Distansrollspel och sessionslängd

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Under ett år av rollspel på distans tycker jag mig ha märkt en tydlig effekt: jag orkar inte lika långa sessioner. Efter tre timmar börjar jag flagna betänkligt, och när jag är spelledare är det etter värre -- då får jag ofta bryta efter två timmar. Har andra som spelar på distans också märkt att de inte orkar hålla på lika länge?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Absolut. Jag tror det beror på att man aldrig kan slappna av, måste hela tiden vara "på".
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
För oss har det inte haft någon märkbar effekt. Nästan tvärtom, för tid som förut ägnades åt att beställa och äta pizza är utbytt mot att folk får lösa mat på egen hand före spel. En annan av grupperna vet jag däremot kör mycket kortare, men de spelade å andra sidan knappt alls innan så för dem har det ändå varit en stor framgång. Två timmar rollspel varannan vecka är trots allt mycket mer än fem timmar en gång i halvåret. :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Nej, jag känner inget problem att spela i fyra-fem timmar på distans. Jag håller ju kurser på distans, och då pratar jag ju ofta mer eller mindre konstant i åtta timmar in i skärmen. Att spela rollspel i några timmar är ingenting i jämförelse. :gremgrin:

Överhuvudtaget har jag blivit förvånad över hur bra det går att spela på distans. Jag trodde att jag skulle ogilla det mer. Det kommer att kännas underligt att spela ansikte mot ansikte igen. Jag har nog lite glömt hur det var.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Jag älskar möjligheten att spela online och hoppas detta kommer fortsätta efter covid också, men kan ju sakna ett riktigt spelbord och tärningar (och folk runt det, men kör b/x med mina äldsta barn regelbundet så helt borta har det inte varit). Men ja energin tycker jag dräneras snabbare helt klart, medhåll.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Nej, jag känner inget problem att spela i fyra-fem timmar på distans. Jag håller ju kurser på distans, och då pratar jag ju ofta mer eller mindre konstant i åtta timmar in i skärmen. Att spela rollspel i några timmar är ingenting i jämförelse. :gremgrin:
Där tror jag snarare att jag slår i min gräns för hur länge jag orkar göra något överhuvudtaget.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Tycker nog inte heller att jag orkar kortare tid eller att längden spelar roll, däremot tycker jag det är tråkigare, inte tråkigt, men tråkigare. Sen har jag spelar några online-lajv som jag tycker varit superbra, men då har det varit saker designade för formatet, att bara ta ett 'vanligt' rollspel och spela det online tycker jag som bäst blir en helt ok kopia, men ser fram emot att fler rollspel byggs direkt för onlinemarknaden så att säga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har inte spelat på distans ännu, men jag kroknade efter 2-3 timmar innan också, när vi körde fysiskt…
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,380
Location
Helsingborg
Under ett år av rollspel på distans tycker jag mig ha märkt en tydlig effekt: jag orkar inte lika långa sessioner. Efter tre timmar börjar jag flagna betänkligt, och när jag är spelledare är det etter värre -- då får jag ofta bryta efter två timmar. Har andra som spelar på distans också märkt att de inte orkar hålla på lika länge?
Jag har varit stillasittande i ett år. Märkte skillnad när jag började tränade bara femton minuters styrketräning om dagen i att jag orkar mer.

Annars kände jag också av, innan jag började träna, att det sög enorm energi att spela online.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Oftast samma här. Jag pallar 2-3 timmar. Men, det jag också märkt är att det oftast blir mindre struntprat också, så effektiv speltid blir ungefär samma sak för mig.

Två saker har jag märkt underlättar dock:

Att ha ett trådlöst headset med mutefunktion, för det gör att jag kan springa ifrån datorn för att hämta lite och dricka, eller bara sträcka på benen, utan att missa något eller behöva avbryta spelet.

Att köra med kamera. Det kräver så klart att alla har okej nog uppkoppling för att slippa massa lag och annat störande, men jag har märkt att kunna se alla andra, och kunna påkalla uppmärksamhet bara genom att hålla upp en hand istället för att försöka avbryta någon tycker jag gör det mycket mindre stressande.

Det är klart, att ha kameran igång kan vara stressande i sig. Jag kör bara kamera i en grupp, och det är med bror min och ett par av hans barndomskompisar, så vi har känt varandra hur länge som helst. Vilket så klart också är en bidragande orsak till att den känns mer avslappnad. I den gruppen har jag spelat typ 12 timmar i ett kör (fast med mautpaus) online.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
3 timmar känns ganska lagom för mig i den grupp vi kör i nu. Dessutom eftersom det inte är någon pendling känns det lättare att köra en gång i veckan på en vardag utan att resten av veckan blir lidande.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Håller med @Rymdhamster - absolut kortare pass men de har nog aningen högre effektivitet (fast vissa saker går också långsammare så vinster är nog inte alltid så stor).

Tycker den allmänna corona-lunken med mindre fysisk rörelse och mer skärmtid minskar min uthållighet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Har blivit kortare pass för mig med. Aldrig över tre timmar digitalt. Det blir för svårt för mig att fokusera längre än så. Upplever också att spelet får en annan karaktär över nätet. Mer avvaktande, mindre galenskap och ös. Ser därför fram emot att få spela fysiskt igen. Samtidigt har det digitala medfört att jag fått spela med avlägsna och nya vänner. Det är trevligt så det kan nog bli blandat spelande framöver.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Under ett år av rollspel på distans tycker jag mig ha märkt en tydlig effekt: jag orkar inte lika långa sessioner. Efter tre timmar börjar jag flagna betänkligt, och när jag är spelledare är det etter värre -- då får jag ofta bryta efter två timmar. Har andra som spelar på distans också märkt att de inte orkar hålla på lika länge?
Tycker tvärtom att jag är mer fokuserad när vi spelar online. Det verkar som att jag orkar bibehålla fokus under en längre period framför datorn än IRL.
Men jag håller med om att de är tuffare att spelleda online.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Vi spelar oftast från 19-22 med en paus på typ en kvart eller så i mitten. Men 19-19:40 eller så är mest struntprat och "vad hände sist" och så. Utan pausen skulle det vara svårt för alla att hålla fokus uppe.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Har blivit kortare pass för mig med. Aldrig över tre timmar digitalt. Det blir för svårt för mig att fokusera längre än så. Upplever också att spelet får en annan karaktär över nätet. Mer avvaktande, mindre galenskap och ös. Ser därför fram emot att få spela fysiskt igen. Samtidigt har det digitala medfört att jag fått spela med avlägsna och nya vänner. Det är trevligt så det kan nog bli blandat spelande framöver.
För min del så spelar jag med en annan grupp än den fysiska, så jag kan inte jämföra rakt av. Men det är mindre teater-gestaltande i min online grupp och mer att vi alla är med och sätter scenerna. "Jag tror inte att vi behöver spela det här och kan gå rakt till X" är inte något som någon skulle säga i min ordinarie grupp. Där skulle det vara underförstått och SLs val. Men jag vet inte om det har att göra med gruppen eller online delen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Under ett år av rollspel på distans tycker jag mig ha märkt en tydlig effekt: jag orkar inte lika långa sessioner. Efter tre timmar börjar jag flagna betänkligt, och när jag är spelledare är det etter värre -- då får jag ofta bryta efter två timmar. Har andra som spelar på distans också märkt att de inte orkar hålla på lika länge?
Vi kör knappt 3 timmar med @Sysp s Kuf-grupp. Jag kör 2 timmar med min tyska Kuf-grupp, men de börjar vid 20 så det blir fort jättesent för mig.

eGothCon hade 5-timmarspass i år om jag minns rätt, någon som spelade där och vill kommentera om hur det var?
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
3 timmar känns som max. Lite längre ifall det är något speciellt möte. Men föredrar typ 2.5h
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,061
Jag är nog härdad efter drygt ett år med väldigt frekventa Teamsmöten. Märker ingen skillnad på orken. Det enda jag saknar är det sociala umgänget kring spelpasset. Visst pratar vi en del annat även online, men det är inte riktigt samma sak. Sedan har jag ju fördelen att ha min sambo antingen som spelare eller som spelledare, och vi fikar så klart tillsammans (på varsin sida om köksbordet). Det är de andra spelarna jag saknar.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Alla mina onlinemöten har legat på 2,5 till 3 timmar, och den längden har alla kunnat hålla focus. Tycker det går bra även om jag har zoomat ett par timmar under dagen.

Överlag går det bättre än jag trodde att spela online (eller jag trodde nog ingenting, ville inte pga ogillar nymodigheter), men jag saknar att känna lukten av mina spelare. Kommer nog köra mixat IRL och online om pesten går över.
 
Last edited:
Top