Nekromanti Ditt/Dina bästa tips till en nybörjare

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Jag satt och pratade med en av mina inneboende, som skulle iväg och spela rollspel för den första gången i hans vuxna liv (han testade en gång med oss när han var ung och hade väldigt tråkigt). En vän har fått med honom i att testa på att spela någon "Dungeons & Dragons". Samtalet gled in på tips för att spela rollspel och jag började raljera som jag brukar när jag pratar med nya till hobbyn och insåg att mitt perspektiv är väldigt begränsat och att jag kanske inte alls har de bästa idéerna och att jag kan råka underminera deras SL:s auktoritet/vision.

Sån tur är finns det ett forum fyllt av allehanda spelare som har sina egna tips. Om specifika spel eller egna upplevelser om tips som fungerat bra.

Vill observera att tråden inte är till för objektiv diskussion (Vad är bästa tipset för nybörjare?) utan för en subjektiv beskrivning (Mitt bästa tips jag kan komma på är!).


Mitt egna bästa tips, som jag känner mig trygg i, är att inte vara rädd för sina egna idéer. Har du något du vill testa/föreslå/göra så säg det. Som en ganska erfaren spelare uppskattar jag när det kommer någon som har ett helt annat perspektiv och idéer. Då jag tycker att man lätt fastnar i liknande mönster och man har en ganska klar riktning som storyn går i.





Ps. Om det redan finns en liknande tråd så är det bara att länka den till mig, gjorde en snabb sökning och hittade ingen.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Mitt bästa tips till spelare är att beskriv vad du gör, säg vad du säger.
"Jag drar mitt svärd! 'Stanna! Stanna!' Jag springer efter."

"Jag känner försiktigt på väggen. Hur känns den?"

"Hur luktar det här inne?" osv osv.

För att göra det, gör det. För att säga det, säg det. Det kommer bli så fritt mkt fetare om du gör så. Tycker jag

Sen till nya spelledare har jag mer tips.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
PS din kompis har hittat ett riktigt bra spel. ?I love D&D?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Svår fråga faktiskt, för det ligger en hel del hos SL. Som spelare är det mest att hänga på. Det finns många bra spelstilar, så det är nog bäst att lägga sina förutfattade bilder om hur man gör åt sidan.

Lite som att gå på fest, bra humör och engagemang gör det till en bra upplevelse.

Viktigt att göra en rollperson som är team player förresten. Det är ingen höjdare att spela mystisk enstöring hur vanliga de än är i litteratur och datorspel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,026
Location
Ereb Altor
Beror ju helt på spelstil, men skapa en rollperson som du bryr dig om, som vill något och är på väg åt något håll tycker jag är oerhört viktigt. Allt börjar där. Förhoppningsvis kan resten av gruppen fiska upp det, men om inte så slipper du åtminstone spela en platt kopia av Legolas.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Mitt bästa tips till en nybörjare är att testa rollspel flera gånger, olika spel och med olika personer.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,330
Zire;n241403 said:
Svår fråga faktiskt, för det ligger en hel del hos SL. Som spelare är det mest att hänga på. Det finns många bra spelstilar, så det är nog bäst att lägga sina förutfattade bilder om hur man gör åt sidan.

Lite som att gå på fest, bra humör och engagemang gör det till en bra upplevelse.

Viktigt att göra en rollperson som är team player förresten. Det är ingen höjdare att spela mystisk enstöring hur vanliga de än är i litteratur och datorspel.
Håller med till 100%. Val av spel är viktigt tycker jag, att som nybörjare kastas in i Eon eller Pathfinder kan kännas överväldigande när man ska hålla reda på alla specialregler.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,033
Location
Sthlm
Oroa dig inte så mycket för att inte kunna reglerna. Antingen så kan nån annan dem och hjälper dig att få det rätt, eller så kan nån av er kolla upp det till nästa vecka. Gör nått som känns rättvist har och nu i stället för att fundera på hur det "ska vara". Om det ger dig nått att fundera på hur det ska vara, gör det tex här på forumet eller med nån kompis ur gruppen mellan mötena.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
1. Tänk på att det finns väldigt många olika sätt att spela rollspel på och pröva dig gärna fram med olika spel och grupper.
2. Om du kan välja, välj spel som är gjorda för enkvällsscenarion, spel som inte har spelledare och spel som är regellätta.
3. Spela med personer som har spelat förut, det är väldigt svårt att lära sig direkt från en rollspelsbok.
4. Om det inte är kul, spela något annat. Det finns väldigt få spelsätt som har någon större tröskel där det kanske är tråkigt i början men som blir kul senare (till skillnad från till exempel avancerade brädspel eller datorspel där det absolut kan vara värt att ha en tråkigare tutorial/inlärningsperiod för att få roligare senare). Rollspel blir visserligen också roligare ju mer en spelar men inte på samma tröskelsätt.

Och så förstås den viktigaste:
5. Kul att du ska spela rollspel, kom nu ihåg att kör, bara kör! Överanalysera inte och fega inte, det är ok att göra fel och blir bara roligare ju mer folk öser på.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Björn den gode;n241553 said:
Tänk på att det finns väldigt många olika sätt att spela rollspel på och pröva dig gärna fram med olika spel och grupper.[...]Om det inte är kul, spela något annat. Det finns väldigt få spelsätt som har någon större tröskel där det kanske är tråkigt i början men som blir kul senare (till skillnad från till exempel avancerade brädspel eller datorspel där det absolut kan vara värt att ha en tråkigare tutorial/inlärningsperiod för att få roligare senare). Rollspel blir visserligen också roligare ju mer en spelar men inte på samma tröskelsätt.
Håller inte med! Ge inte upp, Simons kompis' kompis!
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Tre veckor senare tackar jag för alla de fina tips som kom in här!

Uppskattar eran input och ska ta vara på den till nästa gång jag får chansen.
 
Top