Ditt favoritsystem för personligheter i rollspel

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Om jag vill skapa en rollperson med en viss typ av personlighet så skapar jag en rollperson med en viss typ av personlighet, så jag tycker att regler för ovannämnda är överflödigt. Utspelar sig spelet i en annan tid eller värld där normer och värderingar skiljer sig från vår så kan det ju i och för sig vara bra att få hjälp med detta, men tar i så fall hellre det i ett världskapitel än som regler.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
stenhöna;n347397 said:
Jag tycker att White Wolf-systemet är ett utmärkt exempel. Mestadels kosmetiskt – huvudsakligen något man väljer för att ha något som påminner en om hur man tänkt kring rollpersonen, men inga speciellt starka kugghjul som griper tag i resten av systemet.

Fungerar utmärkt.

Personlighetsdrags-system behöver inte knyta an till resten av systemet för att vara bra.

De kan vara rent kosmetiska – och ändå vara bra.

Så länge de ger spelaren något som hen upplever som användbart – så är de bra.


För egen del, rent subjektivt, så upplever jag rentav att sådana system som greppar tag i övrig mekanik brukar kräva metatänk och andra tråkigheter. Mindre mekanik är nästan alltid bättre, i mina ögon.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
963
Location
Hamburg
Franz;n347405 said:
Om jag vill skapa en rollperson med en viss typ av personlighet så skapar jag en rollperson med en viss typ av personlighet, så jag tycker att regler för ovannämnda är överflödigt. Utspelar sig spelet i en annan tid eller värld där normer och värderingar skiljer sig från vår så kan det ju i och för sig vara bra att få hjälp med detta, men tar i så fall hellre det i ett världskapitel än som regler.
Tja, det argumentet kan ju användas för alla RP's egenskaper. :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
stenhöna;n347413 said:
Tja, det argumentet kan ju användas för alla RP's egenskaper. :)
Både och skulle jag säga. Det kan absolut användas i fallet hur högt värde rollpersonerna bör ha i sina färdigheter eller grundegenskaper. Jag kan ibland tycka att det är onödigt omständligt att räkna ut alla färdigheter och färden till punkt och pricka när man lika gärna efter godtycke kunnat placera ut vad man tycker borde passa ens rollperson. Att sedan slå om man lyckas med färdigheter är en annan sak, där tycker jag det finns goda argument för att inte bestämma själv om man lyckas eller inte.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Bolongo;n347394 said:
Vad gäller argumentet att personlighetsregler har ett egenvärde... så tror jag inte ens att du själv egentligen tycker det. Det finns något som du vill att reglerna skall uppnå, även om du inte formulerat det medvetet.
Naturligtvis uppnår de någonting. De startar processen i spelarens hjärna att föreställa sig rollpersonen som en karaktär, och sedan står de nedskrivna på rollformuläret som en påminnelse. Det är deras bästa förtjänst.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
stenhöna;n347141 said:
D&D har det berömda "good vs evil", "chaotic vs lawful". Utöver det är det inte många system jag känner till, om man inte går till företagspsykologi, av typ "röd, gul, blå, grön" personlighet (agens, kommunikativ, logisk, omhändertagande). Det finns också introvert, extrovert, och såklart horoskop (typ samma som färgsystemet innan, där Mars är "röd" etc för olika planeter). Vad är ditt favoritsystem för att slumpa fram eller välja personlighet till karaktärer?
Jag tycker Psychodrame är klockrent. Där spelar man personer i en dysfunktionell familj.

Man börjar med att ta något destruktivt personlighetsdrag.

Sedan går man i ring och hittar på saker om sig själv.

Grannmedspelarna hittar på något som går emot rollpersonen. Typ polis/knarkare, hundägare/allergisk.

När man sedan använder systemet för konflikter - vilket ofta är argumentation - väljer man först en attityd - konfrontativ, manipulativ, undsmitande, hjälpande - och sedan kombinerar man det med en känsla - ilska, kärleksfull, rädsla, övertygande, uttråkad, upprymdhet. Detta växlar under konversationen, vilket man ska spela ut medan man drar sina argument. Fungerar otroligt bra.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,128
Spontant tänker jag mig ett system för den som.vill leka med karaktärsgestaltning som så.

Istället för grundegenskaper, färdigheter och andra sifror genererar man fram ett antal personlighetadrag på slump.

När man sedan skall göra något beskriver man hur dessa personlighetsdrag spelar in på den tänkta handlingen. Sedan slår man en tärning per karaktärsdrag man får med i beskrivningen.
 
Top