Nekromanti Disposition och om att plagiera

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
När man skriver rollspel är det lätt att man får ett upplägg på dispositionen i spelet som liknar många andra spel. Särskilt om man gör dispositionen efter någorlunda vetenskaplig och trist indelning. I tex. ekonomi, samhälle, historia, seder och bruk/dagligt liv i x, religion mm. Om man dessutom sedan har ett sista avsnitt med hemligheter så som föreslagits i disskusioner här på forumet så resulterar det i att mitt rollspel får en ganska liknande disspisition som Krilles Skymningshem. Mestaels i huvudrubrikerna för "avsnitten", men det finns även likheter i övriga rubriker. Hur mycket får man efterlikna andra innan det börjar lukta illa? Är jag bara paranoid eller är jag en nedrans skurk? Jag tycket bara jag är logisk? Eller jag kanske har fastnat i fel tankebanor?

Jag kan ju förståss alltid välja dissposition efter något annat sätt. tex. efter "funktion" kanske. Alltså vad man gör i rollspelet. Tex. ett kapitel för när rollpersonerna är ute och reser.

I övrigt (förutom dispisition alltså) så anser jag mig inte ha de här problemen.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Tidigare diskussion om disposition av rollspel ...

... finner du här.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
inspirerad, soloäventyr

Jag blev inspirerad av rising inlägg i den där tråden... Man skulle kunna ha det första kapitlet som ett soloäventyr. Man får göra vissa val men guidas genom först karaktärsskapandet (ganska fort) och sedan ett kort äventyr där man tar upp både viktiga saker i världen och regler.

Om det görs vackert kan olika spelare få reda på olika saker genom de val de gör. Bor man på landsbygden matas man med vissa kunskaper och värderingar till skillnad från nomaden och stadsbon...
 
Top