Nekromanti DMs discretion (SL bestämmer)

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
När man skapar en karaktär tycker jag att man ska låta SL:n bestämma över reglerna. Om en PC enligt den PC:ns historia borde vara duktig på, t.ex. spela panflöjt (dumt exempel.. men det får duga) så borde SL:n kunnna säga att PC:n får 2 extra poäng/kryss eller vad man nu använder även om reglerna säger, endast 1 kryss/poäng. (Detta gäller förstås även nackdelar om den som spelar PC:n vill det)
Det viktigaste måste ändå vara att PC:n blir som spelaren har tänkt sig... vad tycker resten av världen?

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Så fungerar det i min grupp. Ett bra exempel är då vi för en tid sedan spelade; en av spelarna kom fram med en bra bakgrundshistoria. Han var prisjägare men jagade artefakter ej personer. Så jag gav honom lite extra poäng till färdigheten kunskap om artefakter.

Som SL så tycker jag det är viktigt med en bra bakgrundshistoria, och är den riktigt bra, dvs. ger djup åt karaktären är jag alltid redo att belöna detta. Dock inte för mycket...he...he...he! Spelarna skall dock inte förvänta sig att få vad som helst...he...he...he

"When the DM laughs it is already to late"
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"När man skapar en karaktär tycker jag att man ska låta SL:n bestämma över reglerna. Om en PC enligt den PC:ns historia borde vara duktig på, t.ex. spela panflöjt (dumt exempel.. men det får duga) så borde SL:n kunnna säga att PC:n får 2 extra poäng/kryss eller vad man nu använder även om reglerna säger, endast 1 kryss/poäng. (Detta gäller förstås även nackdelar om den som spelar PC:n vill det)"

Ett bra tillvägagångssätt som vi normalt sätt använder oss av. Det viktiga är givetvis att man som SL inte ger vika och tillåter vad som helst bara för att spelarens rollidé är hypermaxad. Balans i spelgänget är oftast viktig för spelglädjen.

"Det viktigaste måste ändå vara att PC:n blir som spelaren har tänkt sig... vad tycker resten av världen?"

Jag tycker att detta är delvis sant. Det viktigaste tycker jag är att karaktären blir intressant för spelaren och passar in i spelledarens kampanj. Annars kommer det troligen att köra ihop sig någonstans.

--
Björn


"I don't like you either. I have been banned in 12 threads!"
--Wayne Poe
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Ärligt talat undrar jag vilket rollspel du pratar om. De flesta rollspel jag har spelat har inga direkta begränsningar på hur bra man kan vara från början. De finns väl några få begränsningar men de är ofta så höga så att de inte spelar någon roll. Men här säger du att det finns spel där man knappt har någon kontroll över rollpersonsskapandet och det låter förvånansvärt tråkigt.
Men i övrigt håller jag med. Visst skall SL få böja reglerna om han behöver det för att finskjustera en rollperson. Själv gjorde jag alla rollpersoner till en kampanj en gång (detta var till DoD fjärde upplagan) och då använde jag mig inte av poängsystemet utan satte ut världen precis som jag ville ha dem. Någon rollperson kanske fick mer poäng en någon annan men i slutänden vägde allt upp och alla trivdes bra med sina karaktärer.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Den här delen av resten av världen tycker att det är helt rätt ur genomarbetade karaktärersynpunkt men det kan vara helt fel ur spelbalanssynpunkt. I mer seriösa kampanjer tycker jag det är bäst att kringå de flesta reglerna för karaktärsskapande och låta spelaren skriva en bakgrund som sen SL går igenom och ger synpunkter på. Sen bestämmer man värden ifrån det.

Daniel "Warduke" Schenström
 
Top