Inte om de är räddningsslag. Alla exemplen du nämner är skill checks, inte saving throws.olaberg;n287260 said:Prov mot STR/INT/CHA är väl framförallt AKTIVA? Du böjer järnstänger, räknar ut eller minns saker, och försöker snacka dig förbi vakten.
Inte om de är räddningsslag. Alla exemplen du nämner är skill checks, inte saving throws.olaberg;n287260 said:Prov mot STR/INT/CHA är väl framförallt AKTIVA? Du böjer järnstänger, räknar ut eller minns saker, och försöker snacka dig förbi vakten.
erikt;n287311 said:Den ursprungliga varianten (dvs den som används i OD&D, B/X, BECMI, AD&D 1e, AD&D 2e) har i och för sig sin charm, men de olika kategorierna för saves känns väldigt godtyckliga, och det finns en hel del fall där det inte alls är uppenbart vilken kategori som skall användas.
Själv föredrar jag nog varianten från D&D 3.x. Där är det mycket sällan något tvivel om vilket save som skall användas i en given situation, och det är helt enkelt inget krångel med den.
Lambendil;n287333 said:Ska sätta mig här borta i ett hörn, vara grinig och påpeka att grundegenskaper är av ondo.
Bolongo;n287283 said:Inte om de är räddningsslag. Alla exemplen du nämner är skill checks, inte saving throws.
chrull;n288351 said:Exakt vad kategorierna heter är inte livsviktigt, men det är ju bra om de förmedlar vad de ofta innebär regelmässigt