[DIY] Printa spelkort

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Jag beställde ett iPad-fodral från Amazon (det gjorde ont i själen, men kändes bättre för plånboken) och passade på att klicka hem blanka spelkort ~88x65 mm. Vi spelar för närvarande en Zombie-kampanj och jag tänkte skapa lite roliga spelkort för SLPs, smittokort om de blir bitna, och så vidare.

Min skrivare klarar dock inte att hantera dessa små kort direkt, det minsta är fotopapper 10x15 cm, så jag försöker klura ut bästa sättet att få korten snygga.

Jag tänker att jag skapar och skriver ut fram- och baksida på vanligt papper med lite marginal och limmar fast dessa på spelkorten. Sist får jag försöker klippa/skära ut det färdiga resultatet. De färdiga korten kommer ligga i sleeves av passande storlek, så det kan fungera hyfsat.

--

Har ni några erfarenheter (skollim, klister, tapetklister?!) eller kanske rent av bättre förslag för ett snyggare resultat eller ett enklare tillvägagångssätt? Är även öppen för förslag på vad för coolt jag kan hitta på med korten?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Jag har haft god framgång med att bara skriva ut, klippa till i rätt storlek och stoppa ner i en sleeve tillsammans med ett kort i rätt storlek. Inget lim nödvändigt.

Jag använder sleeves som bara har en genomskinlig sida, så det gör inget om form eller storlek på själva kortet inte är hundraprocentigt.

Själv när jag tittade på lösningen kom jag fram till att det absolut billigaste sättet att få massor av kort i rätt storlek var att köpa nån slags startlåda till Magic =D

Hur många kort som helst för inte särskilt mycket pengar alls.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Skaffa dig en pappersgiljotin och skriv ut 3x3 kort per A4 utan några mellanrum (för det gör det lättare att klippa ut alla med så få skär som möjligt):

1651781888190.png

Med dessa fantastiska papperslappar i bagaget (utskrivna på helt vanligt tunt skrivarpapper) så följer du sedan tipsen från tidigare, med kortkondomer och Magickort.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Ja, jag känner inte till något annat uttryck för produkten! Pytteplastfickor?
Plastfickor eller sleeves är vad vi i Magicsvängen använder som beteckning. "Kortkondomer" låter som något som var hö hö-roligt när man var 15 1995. Känner till begreppet men har aldrig använt.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Tack för förslaget om att inte limma ihop det. Jag tänkte nog att jag ville försöka få en kort-produkt som "kan stå på sina egna ben" och försöka efterlikna en riktigt tryckt kortlek. Men att printa på vanligt papper, beskära och stadga upp med ett tomt kort i en sleeve / kortkådis (jag är inte äldre än 15... :giggle: ) verkar vara vägen.

Jag kommer inte behöva köpa Magic-kort. Jag har nu 400 blanka kort i vanliga kortleksstorlek som jag kan använda. Ena dottern har även uttryckt önskemål om att få pyssla med en av lekarna och göra en egen spelkortslek eller tarotkort. Hon gillar att teckna och pyssla så det blir ju perfekt.

--

Några tankar kring vad som kan vara roligt rent innehållsmässigt? Jag kommer göra en smittokortlek där spelarna får dra ett kort om de blir bitna, med resultatet på kortet. Ju allvarligare skada, desto fler "dåliga" kort i den. Jag kommer skapa SLP-kort med återkommande SLPer. Jag tänkte nog göra en händelsekortlekt med slumpmässiga händelser istället för att slå tärning, ungefär som till T2K. Poängen just nu är mer att prova på kreativa grejer för att se vad som är roligt / användbart under spel.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Ja, jag känner inte till något annat uttryck för produkten! Pytteplastfickor?
Du kanske menar specifikt perfect fit-fickor? De är måttanpassade till att ligga exakt runt kortet, utan något utfall åt något håll. Fördelen med såna plastfickor är att det går bra att dubbelsleeva med dem, så du sätter kortet (underifrån) i en perfekt fit och sen (överifrån) i en vanlig plastficka. Då är korten rejält skyddade (jag har spillt en hel kaffekopp över en helt dubbelsleevad magiclek utan att något av korten påverkades), men det kanske inte är relevant i det här fallet.

När jag använder kort som komponent i saker brukar jag sätta ett kort i en sleeve, skriva ut det kortet jag använder på vanligt papper och sätter framför kortet (ska fota och visa hur jag menar så fort jag kommit upp ur sängen). Det funkar bra. Men då spelar det ju kvittar att du har blanka kort, fungerar ju lika bra med annan bulk. Kan tänka mig att blanka kort mest är bra för att speltesta saker, så du skriver direkt på kortet och sen kan korrigera snabbt och enkelt vid behov. Att printa på såna kort har jag nog aldrig hört talas om att någon gör.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Plastfickor eller sleeves är vad vi i Magicsvängen använder som beteckning. "Kortkondomer" låter som något som var hö hö-roligt när man var 15 1995. Känner till begreppet men har aldrig använt.
Jag föredrar nog fortfarande ”kortkondomer”! I min vokabulär är det ett ganska vanligt led. Till exempel en USB-kondom, som ser till att en USB-port bara kan skicka ström och inte data, för att motverka säkerhetsrisker vid laddning och liknande.

Nu ska jag sluta vara OT.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Några tankar kring vad som kan vara roligt rent innehållsmässigt?
Jag är ett stort fan av skatter, belöningar och prylar på kort, så man kan räcka över en näve kort till dem och säga "ni hittar det här i lådan", så får de skicka runt och dela upp korten sinsemellan och ingen behöver skriva upp något förän uppdelningen är klar. Här är det en stor fördel om man inte limmat ihop kortet med pappersutskriften så man lätt kan byta ut förverkade skatter mot nya.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Några tankar kring vad som kan vara roligt rent innehållsmässigt?
Namnlistor är toppen som kortlek. Slumpa namn snabbt och ha dem framför dig så att du kan se dem tydligt. Sätt ett manligt eller neutralt namn på ena sidan och ett kvinnligt eller neutralt på andra.
 
Top