Nekromanti Djä...r!

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Nu har ju "Fiendish codex II" kommit ut och eftersom just infernos varelser är mina favoriter är jag grymt nyfiken på boken.

Fråga 1) Har nån köpt den eller tiggarfluktat i den på typ sfbok och anser något om denna produkt?

Fråga 2) Är inte just de här varelserna grymmast?
Drakar är coola, men inte så jätteläskiga. De är liksom bara stora starka och mäktiga.
Demoner är kaotiska och förvisso läbbiga men inte så läbbiga som...

Djävlarna! De är minst lika mäktiga som demonerna men dessutom elakast! Manipulerande, ondsinta och sadistiska- tja, i min värld är de värre än tom de onda gudarna.

Fast jag har säkert fel igen. Eller?

/Basse
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Otillfredsställande svar på fråga 1:
Nej. Men jag undvek att köpa FC1 efter att ha tittat i den. Såvitt jag kunde se var det rätt mycket som redan presenterats förr. Å andra sidan har jag för länge sedan gett upp försöken att hänga med i alla omvandlingar av spelets kosmologi. Jag tröttnade när Planescape kom och gjorde allt på de yttre planen ofarligt och småskaligt.

Jag antar att det är liknande upplägg här. Men fel förväntningar har jag haft förr.

Aningen mer genomtänkt svar på fråga 2:
Djävlarna är intressanta i teorin. Min erfarenhet är däremot att i praktiken använder jag oftare demoner i mina kampanjer. Det tror jag beror på flera saker, icke minst hur jag som DM tolkar demoners och djävlars väsen:

- Demoners kaotiska natur gör att de kan dyka upp i alla möjliga sammanhang i alla möjliga roller av alla möjliga skäl.

- Åker PC på utflykt till lägre plan blir det sällan frivilliga äventyr hos djävlarna. Inferno/Baator/Helvetet är från ruta ett en välbevakad fästning. Visst finns fraktioner och inbördeskrig, men går larmet kommer en hel armé, och larmet KOMMER att gå eftersom allt är så grundligt och ordnat gjort.
På de demoniska planen kan man däremot äventyra lite friare. Visst är allt livsfarligt och elakt där också, men saker är oorganiserade och flytande och inte lika effektiva.

Manipulerande, ondsinta och sadistiska tycker jag är ord som beskriver demoner lika bra som djävlar.
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Det kanske gläder dig att en av de grundläggande idéerna med FC1 jämfört med Planescape var att abyssen inte skulle vara en särskilt överlevbar terräng. Skillnaden är ju mellan Planescape, som hade som uttryckligt syfte att man skulle kunna tillgodogöra sig Great Wheel redan på ganska låga levlar, och 3.5, där plandrällande är menat som en höglevelaktivitet.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Det kanske gläder dig att en av de grundläggande idéerna med FC1 jämfört med Planescape var att abyssen inte skulle vara en särskilt överlevbar terräng.
Säger du det! Ja, då blir jag glad. :gremcool: Inte vill man göra sig omaket att åka till de yttre planen bara för att käfta med tärningar och se att dussindemoner styr stora städer.
 
Top