anth
Vetefan
Hm, nu blir jag osäker. Inte ska väl antal-multiplikatorerna räknas med för xp för hela dagen?
God45;n48787 said:Jag har en grej med de onda klasserna/klass grejern. Varför är de inte i Playershandbook? Lawful evil är väll ett klassiskt äventyrar alignment sen åtminståne Dragonlance?
Bolongo;n48833 said:För att de är skrivna för NPCs, inte PCs.
Det går säkert att hacka om man vill det, men WotC tycks vilja undvika intrycket att de uppmuntrar till "ont" spelande. Åtminstone i den här vändan.
De vill väl inte uppmuntra till ondskefullt spelande? Inte jättekonstigt tycker jag.God45;n48846 said:Men det är vad jag har ett problem med! Vad fan är det? Evil utgör en tredjedel av spelarkaraktärernas alignments.
Jag har förstått det som att D&D i och med 5E lämnar combat as sport och fokuseras på combat as war. Och jag _älskar_ det. Att spela med nån slags grundantagande att gruppen kan döda allt de träffar är ju bara trist. Dock ska det bli intressant att se vad DMG:n säger om detta.DeBracy;n48734 said:Anth, chrull och God45 gillar väl alla "Combat as war" snarare än "Combat as sport" och då blir det ett icke-problem att fienden inte ser uppenbart extrafarlig ut bara för att den råkar vara det. Om man i spelgruppen har någon slags överenskommelse om att det är combat as sport som gäller så antar jag att det blir det problem om det dyker upp en slamkrypare i nåt färdigt scenario.
Staffan;n48847 said:Mike Mearls om varför Death-domänen och Oathbreaker-paladinen finns i DMGn i stället för PHB: "While DMs can pick and choose options, we felt that the PHB had to be a selection of material that 90% of DMs would be happy to have in their campaigns. The death domain and the oathbreaker didn't quite hit that level."
Så det handlar mindre om att man inte vill uppmuntra till ont spelande än att man vet om att det finns många spelledare som inte gillar det och att många spelare blir gnälliga om man inte får spela sakerna ur PHB.
Necross;n48850 said:De vill väl inte uppmuntra till ondskefullt spelande? Inte jättekonstigt tycker jag.
Staffan;n48873 said:För att D&D är ett spel där man ska samarbeta med sina medspelare, och i en väldigt stor andel av fallen är ont alignment på rollformuläret en signal från spelaren ifråga att han vill ställa till med problem.
Ja, det går i vissa fall att spela ond person i en i huvudsak god grupp (framför allt om man slåss mot ett större hot - se t ex när Spike i säsong 2 av Buffy hjälper henne mot Angel, dels för att Angel har snott hans kärlek, men också för att Spike inte har något intresse av att förstöra världen), men i praktiken är det inte det som händer. Därför har jag inget problem att man sätter en stor fet varningsskylt på onda alignments och säger att de bara kan användas efter moget övervägande och samråd med SL.
God45;n48869 said:Det bygger på antagandet att de flesta spelledare blir gnälliga om jag vill spela Elric, Conan, Raistlin, Cyric eller Croaker i D&D och det är skumt.
Rob;n48877 said:Conan är neutral inte evil (precis som i "Gods, demigods and heroes") och jag hävdar att Elric ganska snabbt blir neutral han också.
God45;n48870 said:Jag tänker upprepa min fråga rörande det här: Varför? Vad är det för beslut att utesluta en stor mängd fantasy arketyper? Jag fattar inte varför de väljer att göra vad jag tycker är ett märkligt val. Men du verkar ha insikter att dela med dig av. Så, varför?
Rob;n48880 said:Vi har tydligen läst helt olika Conan och Elric böcker de jag läste var skrivna av Howard och Moorcock.
Björn Wärmedal;n48897 said:chrull: Hur beskrivs de i LotFP?
Men ja, det ska bara vara tre alignments. Eller inga alls. Jag gillar när alla har alignment "samarbeta som äkta murderhobos i knipa!". Det är bra.
Alignment is a character’s orientation on a cosmic scale. It has nothing to do with a character’s allegiances, personality, morality, or actions.