Nekromanti DnD Edition Wars/OSR-klonkrig

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Dunderklumpen;n287589 said:
Var hamnar Basic Fantasy Roleplay? Någon som provat det?
Jag har provat det. Det är en DnD3-variant med lite old school-känsla, kan man väl säga. Väldigt välgjort med sjukt många versionsuppdateringar. Gratis att ladda ner vill jag minnas, och böckerna säljs till självkostnadspris. Det är nog en väldigt hygglig och noggrann prick som gör det :).

Hälsar

Christian
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Fiktionslek;n287310 said:
[...] Turligt nog är Moldvays Basic också ett fantastiskt spel. Du behöver inget mer. Reglerna för spelarkaraktärer går till level 3 men kan sträckas till 5-6 med hjälp av den info som finns i boken, och så hög level blir man definitivt inte i första taget om man gör som regelboken säger samt spelar de äventyr som gavs ut till spelet. [...]
Level 1-3 är nog så länge jag kan hålla mina spelare intresserade också misstänker jag... Får kolla upp Moldvay lite mer!

Tack för övriga bra svar också! Känner mig snäppet klokare!
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Dunderklumpen;n287598 said:
Level 1-3 är nog så länge jag kan hålla mina spelare intresserade också misstänker jag... Får kolla upp Moldvay lite mer!

Tack för övriga bra svar också! Känner mig snäppet klokare!
Om du testar Moldvay, pröva det med B4 Lost City. Det är ett roligt och väldigt klassiskt äventyr som är lätt att bygga ut genom att utveckla staden och faktionerna under labyrinten.

Lycka till!

Christian
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dunderklumpen;n287588 said:
Vad är det förresten för galet med just Tjuven?
Många OSR-spelare anser att skills/färdigheter är en styggelse.
Tjuven är ju inget annat än skills (move silently, hide in shadows, pick pockets, open locks,...) - och tycker man inte om skills tycker man ofta att man kan ta bort tjuven och låta de andra klasserna använda tjuvförmågorna.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dunderklumpen;n287589 said:
Var hamnar Basic Fantasy Roleplay? Någon som provat det?
Det är ett trevligt OSR-spel. det klonar dock inte någon tidigare DnD-version.
Dock är de tidigaste DnD-versionerna så lika varandra att man kan blanda äventyr och regler mellan versionerna utan större problem.
Om du inte vill spela en klon av en specifik DnD-version är detta ett bra val.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dunderklumpen;n287590 said:
Jag vet inte vad detta är men älskar ordet!
Det är ett klassiskt DnD-moinster: en jättesnigel, med "stridsgissel" där vanliga sniglar har sina känselspröt/ögon.
Bildgoogla så förstår du. :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
När jag såg rubriken trodde jag först att den handlade om en OSR-take på Star Wars: Clone Wars. Typ Star Wars d20 fast bar.

Döm om min besvikelse.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,572
Krille;n287642 said:
...en OSR-take på Star Wars: Clone Wars...
På tal om spel som (måhända) inte finns, vilket diskuterades i senaste avsnittet av Nordnordost.
 
Top