Nekromanti Djävlusadvokaten: Magiker kan inte leva.

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
I många rollspel är Rollperoner klumpiga och inkompitenta.

Jag har gluttat lite här och där och när jag tittade på "verklig chans att lyckas" som normal sannorlikhet relaterat till hur svårigheterna hoppar hit och dit.

En magiker är en stor självemotsägelse - helt klart.
Eftersom magiker tappar quadosh när de fumlar så dör de uppenbarligen när de får för mycket (man tynar bort eller vad man gör, åldras,, tja...) fummlande. Sen tar man och kollar lite på fumelsannorlighheten för godtyckliga operationer och inser då att:

Även en magiker som brukar magi både försiktigt och sällan löper mycket stor chans att tyna bort och dö innan hans 30 års dag (jfr 10-15 år som magiker)

Nu har jag inte några siffror här men fumelrisken är ungeför 5-20%, beroende på svårighetgrader. Och för varje fummel är det godtycligen 10% chans för quadosh minsking. Om vi är MYCKET snälla med systmet så kan man se det som om en magiker tappat quadosh vid 5% av alla gåner han använder magi (det är som bekant TVÅ slag som kan fumla per tillfälle...)
Om han är såpass avhållsam att han inte tvingas bruka sina krafter mer än högst 20 gånger per år så tappar han ändå statiskikt 1 quadosh / år..
Om magikern börjar vid 14 års ålder så löper han inte så goda utsikter att bli nå gammal.

Magin skall vara lite falrig, men en kan inte vara så farlig att den egentligen skulle vara utrotad.
Främst Sanari och Drezin skule alldrig vara så fruktansvärt dumma i huvet att de började med magi.

Lägger man till de övriga effekterna av okontrollerade disseperade filament så löper man ännu större risker (elementarer, demoner, jordbävning, flodvågor .. listan är lång)

Hela iden med sänkt quadosh känns mig väldigt ogenomtänkt och "dithafsat" för att ge magikerna lite begränslingar. Vill man ha magin mystisk och farlig är det bätre att den är direkt farli än att man som en stråldos helt plötsligt får för mycekt och faller ihop stendöd.

Ni förstår vad jag menar.
Det här får räcka för denna gången.. men jag återkommer med mera "Felaktigheter"

ZePpiD - Ni lär inte bli av med mej än, RipperDoc har lovat att reda upp blödningssystemet med mej för att se om jag har fel. Men har jag INTE fel om blödningen så står det 1-0 till mej :)
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
Magisystemet frömjar patetiskt simpla saker

För varje extra slag man måste göra så minskar sannorliken för att hela operationen skall lyckas.
Så den som väljer en magi som ineehåller mer än en effekt är helt enkelt korkad. All magi som mna vill ha godtycklig chans att lyckas och inte så hänsynslös fummelrisk på (är snuskigt hög!)
Det gör helt enkelt hela EONs magi väldans simpel och enkel, inte minsta krussidull får vara med för då kommer "nivåerna"

Avancerad, spännande och mystisk magi blir inte tillåten (ok det går men vem är så dum?) JAg tycker det sabbar mysiken med magin om samtliga besvärgelser är så simpla att man kan räkna ut exact hur de går till själv, vilekt leder att man tycker sin magiker är en dum inkompitent idio som itne klarar at lära in en effekt som är så simpel att man själv redan förstår hur den fungerar fast man bara sett namnet.

Stämningsbilderna är missvisande, där är det maffigt sprakande, invecklade mönster och avancerade besvärgelser med coola effekter. I Mundanas verklighet är det extremt enkla korta operationer.

ZePpiD - Djävulsadvokaten har talat (igen), men inte tystnat
 

Despoiler

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
37
Magisystemet i EON är nog knappast klumpigare än ditt inlägg.

1. Risken att dö innan 30 års ålder för en magiker kan verka konstig, men jag kan nog ändå tänka mig att många skulle lockas av magin som yrke ändå, särskilt folk som inte ser några större möjligheter i sina liv ändå. Dessutom är ditt antagande att en magiker skulle börja med magi vid 14 års ålder inte särskilt trovärdigt. Innan man ens kan börja lära sig magi måste man hitta en magiker som är villig att ta en som lärjunge eller gå någon slags magikerutbildning. Där kommer man först och främst att tvingas lära sig läsa och skriva (tidskrävande), tala minst ett främmande språk (extremt tidskrävande) och antagligen proppas full med teoretisk magi innan man ens får börja lära sig formler. Jag har svårt att tänka mig att någon skulle kunna kalla sig "magiker" innan åtminstone 25 års ålder. Med den sortens begränsning skulle en normal magiker leva till ungefär 35-40. De magiker som omtalats i böckerna och som är äldre är i allmänhet mycket mäktiga, och kan antas vara ambitiösa individer som uppnått så lång livslängd genom att ha levt väldigt fromt och ortodoxt i övrigt och så ha fått tillbaka Quadosh (1 timmes bön varje dag under ett år ger +1 Qadosh om man inte svär, slåss, tänker syndiga tankar, hädar eller liknande).

2. Och vem har sagt att all magi måste vara färgsprakande pyrotekniska attackformler av D&D-typ? Se på Sagan om Ringen - där använder Gandalf magi högst 6-7 gånger. Magiker i EON har alltså ett val: att konstant underlätta vardagen med ständiga småmagier eller att ådstakomma sällsynta, men mäktiga supermagier. Och bilderna i boken är på intet sätt missvisande - när det gäller liv eller död (som på bilden med blixtarna etc.) tänker väl få magiker på risken att förkorta sina liv med ett år jämfört med den överhängande risken att få sina liv abrupt avslutade.

3. Att ha en djävulsadvokat är både nyttigt och intressant - "debatt är livsblod" som någon lajvare sa en gång. Men denne djävulsadvokat måste bli tagen på allvar, vilket han lyckas bäst med genom rättstavade och igenomtänkta inlägg, och avhållsamhet från "poängräkning" och andra barnsligheter.

Despoiler

pro patria moriquendi
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Re: Magisystemet frömjar patetiskt simpla saker

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>JAg tycker det sabbar mysiken med magin om samtliga besvärgelser är så simpla att man kan räkna ut exact hur de går till själv, vilekt leder att man tycker sin magiker är en dum inkompitent idio som itne klarar at lära in en effekt som är så simpel att man själv redan förstår hur den fungerar fast man bara sett namnet. <p><hr></blockquote><p>Exakt vad i det hela är det som förtar mystiken? Att man inte kan spruta eldbollar och blixtar åt alla håll och kanter borde väl snarare öka mystiken.
En magiker behöver ju inte försöka sig på en halsbrytande svår magi om han inte är riktigt skiklig, och på dig låter det som om dina spelare har en vidrigt höga färdighetvärden. Om man är riktigt bra minskar faktiskt chansen för fummel i och med att ett fumlat slag räknas som misslyckat om det slutliga resultatet blir under färdighetsvärdet.
Och vad hindrar en lite enklare magi från att vara imponerande? Det som står i effekterna är egentligen bara det som händer som är värt att notera, en spelledare som vill ha färgsprakande magier kan ju säga att själva kastandet ser ut som ett mindre fyrverkeri. Det kanske kan krävas en extra effekt för det om man är väldigt regelnitesk, men titta annars på "sårade änglars spjut" där besvärjelsen tar sig form som ett rödskimrande spjut utan att det används någon effekt för t.ex. illusion.
Och slutligen, om man råkar ut för ett antal fummel så GÅR det ju faktiskt att återhämta Quadosh (borde det förresten inte vara lite väl svårt att vara religiös om man är magiker? Innerbär inte minus-Quadosh att man blir Excommunicerad?).

/Niklas -som gillar EONs magiker

"Det där går inte fort, gamla russin!"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>I många rollspel är Rollperoner klumpiga och inkompitenta.<p><hr></blockquote><p>Håller appsolut med att många spel är klumpiga och inkompitenta i regler osv

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Jag har gluttat lite här och där och när jag tittade på "verklig chans att lyckas" som normal sannorlikhet relaterat till hur svårigheterna hoppar hit och dit. En magiker är en stor självemotsägelse - helt klart.
Eftersom magiker tappar quadosh när de fumlar så dör de uppenbarligen när de får för mycket (man tynar bort eller vad man gör, åldras,, tja...) fummlande.
Sen tar man och kollar lite på fumelsannorlighheten för godtyckliga operationer och inser då att: Även en magiker som brukar magi både försiktigt och sällan löper mycket stor chans att tyna bort och dö innan hans 30 års dag (jfr
10-15 år som magiker)<p><hr></blockquote><p>Har du inte glömt bort att förutom att man måste fumla så måste man dessutom mislyckas med ett PSY slag ?

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Nu har jag inte några siffror här men fumelrisken är ungeför 5-20%, beroende på svårighetgrader. Och för varje fummel är det godtycligen 10% chans för quadosh minsking. Om vi är MYCKET snälla med systmet så kan man se det som om en magiker tappat quadosh vid 5% av alla gåner han använder magi (det är som bekant TVÅ slag som kan fumla per tillfälle...) Om han är såpass avhållsam att han inte tvingas bruka sina krafter mer än högst 20 gånger per år så tappar han ändå statiskikt 1 quadosh / år..
Om magikern börjar vid 14 års ålder så löper han inte så goda utsikter att bli nå gammal.<p><hr></blockquote><p>Verkligheten har tyvär väldigt lite med matematik att göra ibland.. fundera på hur stor chans en krigare under ett krig har att överleva ?
Dessutom så går det att nöja sig med lättare besvärjelser med mindre magnituder och på så sätt minska chansen att något går fel..
Sen kan man göra som jag anser.. Svensson slag genom att ta extra tid på sig och genom att inte överanstränga sig nöja sig med besvärjelser som man har mer än 60% chans att lyckas med så slipper magikern slå fummel slag och på så sätt så *ler*.. Tyvär det kan förklara varför inte alla smeder och yrkes män som ständigt utöver sitt yrke har FV på 20 utan kan stå år efter år på exempel vis nivå 15 utan att förbättre sig. ( denna metod går inte att göra under stressiga förhållanden utan då måste man slå för att lyckas. )

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Magin skall vara lite falrig, men en kan inte vara så farlig att den egentligen skulle vara utrotad.
Främst Sanari och Drezin skule alldrig vara så fruktansvärt dumma i huvet att de började med magi.
Lägger man till de övriga effekterna av okontrollerade disseperade filament så löper man ännu större risker (elementarer, demoner, jordbävning, flodvågor .. listan är lång)<p><hr></blockquote><p>Nja spelledarens jobb är ju att OM han anser att det är abbsurt så annpassa sig gör om lite i reglerna osv...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Hela iden med sänkt quadosh känns mig väldigt ogenomtänkt och "dithafsat" för att ge magikerna lite begränslingar. Vill man ha magin mystisk och farlig är det bätre att den är direkt farli än att man som en stråldos helt plötsligt får för mycekt och faller ihop stendöd.<p><hr></blockquote><p>Om du vill skriv om så DU blir nöjd *ler* själv så tycker jag tanken på överdoss av magisk trålning inte är HELT dumt men tja *ler* magi ska va magi ibland..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Ni förstår vad jag menar.
Det här får räcka för denna gången.. men jag återkommer med mera "Felaktigheter" <p><hr></blockquote><p>vete fan om det här var riktiga felaktighetere i min bok..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> ZePpiD - Ni lär inte bli av med mej än, RipperDoc har lovat att reda upp blödningssystemet med mej för att se om jag har fel. Men
har jag INTE fel om blödningen så står det 1-0 till mej :)<p><hr></blockquote><p>Tja I Eon kan man lite väl lätt blöda till döds ibland.. Fast det finns värre exempel på skade system där inte ens en Gattling kulspruta på point blank kan döda spelaren..
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
Jag ber om ursäkt

Jag kan inte mer än saga att du faktiskt fick mej på den punkten.

Jag hade suttt uppe och LANat CounterStrike i ett dygn utan sömn och det enda jag visste var att om man så en terrorist skulle man ducka och skjuta.

Jag lovar att ha sovit gott och tänkt över mina tankar innan jag postar dem i fortsättningen.
(skall fixa lite stavning med)

ZePpiD - måste byta ut sina Steur AUG mot ett tangentbord
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
Re: Magisystemet frömjar patetiskt simpla saker

Exakt vad i det hela är det som förtar mystiken? Att man inte kan spruta eldbollar och blixtar åt alla håll och kanter borde väl snarare öka mystiken....Och vad hindrar en lite enklare magi från att vara imponerande? Det som står i effekterna är egentligen bara det som händer som är värt att notera, en spelledare som vill ha färgsprakande magier kan ju säga att själva kastandet ser ut som ett mindre fyrverkeri. Det kanske kan krävas en extra effekt för det om man är väldigt regelnitesk, men titta annars på "sårade änglars spjut" där besvärjelsen tar sig form som ett rödskimrande spjut utan att det används någon effekt för t.ex. illusion.

Ok, jag skall tala med min spelledare om den saken.... Det är nog han som kall skyllas inte EON i sig.
(Min EON SL är en aktiv magikermotståndare.. :-( )

En magiker behöver ju inte försöka sig på en halsbrytande svår magi om han inte är riktigt skiklig, och på dig låter det som om dina spelare har en vidrigt höga färdighetvärden. Om man är riktigt bra minskar faktiskt chansen för fummel i och med att ett fumlat slag räknas som misslyckat om det slutliga resultatet blir under färdighetsvärdet.

Förvisso, men dock ganska marginellt, särkilt når man kommer upp i nivåer 4t6 eller mer.

Det som jag tycker är lite dåligt är att det blir så fruktansvär mycket svårare bara för att man lägger till en enda liten effekt.

För att citera en av mina spelare:

"Effetkerna i EON är ju egentligen besvärgelser, för ingen är så dum att han väver ihop flera effekter till en bevägelse. Man lägger dem en och en så lyckas man i alla fall med några"

Där lägger han fingret ganska exakt. Jag tycker man skall slippa en hel del slag om man skall väva flera effekter till en besvärgelse (eller om man skapar en besvärgelse), det blir svårt nog som det är.

Jag menar inte att man skall kunna göra supermäktiga hypersaker, allt jag vill är att det i alla fall skall vara en mening med att göra en flereffektsbesvärgelse.

ZePpiD
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Hmm...
Jag vet inte riktigt hur du gör för att hitta så många felaktigheter som du tycker är störande. Vi har länge kört med de regler som du räknar upp, och aldrig haft problem. Man har lagt magi bra mycket mer än vad dina sannolikhetsberäkningar borde ha tillåtit. Men en sak du kanske glömnde är att man måste slå mot PSY för att se om man förlorar Quadosh. Oftast när magiker fumlar så förlorar de ingen Quadosh, när vi spelaur.

Sedan kan jag tillägga att jag också tröttnat lite på den höga fummelrisken i Eon och därför höjt den till tre sexor på Ob3T6.

/RipperDoc - har inte fullt ut sett effekterna av mina fummelmodifieringar

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
G

Guest

Guest
Kör du förtfarande med två sexor på lätta (Ob2T6) slag?


I så fall så är det lättare att klanta till det på ett lätt slag där risken är 1/36 medan risken på tre tärningar är 1/216.

DEMON!
 
G

Guest

Guest
De magiker som omtalats i böckerna och som är äldre är i allmänhet mycket mäktiga, och kan antas vara ambitiösa individer som uppnått så lång livslängd genom att ha levt väldigt fromt och ortodoxt i övrigt och så ha fått tillbaka Quadosh (1 timmes bön varje dag under ett år ger +1 Qadosh om man inte svär, slåss, tänker syndiga tankar, hädar eller liknande).

Har du negativ Qadosh så kan du inte vara med i någon religion och kan därför inte tjäna qadosh på den vägen. Ett års fullständig avhållsamhet från magi krävs för att återfå en poäng.

DEMON!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Fummelmodifieringar

Jag är plågsamt medveten om det. Jag har inte kommit fram till någon bra lösning ännu. Jag funderar på att helt skippa "antal sexor" och räkna på ett värde av FV istället. Ex fumlar man om man kommer över dubbla sin FV med slaget, ellet dylikt.

/RipperDoc - några förslag?

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Fummelmodifieringar

Ex fumlar man om man kommer över dubbla sin FV med slaget, ellet dylikt.

Något i den stilen verkar bra. Det ger skicklighet en större inverkan och är dessutom konsekventare.
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
Jag är nöjd! YEEEEHA

Hurra, denna diskussion har lett fram till en trevlig insikt!

Nu vill jag bara be till alla med Quadosh att hjälpa mig att överala mina extremkonservativa spelare som vägrar fatta förändringar av ett bra system til något bättre!

De gånger ajg skall befatta mig med eon bör denna regel tillämpas, det enda jag kan komma på som är lite dålig ät att det sliter upp stora hål i min Djävulsadvikatsdatabas... Hade ganska många exempel där den höga fumelrisken kommer in :)

ZePpiD - Försöker inte ta äran från Ripperdoc, men är ändå nöjd över resultatet :)
 

NightHawk

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
6
Location
Sundsvall
Re: Jag är nöjd! YEEEEHA

SÅ Extrem konservativa är vi väl inte ?
jag menar det är bara då du kommer med dumma förslag vi är konservativa?
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
Det dumma förslaget kom härifrån

Jaharu, det "dumma" förslaget kom från deta forum!

Och här vekrar det som de flesta fattar och gillar att man slår lika bra förbättringssag som svårigheten på slaget man slåg perfekt (eler vad man slog som gav erfarenhet)

Om man gör förbättringsslagen lite bättre för ett vågat slag så vågar man sig på lite mer saker vilket leder till mer fräs i rollspelandet..

Som det är nu så är alla intelligenta fega kräk som bara segar ned och gör spelet direkt tråkigt!!

Jag vill ah lite roolspel, glädje, fart och fläkt..
Ob systemet skule vara skitbra om det inte gynnade fegning och fjant

ZePpiD
 
Top