Nekromanti Djungel-urinvånar-art - Tips och förslag?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Tjo,
jag håller på och skriver på ett kortare rollspel satt i en aztekisk djungel och nu söker jag efter en passande urinvånar-art. Gärna något som är mörkt, mystiskt och väldigt väldigt udda.

Några förslag?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Ilskna grod-män! Fast ta det några rundor till o få in lite läskig Lovecraft-känsla i det. Om du känner att grod-män är overdone, börja med salamandrar istället. Sen får man nogsamt se till att det inte blir en rasistisk pannkaka av det hela, till skillnad från Lovecrafts grejer..
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Grodor är bra, men "grodfolket" är bättre än "grodmän". Då undrar man lätt var "grodkvinnorna" är.

Ser ju detta som det vinnande förslaget, men föreslår ändå "ormfolket". Med eller utan vingar.

(Vet inte om det finns paddor i Mellanamerika, men en fräck sak med paddan är att den är en symbol för Djävulen. Kan funka bra om alla rollfigurer är kristna.)

Also, tycker jag du ska ha med en sekt degenererade irländska munkar. Anlände på 1300-talet i sina läderbåtar, ägnar sig nu mest åt livsförlängande magi och sprida en mkt sjuk version av kristendomen.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Hönor

Rudimentära fjädrar, näbbar, klo försedda fötter, kvinnorna aningen mindre näbbar och aningen mer mänskliga drag men breda om höfterna medan männen har större och vassare näbbar med sådan där pungliknande hängig sak under och en liten löjlig "tuppkam" på huvudet

Självklar lägger de ägg. Är extremt beskyddande gentemot sina ägg och kycklingar. Tillber en obskyr gudinna kallad Pullipullan, som är hälften höna, hälften bläckfisk och hälften katt. och 100% skogstokig. eller i detta fall djungeltokig
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Skarpskytten;n165074 said:
Grodor är bra, men "grodfolket" är bättre än "grodmän". Då undrar man lätt var "grodkvinnorna" är.
För att inte tala om att det associerar till detta:



Skarpskytten;n165074 said:
Also, tycker jag du ska ha med en sekt degenererade irländska munkar. Anlände på 1300-talet i sina läderbåtar, ägnar sig nu mest åt livsförlängande magi och sprida en mkt sjuk version av kristendomen.
Ja! Genialt!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
@Dazumal: jo, det var ju det också.

Två förslag till.

1) Damma av den gamla svenska (!?) klassikern onaqui. Den introducerades i Chock-äventyret "Skymingens by", kom sedan med i "Monsterboken" (till DoD; går att ladda ned på Riots hemsida) och var sedermera med i "Oraklets fyra ögon". Vi talar alltså om en korsning mellan en apa och en fladdermus, gillar att äta bultande människohjärtan (inte så subtilt, nej), för den som inte missat detta viktiga inslag i svensk rollspelshistoria.

2) Jaguarfolket. Hälften människa, hälften jaguar, hälften ren ondska. En var-version är också möjlig om man vill gå den vägen.

En snabb koll på wikipedia visar att det finns paddor i Mellan- och Sydamerika.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Skarpskytten;n165133 said:
En snabb koll på wikipedia visar att det finns paddor i Mellan- och Sydamerika.
Lite off topic men i alla fall

Jupp en av de större (upp till 50 cm med utsträckta ben och 1kg tung) och mer udda paddorna finns i titticaca sjön. tror även det är den padda som lever på högst höjd
Ser även ut som den har en hud som är gjort för en padda som är dubbelt så stor
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Tjo allihopa,
det här gick ju bättre än jag trodde. Planen var att använda dessa som urinvånare för Marna (romerska conquisadorer möter mörk djungel möter azteker möter tentakler) och nu har det dykt upp mer än ett gott exempel. Som det ser ut så kommer urinvånarna numera vara typ följande:
  • Orm-mindflayers, de är den "dominanta" arten och härskar över alla andra med deras bundsförvanter som är...
  • ... padd-präster. Enorma paddor som bärs runt av slavar och mest är paddiga.
  • En Onaqui-variant, ett slavfolk till ormarna och prästerna.
  • Silverryggar, intelligenta albino-gorillor som också är ett slavfolk.
  • Människor, kanske pyggmeer, som mycket riktigt är en kult som flytt från hemlandet.
  • De förvridna, slavar skapade av paddorna genom mörka förbund med Sen’ka’lench, guden för ben, förändring och brutna löften.
Vad tror ni om det här?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Tony.Meijer;n165145 said:
Tjo allihopa,
det här gick ju bättre än jag trodde. Planen var att använda dessa som urinvånare för Marna (romerska conquisadorer möter mörk djungel möter azteker möter tentakler) och nu har det dykt upp mer än ett gott exempel. Som det ser ut så kommer urinvånarna numera vara typ följande:
  • Orm-mindflayers, de är den "dominanta" arten och härskar över alla andra med deras bundsförvanter som är...
  • ... padd-präster. Enorma paddor som bärs runt av slavar och mest är paddiga.
  • En Onaqui-variant, ett slavfolk till ormarna och prästerna.
  • Silverryggar, intelligenta albino-gorillor som också är ett slavfolk.
  • Människor, kanske pyggmeer, som mycket riktigt är en kult som flytt från hemlandet.
  • De förvridna, slavar skapade av paddorna genom mörka förbund med Sen’ka’lench, guden för ben, förändring och brutna löften.
Vad tror ni om det här?
Vet inte vad du är ute efter för ton, men personligen hade jag aktat mig för att använda paddor, gorillor osv rakt av. Snarare hade jag byggt onaquier med utgångspunkt från dem, så att säga, humanoider som är sin egen grej. Annars känns det lätt som de reduceras till lite av en vits eller en one line description i spelet, och i rollspel är det ju ord som gäller. Samtidigt finns det nog en mättnad över hur många nya sorters varelser spelare och i nån mån SL orkar ta in på en gång.

Så mitt tänk hade varit, gör det till helt egna saker, bara insp. av djurvärlden men inte reducerbara till den, och renodla, fokusera på en, två, eller max tre sorters galningar. Dessa kan sen istället få skilja sig inbördes, som shamaner, präster, offerkultister, bönder, fiskare, etc.

Men som sagt vet jag inte alls vad du är ute efter för ton! Så evt är ovanstående helt fel ute.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
zonk;n165147 said:
Vet inte vad du är ute efter för ton, men personligen hade jag aktat mig för att använda paddor, gorillor osv rakt av. Snarare hade jag byggt onaquier med utgångspunkt från dem, så att säga, humanoider som är sin egen grej. Annars känns det lätt som de reduceras till lite av en vits eller en one line description i spelet, och i rollspel är det ju ord som gäller. Samtidigt finns det nog en mättnad över hur många nya sorters varelser spelare och i nån mån SL orkar ta in på en gång.

Så mitt tänk hade varit, gör det till helt egna saker, bara insp. av djurvärlden men inte reducerbara till den, och renodla, fokusera på en, två, eller max tre sorters galningar. Dessa kan sen istället få skilja sig inbördes, som shamaner, präster, offerkultister, bönder, fiskare, etc.

Men som sagt vet jag inte alls vad du är ute efter för ton! Så evt är ovanstående helt fel ute.
Ideen är att allt i Marna går i cykler som paddorna styr, där olika grupper går upp som ledare under en period (i praktiken guidade av paddorna) och därefter en annan grupp. Så det behövs nog ett par grupper i varje fall.

Känslan är nog mest matine-lovecraftian i djungel, gärna med lite monster-of-the-week känsla tbh.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Reddokk Fheg;n165118 said:
Hönor

Rudimentära fjädrar, näbbar, klo försedda fötter, kvinnorna aningen mindre näbbar och aningen mer mänskliga drag men breda om höfterna medan männen har större och vassare näbbar med sådan där pungliknande hängig sak under och en liten löjlig "tuppkam" på huvudet

Självklar lägger de ägg. Är extremt beskyddande gentemot sina ägg och kycklingar. Tillber en obskyr gudinna kallad Pullipullan, som är hälften höna, hälften bläckfisk och hälften katt. och 100% skogstokig. eller i detta fall djungeltokig
I second that motion! Framför allt för att det ger mig en ursäkt att försöka göra hönsfantasy till en grej igen.

Annars tänkte jag föreslå fladdermusfolket. Halvblinda humanoider med gristryniga uppåtnäsor, läderartartad hud och som lever på en kost av insekter och små, lättsmälta djur. De skyr givetvis solljuset, dyrkar frånvaron av densamma och bygger fantastiska städer under jorden där de offrar till Xhltothlthkn (säg det snabbt tio gånger), vars mildrande mörker skänker liv och glädje...
Fast kör på höns istället. Because höns.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,675
Location
Eslöv
Jag har alltid velat använda mig av Asháninka -folkets unika drag av kultur vilket jag tycker verkar jätte roll-speligt.

Asháninka -folket från Sydamerika har som tradition att göra ansiktsmålningar varje morgon (kan ändra dem under dagen) som representerar deras känslostämning för tillfället.

Som ni ser kan de vara ganska så komplicerade och ha många budskap vilket gör det mycket svårt för en utomstående att läsa av dem.

Den idén hade jag använt mig av, oavsett om jag gjorde dem till paddor, jätteuttrar eller något annat skumt.

http://www.theatlantic.com/photo/2011/12/the-ashaninka-a-threatened-way-of-life/100208/
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Skarpskytten;n165133 said:
1) Damma av den gamla svenska (!?) klassikern onaqui. Den introducerades i Chock-äventyret "Skymingens by", kom sedan med i "Monsterboken" (till DoD; går att ladda ned på Riots hemsida) och var sedermera med i "Oraklets fyra ögon"...
Med tanke på att Skymningens By var en översättning av "Village of Twilight" till Chill, så kan nog inte onaquin räknas som en svensk uppfinning. Den har även funnits med i efterföljande utgåvor av Chill. Däremot verkar det som om monstret inte har någon mytologisk förlaga (vilket är lite ovanligt), och det är lite kul att den ständigt återkommer i svenska rollspelsprodukter. - Helt klart ett arv från Skymningens By och Monsterboken. :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Dazumal;n165228 said:
Med tanke på att Skymningens By var en översättning av "Village of Twilight" till Chill, så kan nog inte onaquin räknas som en svensk uppfinning. Den har även funnits med i efterföljande utgåvor av Chill. Däremot verkar det som om monstret inte har någon mytologisk förlaga (vilket är lite ovanligt), och det är lite kul att den ständigt återkommer i svenska rollspelsprodukter. - Helt klart ett arv från Skymningens By och Monsterboken. :)
Jo, det var väl det jag menade med "!?".

Den verkar inte heller fått ngt genomslag utanför Sverige. Jag tycker det är kul om den får nytt liv här.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Okej, jag missade det där med romare, så det där med irländska munkar faller ju platt till marken. Men jag vill ändå rädda min idé om folk som kommit över havet. Det är ju uppenbart att det finns en koppling mellan Mellanamerikanska religioner och feniciernas Baal-dyrkan, med barnoffer och allt. Så jag tänker att efter Zama så var det inte alls så att Hannibal kuskade runt Medelhavet på jakt efter jobb och var rädd för romerska lönnmördare. Nej, han grundade en fenicisk koloni i nuvarande Mexico! Det kan bli fräckt när romarna hittar någon slags förfallna fenicier som dyrkar Hannibal och diverse människoätande gudar. Eller nåt. Kanske är de på väg att återvända och hämnas med en stor flotta?

Tony.Meijer;n165145 said:
Tjo allihopa, vad tror ni om det här?
Jag tror att du har en tydlig vision av ditt projekt och att den kommer att bli bra.

Vill bara påpeka att dina paddor är väldigt lika Games Workshops ras slann som de har varit i WFB 5-8 (fram till WHB 3 och i WHFR 1 såg de annorlunda ut). Men det vet du kanske.

Och varför romare och inte vanliga 1500-talsconquistadorer?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Skarpskytten;n165369 said:
Vill bara påpeka att dina paddor är väldigt lika Games Workshops ras slann som de har varit i WFB 5-8 (fram till WHB 3 och i WHFR 1 såg de annorlunda ut). Men det vet du kanske.

Och varför romare och inte vanliga 1500-talsconquistadorer?
Kanske skulle byta ut dem mot enorma malar, typ: https://2.bp.blogspot.com/-zhp0uqPN...AAnc/eZxltyLbQbI/s1600/giant-leopard-moth.jpg

Vad tror vi om den? Moths out of time and space liksom ;)

Orsaken till varför det blev romare var att de egentligen inte är romare i vår bemärkelse, men däremot så är deras styrelseskick väldigt romersk, där hyperambition och väldigt stark traditionalism är de drivande faktorerna. De är kulturellt modelerade på en blandning av Genoa (under 1500-talet) och Rom (under republiken). Typ.
 
Top