Nekromanti Djur med stridskonster.

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Hej alla eon-eliter.
Jag tänkte bara dra upp om en hederlig gamal regelfråga angående om stridskonster.
Jag är väll förmodligen blind som inte hittar i min egen vapenmästare men vad säger ni om djur med enklare stridskonster ?
Dvs att man lär djur in en vanlig stridskonst.
En möjlighet eller en omöjlighet?
Vilka begränsningar borde finnas i stridskonsten då? Eller borde den vara helt fri?

/En eon spelare med ett par ideer i bakhuvudet
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Det låter ju faktiskt som en kul idé, framförallt när det kommer till strids-seianer och liknande. Stridskonsterna skulle ju se betydligt annorlunda ut, men jag ser inget fel i att införa det. Jag menar, det är nog annorlunda för en häst att rida runt i full rustning än helt naken och så.
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
mjo men ja tänkte att man kan ju lära in vissa djur vissa saker så varför inte en stridskonst? kan se vissa saker framför mig :]
Som en häst tex me nån form av enklare stridskonst som, dubbelsparkar me framhovarna och med krossande anfall på det tex.
Eller kroppsramning ,osv.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Minns vagt en inte allt för gammal Fenix-artikel om hästar där man tog upp olika tekniker för beriden strid, t.ex. spark på kommando.

Riddjur borde helt klart kunna tränas enligt ett snarlikt system, som de blir tränade till. De flesta tekniker kommer nog att förutsätta en (ev. samkörd) ryttare och bli utvidgningar av redan existerande regler (som den om att få sin häst att sparka).

Sen är det nog bra med någon system så att man först att tvungen att lära hästen/whatever ha en ryttare, manövrera lite och dylikt innan man dresserar den till stegrande spark på kommando.

Vilda djur och varelser som inte samkörs med en intelligent ryttare skulle jag bara ge passande specialregler rakt av istället (även om jag skulle rippa de regeltekniska effekterna rakt av stridskonsttekniker).
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Man skulle kunna skapa en ny färdighet, i stil med stridsvana. Disciplin eller nåt. Alltså hur bra pli man har på djuret, och hur tamt det är. När man sedan med djurträning försöker lära djuret tricket så slår man mot både disciplin, för att ta reda på om djuret är tillräckligt väluppfostrat, och mot psyke, för att se om djuret förstår tricket.

/Petter som även tycker att djur borde få (språkfärdigheter).
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Det lätt som en intressant ide ,något stil jag funderade på.
Ska försöka arbeta lite mer på det kanske :gremlaugh:
skulle va kul om något sådant kom me i djurmodulen x)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
/Petter som även tycker att djur borde få (språkfärdigheter).
Enligt den övernaturliga fördelen som låter en RP prata med djur fungerar djurens kommunikations regelmässigt ungefär likadant som människornas (även om jag antar att de har ett ganska snålt tilltaget maximalt FV).

Den ultimata gruppen måste för övrigt innehåller minst en kock, en gobelängvävare, en sann ikonomantiker och en professor i Thrzz (eller hur det nu stavas) :gremwink:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Mounted warrior.

Instinktivt tänker jag säga nej till detta då det känns ostigt och helt överflödigt.
Liksom varför skulle ett djur lära sig stridskonster för?
(Visst regeltekniskt borde kanske vissa djur/monster ha vissa tekniker...)

Tycker att spelarna borde skaffa sig en egen stridskonst och bli bättre i den istället för att ha ett husdjur som också den är oövervninnelig. Det är väl redan ganska hårt med vanliga fantasy husdjur att slåss med såsom stridshäst, varg eller björn. Slagsmålsfärdigheten duger.
Sedan har vi ju problemet med att för att lära sig en stridskonst så måste man ha en tränare som kan den.
Har väldigt svårt att tro att en människa kan en stridskonst som han kan lära ett djur och vice versa, men det är ju fantasty så why not?

Men helt ärligt så känns det hela lite väl ostigt och megahighfantasy.
SL:"Ni stöter på en flock med nordliga svartvargar, de anfaller och gör ett rappt utfall"
Spelare: WTF MF!?!?


/Poseur skeptisk.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hmm nu är ju jag en sådanhär tråkig typ som inte riktigt tror att djur kan lära sig att förstå vårt språk så.
Men dock är jag övertygad om att de kan lära sig att förstå innebörden i vissa speciella ord som vi använder, dom känner igen själva ljudet och tonläget och kopplar ihop det med tex. Mat, trubbel eller kom-hit.
Ska kanske även påpeka att jag vuxit upp med djur och så.

Men angående språkfärdigheter så har jag väldigt svårt att tro att samma sak gäller för djur som för människor.
Dvs en människa får PSY i modersmål vilket gör att de flesta människor behärskar sitt språk flytande. Men djur har för det första relativt PSY och ett totemdjur som fungerar som "kollektiv" själ. Har väldigt svårt att se att typ en häst pratar "Nordisk hästiska ~6) En häst har väl ändå inte mycket mer i (PSY)?


/Poseur Eonsugen
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
vad jag minns fanns det särskilds stridstekniker för hästar under senmedeltid och renässans. Vissa typer av hopp och sparkar som användes mot fotfolk. Sedan tränas hundar av polis och militär för att slåss på ett visst sätt.
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
känner igen det litegranna ,speciella taktiker för att dirigera dom kriminela eller "flockdjur" x) vilket man nu ser det som.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag citerar helt enkelt regeltexten då (SB, sid 49):

"Tala med djur. Rollpersonen har förmågan att tala med djur och förstå dem (med hjälp av djurens egna läten och kroppsspråk). Varje enskild djurfamilj talar ett eget språk, som måste läras precis som vilket språk som helst. Hundar talar till exempel ett språk som liknar både vargarnas och rävarnas språk. Samtliga tre språk är naturligtvis radiskalt skilda från kaninernas språk. Dessutom så talar samma djurart olika språk i olika delar av världen. (...) Det är mycket viktigt för spelledaren att komma ihoåg att djurs intellekt ofta är mycket begränsande och de har som regel svårt att förstå till och med de enklaste frågorna eller kommandon (sic). (...)"

Utelämnade bitar behandlar mest interaktionen RP - djur och inte språket i sig.

Sedan kan det vara hur det vill med logik, konsekvens, trovärdighet och överensstämmelse med vår värld; det här är vad som finns i böckerna. Resten får ni hitta på själva (och jag personligen hoppas på att ingen RP råkar få egenskapen...).
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Mounted warrior.

Instinktivt tänker jag säga nej till detta då det känns ostigt och helt överflödigt.
Liksom varför skulle ett djur lära sig stridskonster för?
För att du inte vill ha en otränad häst under dig på ett vildsint slagfält fullt med skrikande och döende människor och djur, trummor, trumpetsignaler och och folk som slår på hårda föremål av metall och trä? Detsamma gäller heavédrakar.

Hundar kan man nog också ha nytta av att träna ifall man bor i något av Mundanas många glesbebodda och ogästvänliga områden, men där är det mer tveksamt.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Re: Mounted warrior.

Hundar är ju ett typexmepel på djur som borde lära sig stridskonster. Att slita av strupen på folk, slå omkull (slänga sig över), hålla fast osv. Inga egentligen komplicerade, eller extremt komplicerade saker. Alltså bara enkla stridskonster.

Sen att djurträning är något som tar extremt mycket tid måste också tas i åtanke. Och att vältranade djur är extremt dyra och ovanliga. Vill minnas att en tränad stridshäst kan kosta över 10 000 silver (står nånstans tror jag).

En kort riktlinje är att det tar ofta flera månader att tämja ett djur. Att sedan faktiskt lära den så pass avancerade grejer som stridsteknik (hålla avstånd, finta utfall och attackera vid rätt tillfälle och rätt plats) tar ofta flera år av träning. Polishundar t.ex. är nog extremt sällan färdigtränade innan två års ålder, och då tränas dom nog ett thugotal timmar i veckan. Minst. Det man måste göra skillnad på är kommandon och beteenden. Ett kommando är sitt medans ett beteende kan vara att inte bita människor. Att vara hästen ska vara lugn när man rider. Att Djuret har disciplin. Beteenden tar lång tid. Trick tar kort tid.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Re: Mounted warrior.

Stämmer ganska bra. En stridshäst är en speciell hästras framavlad för att kunna bära en riddare i full rustning. Den är också aggresivare än vanliga hästar. Pris: ca 1000 silver.

Dock så om du vill ha den tränad så tiodubblas priset. Så man kan sammanfatta det så att en stridshäst är en väldigt dyr hästtyp, även utan träning.

(Ville bara förtydliga. Slutpriset blir ju ändå det du sa, alltså >=10 000 silver.)
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Mounted warrior.

För att du inte vill ha en otränad häst under dig på ett vildsint slagfält fullt med skrikande och döende människor och djur, trummor, trumpetsignaler och och folk som slår på hårda föremål av metall och trä? Detsamma gäller heavédrakar.

Hundar kan man nog också ha nytta av att träna ifall man bor i något av Mundanas många glesbebodda och ogästvänliga områden, men där är det mer tveksamt.
Ser absolut vart du vill komma men i min mening räcker det mycket väl med ökad stridsvana, slagsmålsfärdighet och vilja.

/Poseur vill ha Kaffe.
 
Top