – Barrage of food. Opponent gets Disadvantage on next Roll.

2 – Barrage of missiles. Make one Ranged Weapon Attack, +2 to Hit, range n/a, 2d4 bludgeoning damage.

3 – Wild cheering. Gain one Crowd die.

4 – Pit invasion. One Commoner storms the pit, supporting the combatant who made the roll. Roll Initiative immediately. It takes actions as a combatant, plus can take the Help action, and remains in the combat until dropped to 0 HP.
 
Top