Nekromanti Djävulsadvokaten: Inget luftmotstånd i Mundana/n2

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
Hrmm.. kollade in skadetabellerna för fallskada och blev lite full i skratt..

För efter ca 150-200 meters fall så får man inte längre någon högre fart och därmed skulle man inte heller ta mer skada om man föll längre.

Man blir lika skadad om man hoppar från empire state building som om man slänger sig ut från eiffeltornet eller kaknästornet förutsatt att man landar på samma underlag.

Men så är inte fallet i varken Mundana eller i n2, där faller man bara fortare och fortare och jag skulle vilja veta hur den ryska flygvärdinnan kunde klara 10000 meters fall från en boeing 747 i n2.

för där ksule hon ha tagit ganska enorm många t6 i många kroppsdelar och även om hon slog bara ettor på skadan och bara ettor på chock och dödslag skule hon ändå vara superdöd..

Inte för att man faller så långt särkilt ofta i varken EON eller n2 men fel är det likaså.
(sen borde olika uhderlag ge relativa modifikationer.. men det skulle göra det lite krångligare är jag rädd)

ZePpiD
 
G

Guest

Guest
Efter en viss sträcka så faller du inte fortare pga. luftmotståndet och att påpeka så gör det nog ingen större skillnad med Ob16T6 i skada eller Ob160T6 i varje kroppsdel. Du är lika jävla död i båda fallen. Nästa gång du ska klaga på reglerna, kom med något av värde.

<B><font size=6>Demon! </font></B>- Brukar undvika att klaga på reglerna om det inte gäller något helt extremt
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ska man vara petig så ska man

"Men så är inte fallet i varken Mundana eller i n2, där faller man bara fortare och fortare och jag skulle vilja veta hur den ryska flygvärdinnan kunde klara 10000 meters fall från en boeing 747 i n2. [snippeti] Inte för att man faller så långt särkilt ofta i varken EON eller n2 men fel är det likaså."

Det kallas "förenkling". Antalet fall där man faller över 200 meter är jefligt sällsynta i både Mundana och N2, så det finns egentligen ingen mening med att räkna på luftmotståndet. Förutom att beräkningsarbetet inte är särskilt skoj att utföra så skulle vi säkert göra fel på den ändå. Aerodynamik är ett knepigt ämne. Så det är lika bra att låta bli att ge sig in på halare is än vad man behöver.

Detta är för övrigt ingen unik "bugg" för Eon eller N2 - jag skulle tro att de flesta rollspel som tar upp fallskada har samma bugg. Jag kan i alla fall inte påminna mig om något rollspel som inte tar upp det om fallskada tas upp.

Flygvärdinnan ifråga var för övrigt från dåvarande Tjeckoslovakien, och hon överlevde fallet på grund av att hon fastnade i stjärtkonen på det Aeroflot-plan som hon flög med när stjärtkonen lossnade. Det var heller ingen Boeing 747 (den modellen fanns inte på sjuttiotalet då rekordet sattes) utan någon Ilyushin-modell.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
Re: Ska man vara petig så ska man

Okay, jag hade väl lite fel, och jag erkänner att det är sällan an faller långt (och man tar oftast tillräkligt me skada så man dör iaf)

Och ledsen att jga var lite fel med uppgifterna angående flygvärdinnan...

Det kan man kalla för en "tillåten bugg" som man inte gör något åt av enkla skäl att det inte behövs.
Jag är väl lite lättretlig som drar upp saken. Jag skall ta och låna till mej en regelbok så jag kan lägga upp diskussioner med lite fakta bakom.

ZePpiD
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Champions

Detta är för övrigt ingen unik "bugg" för Eon eller N2 - jag skulle tro att de flesta rollspel som tar upp fallskada har samma bugg. Jag kan i alla fall inte påminna mig om något rollspel som inte tar upp det om fallskada tas upp.

Champions har med luftmotståndet i sin fallskada. Kommer inte ihåg om det är korrekt beräknat eller om det bara finns en maximal fallhastighet men det finns iaf en maximal skada man kan ta från fall. Detta kan ha viss betydelse i ett superhjältespel där det trotts allt finns en del hjältar/skurkar som tål att dråsa i backen i s.k. "terminal velocity". Sen skulle jag bli mycket förvånad om inte det übervetenskapliga GURPS har med luftmotstånd i sina fallregler, men det får jag väl kolla upp. :)


/Bjorn
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Ska man vara petig så ska man

je je och för att inte glöma att faller man nog långt så tar man skada av själva luften långt innan man når backen ett bra exempel på det kan man få av rymdfärjorna som har värme isolering för att inte brinna upp..

Ett apsolut nödväninghet att ha med i Eon Jeep jeep.. Sen måste vi få reda på Mundanas tyngdaceleration vid ytan och hur denstiteten i kärnan är osv osv.. Anars kan man ju inte rollspela /images/icons/laugh.gif

Kom igen vem fan bryr sig om att va så nogran vid fall det är LÄTT att inprovisera..
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ska man vara petig så ska man

"je je och för att inte glöma att faller man nog långt så tar man skada av själva luften långt innan man når backen ett bra exempel på det kan man få av rymdfärjorna som har värme isolering för att inte brinna upp.."

Rymdfärjorna har hög hastighet från början vid återinträdet och jobbar hårt på att bromsa den höga hastigheten de hade från början. Det är alltså inte så att den har låg fart från början och sedan faller fortare tills den börjar glöda - tvärtom har den extremt hög fart, "way beyond terminal velocity", och jobbar hårt på att komma ner till till den hastigheten.

Man behöver jobba hårt för att bli glödande. Rymdfärjor klarar av det. Mig-25or klarar av det. SR-71 klarar av det. En och annan meteorit klarar av det. Men inte så värst mycket annat, och definitivt inget muskeldrivet på Mundana. Inte ens en alpinist med självmordsbegär.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Falleri, fallera

Det kanske är hårdare mark i Mundana? ;-)

Fast det är ju så sant som det är sagt, det finns ingen poäng med att vara för realistisk med sina regler. Bara man har kul så faller nog det andra på plats av sig själv...

N.
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
*hehe*

tja... det blir kallt om inte annat :o) Men.. som krille så eminent skriver.. man får inte upp sån fart att man ens kan börja fundera på att brinna upp.. hastighetsrekord för fritt fall (vid relativt normalt lufttryck) ligger på kring 530 km/h (tajt dräkt och huvudstupa dykning rakt ner), hastighetsrekord över fritt fall överlag.. mm.. om man nu inte räknar med någon form av farkost annat än skyddande dräkt eller så (här kan man juh komma med hur mycket hårklyverier somhelst förvisso ' :o) Men ni förstår andemeningen) .. sattes av nån amerikansk testpilot om jag fattat saken rätt.. enda snubben som kommit upp i överljudshastighet genom att bara falla ' :o) (han hoppade från ca. 30.000 m höjd från nån balong eller nåt) .. men han brann inte upp iallafall :o)
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: *hehe*

Enda orsaken att han inte brann upp var att han hade glömt 3 små detaljer *harkel*
1 han hade inte gnidigt in sina kläder i Tändvätska
2 hans kropp var inte täckt av grill olja
3 Han hade aldeles förlite grill sås på sig..
 
Top