Jag är rätt förtjust i dygd/synd-system. Du har en näve motstående värden, tex. Generös/Självisk, Modig/Feg och så vidare. De värderas alltid så de går jämnt ut, så lyckas du höja Modig sänks Feg.
Varje kultur i spelet har en moral som bestäms utifrån de här, men olika kulturer värderar olika saker olika. De vilda vikingarna älskar de som är Stolta, medan katolikerna föredrar de som är Ödmjuka, tex. Det gör att du har ett ramverk att utgå ifrån, men ändå en rätt fri rörlighet inom det, eller att bryta mot det.
Det är också en riktigt bra hjälp under spelets gång - har du ingen aning om hur din RP skulle agera i ett givet val är det lätt att titta på rollformuläret och se efter.Det gör det också lätt att hitta utvecklingsmöjligheter - om din rollperson börjar som totalt Värdslig kanske du vill utforska dess Spirituella sida och öka det värdet. Eller gå från en naivt Förlåtande person till en Grym hämnare. Lättöverskådligt.