Nekromanti DnD 4E / Essentials i Stockholm

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,461
Location
Köping
Jarl said:
Vore ju najs om någon spelade leader :gremwink:
Jag överväger en Tjaman, eller eventuellt en Bard. Jag har inte settingboken, men jordnära ("Primal") klasser är väl en ganska stor bit av settingen. Är inte Drow nån slags urbefolkning? Eller kanske det var orcher? Båda? Eksem?

Edit: Jag har spånat fram en människoshaman i Character builder. Grundtanken är att han föddes med silversked i munnen och drog ut på upptäcksfärd i obygden iklädd motsvarigheten till tropikhjälm och khakishorts. Han försvann och var borta några år, men nu har han återvänt med skumma tatueringar och ett osunt intresse för andevärlden.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Du tänker på orcher och på The Eldeen Reaches (Eldeeiska vidderna?) som har en mycket stark tradition av druider och shamaner (och ett stort levande träd!).

Man kan även lätt tänka sig en överklass-slyngel från Sharn som rest med ett gäng äventyrare till den mystiska kontinenten Xen'Drik.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Kyoblifos said:
Hoppas den inte är allt för lik din karaktär Jarl, om så är fallet kommer jag ändra de delar som behövs för lite mer variation eller göra om karaktären helt och hållet så säg vad ni tycker.
Förövrigt vill jag gärna ha kritik på karaktären, sånt jag gjort fel och sånt som kan göras bättre.
Karaktärsmässigt är den säkert väldigt annorlunda, men förmågemässigt är det väldigt likt. Det är lugnt med mig, men vi kommer att kunna nästan exakt samma saker, bara så du vet :gremsmile:

Annars kan jag tipsa om att din Rogue Tactic (Brutal Scoundrel) ger dig extra skada baserat på styrka, men du har bara Str 11, så därför får du ingen bonus. Bättre att välja en annan Tactic med de grundegenskaperna.

Sedan skulle jag nog byta ut Probing Strike mot något annat, den låter väldigt svag. Piercing Strike är mycket bättre (en av de bästa).

Slaying Action är kraftfull, men det är något man kan använda max varannan encounter, så du kan ju fundera på om den är viktig att ha som första feat.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Då var det dags att plåga vår DM med dumma frågor och önskemål. :gremsmile:

Får man välja Ardent som class från PHB3?
Ardent är en psionic class och då Psion är tillåten tänkte jag att det kunde gå bra (Ardent förhåller sig till Psion ungefär som Sorcerer förhåller sig till Wizard).

Får man använda hybrid class rules från PHB3?
(hybrid class är en lite mer avancerad form av multiclass)
Jag hade tänkt mig en Ardent/Psion så det blir psionics för hela slanten och inte alltför krångligt.
Då hade jag tänkt spela en Changeling med +2 i CHA och INT och använda mig av "dual specialist ability scores" (16, 16, 12, 11, 11, 8 ) vilket skulle ge 18 i just CHA och INT.

Jag tvivlar på att kombon är optimal, men det är ett kul koncept. :gremsmile:
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Ha, en hybrid psionic controller/leader? Hittade du inget mer invecklat? :gremlaugh:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Psionics hör ju verkligen hemma i Eberron, så det är inga problem på det viset. Jag äger inte själv PH3, men så länge jag slipper hålla koll på märkliga hybridklasser och deras förmågor och det inte visar sig vara åt helskotta felbalanserat så har jag inga problem med det :gremwink:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Meh - 4E är nytt för mig, då måste man testa. :gremsmile:

Att göra rollpersonen är inte speciellt komplicerat, däremot betvivlar jag att kombon är optimal - men jag tycker fortfarande konceptet är cool. Och för alla andra blir rollpersonen "en sån där med psykiska krafter".
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eksem said:
så länge jag slipper hålla koll på märkliga hybridklasser och deras förmågor och det inte visar sig vara åt helskotta felbalanserat så har jag inga problem med det :gremwink:
Jag skulle säga att en hybrid av 2st psionic classes är ovanligt enkel, de passar som hand i handske.

När det gäller balansen är det snarare åt det sämre än åt det bättre - så du behöver inte oroa dig för power gaming, det är konceptet som jag är ute efter.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Eksem said:
Psionics hör ju verkligen hemma i Eberron, så det är inga problem på det viset. Jag äger inte själv PH3, men så länge jag slipper hålla koll på märkliga hybridklasser och deras förmågor och det inte visar sig vara åt helskotta felbalanserat så har jag inga problem med det :gremwink:
Konsensus verkar vara att hybrider är aningen flexiblare, men aningen svagare än sina ursprungsklasser.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tror att "för dåligt" kan vara lika problematiskt som "för bra" (min tidigare erfarenhet av 4E), men Jarl kommer säkert göra nån sjukt optad build som kompenserar för eventuella "koncept över siffror"-rollpersoner :gremwink:
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Jerbalaw


En kärv piprökande halv-orch med ofördelaktig utseende och en taskig attityd. Kommer dock till sin rätt vid fysiskt påfrestande eskapader och i vildmarken - vid sådana tillfällen visar han till och med upp ett strålande humör och något som kan liknas med humor.

Male Half-Orc Hunter (Ranger)
Level 1
Unaligned

Strength 14 13 14 (+2)
Constitution 10 12 (+1)
Dexterity 20 18 (+4)
Intelligence 9 10 (+0)
Wisdom 14 16 (+3)
Charisma 8 (-1)

Maximum Hit Points: 22 24

Attacks:
Longswordv: +6 +5 +6 vs AC
Superior Crossbow: +10 +9 vs AC

Aimed Shot +5w [base dexterity attack vs AC; ignore partial cover / concealment; superior cover / total concealment never more than -2 penalty];

Clever Shot +5w [base dexterity attack vs AC; if hits, slide target up to 2 squares, knock prone, or slow (save ends)];

Rapid Shot +3w [base dexterity attack -2 vs AC; attack each creature in or adjacent to a square in range];

Languages: Common; Giant;

Skills:
Acrobatics: +10 +9
Athletics: +7 +6 +7
Nature: +7 +8
Perception: +7 +8
Stealth: +10 +9

Feats:
Weapon Proficiency -- Superior Crossbow

At-Will:
Aimed Shot [Level 1]
Clever Shot [Level 1]
Rapid Shot [Level 1]

Aspect of the Cunning Fox
Aspect of the Dancing Serpent
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Najs, men inte får man sänka mer än en grundegenskap under 10?
 
G

Guest

Guest
"For realz?"

Är det nytt för 4:E?

(Sitter för övrigt och pimplar rödtjut och gör karaktärer i Character Builder just nu. Har producerat en heavy metal bard och en swordmage, next up - KGB-Warlock)
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Aj då! Det kanske man inte får? jag får kolla upp det och eventuellt komma med lite ändringar i sådana fall. Karaktären är visserligen inte huggen i sten så den förändras säkert mer än så :gremsmile:

För övrigt har jag ej tillgång till HotFK än så mycket bygger på den preview som finns på wizards hemsida.

/Pierre
 

Kyoblifos

Veteran
Joined
12 Dec 2010
Messages
22
Location
Stockholm
Skrotade rougen och gjorde en wizard, skrev ner lite info av vikt enligt Dartagnans mall:

Male Human Wizard
Level 1
Unaligned

Strength 10 (+0)
Constitution 11 (+0)
Dexterity 14 (+2)
Intelligence 20 (+5)
Wisdom 10 (+0)
Charisma 8 (+0)

Maximum Hit Points: 21


Languages: Common, Goblin, Supernal.

Skills:
Dungeoneering +5
Arcana +15,
Insight +5
History +12
Religion +10

Feats:
Wizard: Alchemist
Human: Arcane Familiar, Book Imp ( +2 Arcana och History checks - Tala och skriva i Supernal - +5 fire resistance)
Level 1: Skill Focus ( +3 Arcana checks)

At-Will:
Magic Missile
Hypnotism
Phantasmal Force

Encounter:
Burning Hands

Daily Power:
Slimy Transmutation
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,461
Location
Köping
Jag har gjort en gubbe!

====== Created Using Wizards of the Coast D&D Character Builder ======
Alek, level 1
Human, Shaman
Companion Spirit: Stalker Spirit
Human Power Selection: Bonus At-Will Power
Background: Society - Wealthy (+2 to History)

FINAL ABILITY SCORES
Str 12, Con 12, Dex 8, Int 16, Wis 18, Cha 10.

STARTING ABILITY SCORES
Str 12, Con 12, Dex 8, Int 16, Wis 16, Cha 10.


AC: 15 Fort: 13 Reflex: 14 Will: 16
HP: 24 Surges: 8 Surge Value: 6

TRAINED SKILLS
History +10, Nature +9, Religion +8, Insight +9, Perception +9

UNTRAINED SKILLS
Acrobatics -1, Arcana +3, Bluff, Diplomacy, Dungeoneering +4, Endurance +1, Heal +4, Intimidate, Stealth -1, Streetwise, Thievery -1, Athletics +1

FEATS
Human: Mark of Healing
Level 1: Stalker Spirit Adept

POWERS
Bonus At-Will Power: Watcher's Strike
Shaman at-will 1: Voice of Battle
Shaman encounter 1: Ironbreaker Claws
Shaman daily 1: Spirit of the Healing Flood

ITEMS
Adventurer's Kit, Longspear, Leather Armor, Identification Papers with Portrait, Fine Clothing, Totem
====== Copy to Clipboard and Press the Import Button on the Summary Tab ======

(Talar även Giant, då jag vet att exportfunktionen inte tar med det.)

I ung ålder drog Alexandros (kallas Alek av sina lata vänner) iväg till Xen'Drik med ett luftskepp och en full besättning med legosoldater och tjänare. Det sista någon såg var hur luftskeppet kraschade mitt i Xen'Driks djungler.

Nu, tio år senare, har Alek återvänt till Sharn. Han är fortfarande en överklasslyngel, men han har också skaffat sig tatueringar och fått ett intresse för andetillbedjan under sin fångenskap i djungeln.

Spelledarn: Finns det något särskilt fluff bakom Mark of Healing? Gillar du inte dragonmarks kan jag ta något annat feat, det fanns mycket godis att välja på.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Bim the Female Euphoric Telepathic Changeling

***

Det här är första gången som jag gör en DnD4-rollperson och jag är gammalmodig och gör allt för hand med papper och penna - så ni får gärna hjälpa till och se om ni hittar några fel.

Allt är färdigt till 99 % - jag håller fortfarande på och läser igenom mina DnD4-böcker för första gången så det kan hända att jag hittar någon rolig grej som jag vill lägga till.

Eftersom jag valt ras från Eberron Players Guide och klasser från Players Handbook 3, böcker som inte alla har tillgång till, har jag valt att ge lite extra info.

***

Race Changeling
Changelings beskrivs enklast som half-doppelgangers och brukar beskrivas med egenskaper som anpassningsbara, attraktiva, sluga, beräknande och insiktsfulla.

På grund av sitt släktskap med Doppelgangers betraktas de ofta med misstänksamhet av omgivningen. Det gör att de ofta använder sin förmåga för att likna någon annan ras.

Changelings har gråvit hud och fint ljust hår som gärna går i nyanser av neon, men saknar kroppsbehåring i övrigt. De har små underutvecklade munnar och näsor, men stora vita ögon med mörka ringar runt. De har långsmala lemmar och ser nästan ömtåliga ut, men i övrigt samma kroppsform som människor.

Changeling-namn är ofta korta, enstaviga som Dox, Lam, Toox, ... eller Bim.

Ability Scores: +2 INT, +2 CHA.
Average Height 5'8" and Weight 140#, Medium size, Speed 6, Vision Normal, Languages common, +2 Bluff, +2 Insight, +1 Will.
Racial traits: Changeling Disguise, Changeling Trick.

***

Förenklad sammanfattning av Psionics och Hybrid Classes för de som inte har PHB3:

Psionic Classes
Ardent/Battlemind/Psion Class Powers kallas Disciplines. De får At-Will Disciplines istället för Encounter Disciplines. Som kompensation får de Power Points (som förnyas efter en Short Rest, precis som Encounter Powers) som kan användas för att förbättra deras At-Will Disciplines. Har en rollperson flera Psionic classes (genom multiclass eller hybrid class) får power points användas av båda klasserna.

Ardent
"Känslomänniskor".
Enlightend Ardent är bäst på att läsa av andra varelsers känslor.
Euphoric Ardent är bäst på att påverka andra varelsers känslor.
Ardents har en tendens att överdriva sina känslor: de blir inte glada utan överlyckliga, de blir inte skrämda utan livrädda o.s.v.
Runt en Ardents huvud finns en aura. Auran ändrar färg och styrka beroende på Ardentens humör.
Ardent översatt till svenska blir brinnande, glödande, ivrig.

Psion
Den klassiska bilden av personer med psykiska krafter.
Telekinetic Psion använder kraftfält.
Telepatic Psion påverkar och kontrollerar andras sinnen.
Det märks alltid när en Psion använder sina Discipliner, men alla Psions har olika kännetecken; det kan vara lysande ögon, surrande ljud, en konstig doft o.s.v.

Hybrid Class
välj två klasser när man skapar rollpersonen.
Armor: endast det som är gemensamt för båda klasserna.
Weapons, Implements, Class Skills: allt från båda klasserna.
Trained Skills: 3 st. Om en av klasserna har fler än tre får man välja så många, men endast från den klassens Class Skills.
Bonus to Defense, Hit Points, Healing Surges: ½+½ från de två klasserna, avrundat nedåt.
Class features: man får vissa features från båda klasserna (vilka man får står i boken).
Talent Option: vill man ha en class feature som inte står med kan man få den genom att spendera feats.
Class Powers: välj från båda klasserna, men när man får två powers av samma sort (t.ex. 2 daily powers vid lvl 5) måste man välja minst en power från varje klass.

Fördelen med Hybrid Classes är att man får välja powers från 2 klasser.
En nackdel med Hybrid Classes är att om klasserna har olika roles kan de passa dåligt ihop.
En annan nackdel med Hybrid Classes är att de flesta klasserna har en primary ability (grundegenskap) och en secondary ability. Om inte klasserna passar som handen i handsken krävs det att man måste vara bra i 4 st abilities - vilket ingen är.

I fallet Euphoric Telepathic Changeling passar både klasserna med varandra och med rasen.

***

Hybrid Euphoric Ardent/Telepathic Psion

Psion: key ability INT.
Telepathic Psion: secondary ability CHA.
Psion är en Controller. Disciplinerna använder INT som attack och är Ranged..

Ardent: key ability CHA.
Euphoric Ardent: secondary ability CON.
Ardent är en leader och Europhoric Ardents secondary role är Striker.
Disciplinerna är av typen Attack: CHA vs AC, Hit: 1[W] + CHA.
(det gör "lite" skillnad om man får använda CH 18 i närstrid istället för STR 8 )

Role: Controller, Leader, Striker (i den ordningen).
Power Source: Psionics.
Key Abilities: Intelligence, Charisma, Constitution.
Armor Proficiencies: Cloth.
Weapon Proficiencies: simple melee, military melee, simple ranged.
Implements: orbs, staffs.
Bonus to Defense: +1 Fortitude, +1 Will.
Hit Points at 1st Level: 12 + Constitution score.
Hit Points per Level Gained: 4.
Healing Surges per Day: 6 + Constitution modifier.
Trained Skills: 4 trained skills from Class Skills, all 4 can not be from same class.
Class Skills:
- from both: Arcana (INT), Bluff (CHA), Diplomacy (CHA), Insight (WIS), Intimidate (CHA).
- from Ardent: Athletics (STR), Endurance (CON), Heal (WIS), Streetwise (CHA).
- from Psion: Dungeoneering (WIS), History (INT), Perception (WIS).
Class Features: Ardent Mantle (Hybrid), Ardent Surge (Hybrid), Discipline Focus (Hybrid), Psionic Augmentation.
Hybrid Talent Options (only with feats): Ardent Armor Proficiency, Expanded Discipline Focus, Mantle Power.

***

Ability Scores, nästan som dual specialist: 16, 16, 13, 11, 10, 8

***

Bim the Euphoric Telepathic Changeling, Level 1

Bim är finlemmad, nästan spröd till utseendet, huden är blek, nästan gråvit (porslinshy). Håret är långt, stort, platinablont-vitt (se bilden på Doppelganger i Monster Manual). Munnen och näsan är små och näpna, ögonen är stora med svarta "kajal"-markeringar runt (tänk manga, big eyes small mouth).

Bim klär sig i det klassiska DnD4-modet för tjejer: svart, BDSM och läder (tänk Cenobiterna i Hellraiser). Bims kvinnliga nyckfullhet uttrycks genom att hon brukar ändra hår- och ögonfärg varje dag: favoriter är korpsvart, chockrosa, neonblått, havsgrönt och silvervitt.

Bim är stolt över sitt ursprung och bryr sig inte det minsta om att folk stirrar. Hon nästan njuter av att folk går omvägar för att undvika henne.

Bim är en mycket hetlevrad och känslosam person, som bokstavligen lyser. Hon har en synlig aura runt huvudet som ändrar färg och styrka beroende på humör. Hennes ögon lyser när hon använder sina psykiska krafter.

Att hon använder CHA istället för STR när hon slåss förklaras med att hon är en känslomänniska - hon får helt enkelt en adrenalin-kick av att slå folk på käften.

Stats

Female Medium Natural Humanoid Shapeshanger.
Height 5'6", Weight 110#, Medium Size.
HP: 25, Bloodied 12, Healing Surges 7, Initiative: +3 (+6), Perception +0.
No Armor, AC: 14, Fort: 12, Ref: 14, Will: 16.
Weapon & Implement: Quarterstaff, (proficient +2), 1d8, 4#.

Traits

Mantle of Elation
You and each ally within 5 squares gain +1 (CON) bonus to dmg for opportunity attacks.
Each ally within 5 squares gain +2 bonus to Diplomacy and Intimidate.

2 Power Points to Augment Disciplines, regained after Short Rest.

Standard Actions

Dishearten ¤ At-Will ¤ Augmentable, Implement, Psionic, Psychic
Area: burst 1 within 10 squares.
Target: each creature in burst.
Attack: +4 (INT) vs Will.
Hit: 1d6+4 (INT) Psychic dmg, target has -2 on attack rolls until end of your next turn.
Augment 1:
Hit: 1d6+4 (INT) Psychic dmg, target has -2 on attack rolls & no opportunity attacks until end of your next turn.
Augment 2:
Hit: 2d6+4 (INT) Psychic dmg, target has -4 (your CHA) on attack rolls until end of your next turn.

Energizing Strike ¤ At-Will ¤ Augmentable, Psionic, Weapon
Target: one creature.
Attack: +6 (CHA) vs AC.
Hit: 1[1d8]+4 (CHA), one ally within 5 squares gain temporary 4 hp (½ your lvl + CHA).
Augment 1 (Healing):
Hit: 1[1d8]+4 (CHA), one dying ally within 5 squares gain 4 hp (your CHA).
Augment 2 (Healing):
Hit: 2[1d8]+4 (CHA), you or one ally within 5 squares can spend a healing surge.

Mind Thrust ¤ At-Will ¤ Augmentable, Implement, Psionic, Psychic
Ranged: 10 squares.
Target: one creature.
Attack: +4 (INT) vs Will.
Hit: 1d10+4 (INT) Psychic dmg.
Augment 1:
Hit: 1d10+4 (INT) Psychic dmg, target has -4 (your CHA) on Will until end of your next turn.
Augment 2:
Hit: 2d10+4 (INT) Psychic dmg, target has -4 (your CHA) on all defenses until end of your next turn.

Telepathic Projection* ¤ Daily ¤ Charm, Implement, Psionic, Psychic
Ranged: 10 squares.
Target: one creature.
Attack: +4 (INT) vs Will.
Hit: 3d8+4 (INT) Psychic dmg and under your control (save ends). While under your control during start of your turn, target make melee basic attack as free action against target of your choice.
Miss: ½ dmg and target make melee basic attack against random creature, if attack against your ally then -2 on attack.

Move Actions

Speed 6.

Minor Actions

Ardent Surge ¤ Encounter ¤ Healing, Psionic
Close Burst 5.
Target: you or one ally.
Effect: the target can spend a healing surge and regain 1d6 additional hp.

Changeling Disguise ¤ At-Will ¤ Polymorph
Personal.
Effect: you can change physical form and gain +5 on Bluff when impersonating someone else. New form lasts until next change.

Changeling Trick ¤ Encounter ¤ Melee
Target: one creature.
Effect: you make Bluff vs Insight to gain Combat Advantage until next turn.

Free Actions

Send Thoughts ¤ Encounter ¤ Psionic
Ranged 10.
Target: one creature that shares a language with you.
Effect: you send a mental message of max 25 words, the target can respond in kind as a free action.

Feats

Psionic Initiative*
Prereq: psionic augmentation class feature.
Benefit: gain +3 feat bonus to initiative.
Augment 1: bonus increase to +6.

Skills: Bluff +11, Diplomacy +9, Insight +7, Streetwise +9.

STR 8 (-1), DEX 10 (+0), CON 13 (+1), INT 18 (+4), WIS 11 (+0), CHA 18 (+4).

Alignment: neutral/unaligned. Languages: common.
Equipment: BDSM Leather Clothes, Staff.

*Telepathic Projection and Psionic Initiative from "Psionic Powers".
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker att man börjar skönja konturerna av gruppen nu:

Eberron Retro: foreign bodyguards to a paranoid princess from Karrnath.
Eksem - DM
Dartagnan - Jerbalaw, Male Half-Orc Ranger Hunter (controller)
krank - ??? warforged warrior ???
Catboots - ? Heavy Metal Bard ? Swordmage ? KGB-Warlock ?
Jarl - Patrice de Fou, Male Human Assassin/Rogue (striker)
Kyoblifos - Nameless human wizard (controller)
Anthraxus - Bim, Female Changeling Psion/Ardent (controller)
Hellzon - Alek, male human shaman (leader)

Min rollperson är i första hand en controller, även om den har vissa leader/striker-egenskaper eftersom den är en hybridklass.
Det låter som om Kranks Warforged (+2 STR, +2 CON) får ta på sig rollen som defender.
Och där tog min analysförmåga slut. :gremsmile:
Finns det någon, som är bättre än jag på DnD4, som kan säga om vi är balanserade?

Jag tycker att det är dags att vi träffas, om inte annat för att snacka ihop oss.
Mitt förslag är tis 11 jan på mitt jobb vid Hötorget (vilket antagligen inte passar, men förhoppningsvis är diskussionen igång).
 
Top