Nekromanti DnD för första gången.

Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Ja efter 20 års spelande som grupp tog jag och min spelgrupp för första gången ta oss an Dungeons & Dragons. Vi kör version 5 och Hoard of the dragonqueen , i denna tråden kommer jag recensera både äventyret, men även spelet och viss mån skriva krönika. Jag har genom åren haft mängder av fördomar mot D&D så det ska bli kul att kolla verkligheten.

Våra hjältar
Alton- Halfling rouge
Rurik- Dwarf Druid
Pantrick- Human Paladin
Elassar- Wood Elf Fighter (archery specad)

Karaktärsskapande:
Med Backgrounds och lite småval känns det ändå som att spelarna snabbt får sig en bild av sina rollpersoner, jag sätter inga begränsningar på vad de får spela, mycket bläddrande i handbooken för att kolla vad man får för feats senare men så är det ju i många spel. Tar cirka 3 timmar att göra karaktärer , vilket säkert går snabbare senare när man vant sig vid systemet. Alla väljer pointbuy ingen slår.

Äventyret:
Då jag inte räknat Xp sedan vid spelade SRR väljer jag att köra med achievement modellen så de kommer levela vid specifika punkter i äventyret. Jag valde även att ge alla en anknytning till antingen Greenest eller till the cult od the dragonqueen, fanns ju tio olika att välja på i slutet av boken.

Rollpersonerna anländer till Greenest efter en veckas resande och finner att staden är under attack av en drake och dess följeslagare. Det första som händer är att de möter en familj som håller på att bli överfallna av 8 kobolder, hjältarna gör processen kort med kobolderna . Frun i familjen presentera sig som Linan och säger att de måste bege sej till borgen för beskydd. Rp går med på att eskortera familjen dit. PÅ vägen dit besegrar de 2 grupper av Kultister och Kobolder, de blir lätt skadede men "Lay on hands" och Ruriks "Goodberries" gör att de ändå mår rätt ok.

Väl inne i borgen möter de Guvenör Nighthill och hans castellan Escobert, de erbjuder sig att slåss för Greenest mot kulten. De får i uppdrag att öppna den hemliga gången som finns och ger sig ner under borgen. I gången blir de anfallna av 2 ratswarms. Druiden med sitt magiska vapen och paladinens AC gör att striden går mycket enkelt. Alton öppnar dörren i slutet av gången och finner där en grupp på 2 Kultister och 6 kobolder som står med ryggen vända mot hjältarna. Hjältarna kastar sig över dem och besegrar dem även om både Alton och Pantrick blir utslagna.

De tar sig tillbaka till borgen håller en "short rest" blir lite helade (här körde jag med att det finns en helare i borgen som helade 1d4+1 Hp till alla som var utkslagna). Plötsligt ringer Escoberti alarmet , borgens utfallsport är under attack, rollpersonerna hamnar i en strid med 1 acolyte, 4 kobolder och en guard drake, De besegrar dem men Rurik blir utslagen, Pantrick tar honom till säkerhet medan Alton och Elassar försöker reparera porten, de får hjälp slottets trollkarl som börjar kasta "mending" på porten. När Pantrick återvänt till de andra så blir de plötsligt överfallna av en grupp på 4 kultister och 4 kobolder , Med hjälp av Escobert (som spelas av ruriks spelare) slår de snabbt tillbaka denna styrka.

Gruppen vilar igen och får varsin "Potion of Healing" av Guvernör Nighthill, detta väcker upp Rurik. Nighthill vill att RP ska ta en fånge så att han kan få reda på vilka det är som anfaller Greenest.

Här slutar vi för dagen.

Kommentar:
Vi hade kul, är ju väldiga mängder strid i början, men för oss som är vana vid EON och liknande spel rusade ju striderna förbi, man märker direkt dödligheten, spelarna var alldeles för otaktiska i början men blev bättre efter ett tag. Sen slog jag sjukt bra för kobolderna som var de som skadade rollpersonerna mest. Funderar på om jag ska börja använda rutnät vid strider får tänka på det. Fick inte riktigt i gång rollspelandet men ska ge Nighthill och Escobert lite mer personlighet till nästa möte. Om man kör med achievement systemet kommer rollpersonerna att levela efter del ett, ska dock räkna lite på hur mycket XP de har fått och se om jag ska låta de levela upp redan nu, då de är ganska blåslagna och har 4 uppdrag kvar att göra (vilket antagligen betyder att någon kommer dö). De kommer också få en 5:e spelare vilket ju borde göra saker lite lättare, verkar bli en Gnom Sorcerer.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Swedish Chef;n216060 said:
Kommentar:
Vi hade kul, är ju väldiga mängder strid i början, men för oss som är vana vid EON och liknande spel rusade ju striderna förbi, man märker direkt dödligheten, spelarna var alldeles för otaktiska i början men blev bättre efter ett tag. Sen slog jag sjukt bra för kobolderna som var de som skadade rollpersonerna mest. Funderar på om jag ska börja använda rutnät vid strider får tänka på det. Fick inte riktigt i gång rollspelandet men ska ge Nighthill och Escobert lite mer personlighet till nästa möte. Om man kör med achievement systemet kommer rollpersonerna att levela efter del ett, ska dock räkna lite på hur mycket XP de har fått och se om jag ska låta de levela upp redan nu, då de är ganska blåslagna och har 4 uppdrag kvar att göra (vilket antagligen betyder att någon kommer dö). De kommer också få en 5:e spelare vilket ju borde göra saker lite lättare, verkar bli en Gnom Sorcerer.
Hur dödligt det ska vara är en smaksak.
I det köpäventyr till DnD5 som jag spellett, Lost Mines of Phandelver, tyckte jag monstren var för lätta så jag dubblade antalet monster mot vad som stod i äventyret - men jag vet andra som tycker att det var på tok för dödligt så som det var skrivet. Dödligheten beror också på spelarna; hur försiktiga/taktiska de är.

Sedan 1970-talet har det funnits två skolor inom DnD när det gäller rutnät: Grid vs. Theater of the Mind. Men det finns ingenting som hindrar att man lägger sig mitt emellan: när det blir strid är det bara att slänga fram ett vitt A4 mitt på bordet och rita upp var alla står. Sedan får alla kladda bäst de vill på pappret och visa hur de förflyttar sig, var de kastar fireballs etc. Är pappret vitt så blir inte avstånden millimeter-exakta (vilket inte hindrar att man försöker behålla den vanliga skalan på ett ungefär: ½ cm = 1,5 m = 1 "ruta").

Om du vill få igång rollspelandet var jättesnäll med inspiration.
1. Låt spelarna vara med och bestämma när inspiration ska delas ut (så kan du fokusera på att spelleda).
2. Använd en "inspiration pool". Problemet med inspiration är att varje rollperson bara får ha 1 poäng var och att vissa spelare tenderar att hamstra: "det kanske kommer en farligare situation senare då jag behöver advantage...". En inspiration pool kan vara lika stor som antalet spelare vid bordet (så det är lika många inspiration points som i originalreglerna), men alla kan bidra med mer inspiration tills poolen är full och alla kan plocka inspirationh points tills poolen blir tom. Det leder till att det blir mer "fart" vid spelbordet.

Tänk på att det går extremt snabbt att levla de första levlarna i DnD, sedan tar det betydligt längre tid. Det är en av DnD5s features. Om du räknar xp kan det mycket väl vara så att de redan levlat eller att de levlar efter ett eller två av de 4 uppdragen som är kvar.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Tack Anth, efter en snabbräkning borde nått level 2 nu, kommer nog köra ett uppdrag till och sen låta dem levela.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Välkommen till den mörka sidan :) Får se vilka fördomar som är sanningar och vilka som inte är det. Jag tror majoriteten av fördomarna kommer från 1st och 2nd edition-tiden och det har ju hänt en del sedan dess. Men om det är level-system och grottor så lever de ju kvar.
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Jag har inte spelat HotDQ själv, men jag har förstått på recensioner och diskussioner på (i synnerhet amerikanska OSR-forum och googleplus-grupper) att äventyret är aningen rälsat (vilket väl för all del kanske inte alltid är nåt negativt).
HUR SOM HELST: Jag vill tipsa dig som är SL om en eminent serie bloggposter om hur man kan göra Hoard bättre och mer intressant för spelarna. Även om man inte spelleder Hoard så är det matnyttiga tips:
http://hackslashmaster.blogspot.se/p/hoard-of-dragon-queen-index.html
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Tack ska kolla in det.

Men ja äventyret är ganska rälsat, men hoppas jag kan få spelarna att ge sig ut på rälsen och vilja följa den, annars får jag improvisera något skoj.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Vi har spelat 2 sessioner till och har fått en till spelare, en gnome wizard.

Rollpersonerna har stridit färdigt i Greenest och undersökt kultens läger, där de blev tillfångatagna, men lyckades fly tillsammans med en munk vid Leosin. Rollspelet har kommit igång bättre, men känner fortfarande att vi i bland fastnar i metaspelande.

De är level 3 nu, och vi har kul så vi fortsätter väl.
 
Top