Nekromanti Diskutera om scenariotävlingens regler

Terrasol

Veteran
Joined
31 Aug 2005
Messages
53
Har skrivit ihop några förslag på regler. Tänkte ta denna vecka att diskutera om något bör läggas till eller ändras eller uteslutas. Om reglerna kan fastställas till helgen räknar jag med att tävlingen kan påbörjas på söndag eller måndag.

Scenariotävling
Kategorier
Bästa Scenario (alla kategorier)
Bästa Idé (hur idén till scenariot, konceptet är, alltså inte utformningen)
Bästa Design (den grafiska utformningen)
Bästa Miljö (miljöbeskrivningar)
Bästa Person (personbeskrivningar)
Bästa Text (textutformning)
Mest Nyskapande (det mest nyskapande scenariot, mest annorlunda)

Regler
Scenariot får vara på max 4 A4-sidor (eller 8 A5-sidor osv...)
Scenariot skall vara skrivet till ett befintligt system (möjligt att köpa eller ladda ner gratis)
Scenariot får inte ha mindre text än 7 punkter Ariel
Scenariot måste ha minst 5 mm marginal på samtliga sidor
Scenariot får illustreras och/eller innehålla kartor om utrymmet tillåter det
Scenariot behöver inte ha några speldata för spelledarpersoner och liknande
Scenariots layout är i övrigt fri
Scenariot skall lämnas in i PDF-format
Scenariot skall vara skrivet på Svenska (eller Norska)
Scenariot skall postas i detta forum (och märkas med: [Bidrag] Scenariots namn)
Scenariot får även postas som en förhandsversion (och märkas med: [Previes]: Scenariots namn)
Scenariot får förses med så kallade ”Hand Outs”, detta är det enda som ej behöver rymmas på scenariots utrymme. Hand Outs får ta max 1 A4 sida i anspråk.
Scenariot skall förses med en stämningstext vid inlämnandet om max 200 ord.
Endast Scenarion som postats som bidrag deltar i tävlan
Varje författare behåller upphovsrätten men tillåter genom att delta i tävlingen att scenariot publiceras på www.rollspel.nu och eventuell annan sajt som kan skapas för tävlingen
Scenariotävlingen pågår under 1 månad.
Röstning: Kommer att ske på www.rollspel.nu genom privata meddelanden till person utsedd att sköta rösträkningen.
Jury: Forumsdeltagarna genom röstning
Vinst: Vinnare får rätten att märka med:
Vinnare: [Kategorinamn] - Terra Scenariotävling 2006.
Dessutom utdelas ära och berömmelse.

Viktigt
Varje bidrag skall förses med upphovsman (riktigt namn och eller användarnamn på rollspel.nu)
Varje bidrag skall förses med uppgift om till vilket spelsystem scenariot är tänkt till

// Terrasol

PS. Skulle någon duktig tecknare även kunna göra en prismedalj för tävlingen. DS.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Kan börja med tidsvalet, jag sitter just nu i ordentlig skrivarmodd för konvent (för GothCon är vi mellan speltest två och tre och LinCon ska vi precis till att speltesta), tror tidpunkten skulle vara bättre på hösten (typ augusti?) om man vill ha med de som brukar skriva för konvent.

Scenariot får vara på max 4 A4-sidor (eller 8 A5-sidor osv...)
8 eller 12 sidor och du kan få ett schysst enkväll scenario.
Scenariot skall vara skrivet till ett befintligt system (möjligt att köpa eller ladda ner gratis)
Varför då? Inte bara för att öppna för friformsscenarion, utan även för de som vill göra ett scenario med eget system inkluderat.
Scenariot får förses med så kallade ”Hand Outs”, detta är det enda som ej behöver rymmas på scenariots utrymme. Hand Outs får ta max 1 A4 sida i anspråk.
Skulle nog vilja ha mer sidor, så man kan ha färdiga karaktärer med om man önskar

Annars gôtt, kör på så är jag gärna med i mån av tid :gremlaugh:
 

Terrasol

Veteran
Joined
31 Aug 2005
Messages
53
Först och främst så är inga regler helt och hållet fastslagna. Starttidpunkten kan självklart ändras, men det finns ju konvent över hela året (kanske göra en höst- och en vårtävling, där en av dem har ett tema också?)

Vad gäller längden på scenariot så vill jag ha ett ganska kort, 12 sidor i det tänkta konceptet tycker jag är lite mycket, kanske 8 sidor, samtidigt kan man få in mera text också i 7 punkter än 10 eller 12 punkter som är ganska normalt.

Eget system fungerar om det är tillgängligt på nätet. Friform är jag inte heller så förtjust i, men om man skriver ett scenario och som de preliminära reglerna sägar, att man kan utesluta speldata, så ser inte jag så stora svårigheter att anpassa det till friform eller eget system som ligger i byrålådan.

Hand Outs var mer tänkt om man vill ha en karta för spelarna, något dokument eller liknande. På ett scenario på fyra sidor tycker jag en sida räcker för det, men utökas det till scenarion på 8 sidor, kan man nog utöka detta utrymme till 2 sidor.

// Terrasol
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Låter bra! Några synpunkter:

Några av kategorinamnen är jag lite tveksam till. Design är något tvetydigt, formgivning kanske är bättre, och karaktär tycker jag är klarar än person. Sen är jag lite osäker på vad du menar med bästa text (textutformning)? Är det hur välstrukturerat och pedagogiskt det är upplagt? I så fall är det en mycket bra kategori! Kanske finns bättre namn för det?

Jag håller med MrG om att ”Scenariot skall vara skrivet till ett befintligt system” och ”Varje bidrag skall förses med uppgift om till vilket spelsystem scenariot är tänkt till” ska strykas! I stället bör det uppmuntras att göra scenarion som inte är knutna till ett visst system. Detta innebär ju inte att man måste spela det friform (som du ogillar) utan att man kan köra vilket system man vill. Helst ska också krav på att läsaren känner till en viss spelvärld minimeras så att så många som möjligt kan ta del av varje scenario.

Dessutom tycker jag att stämningstext i ”Scenariot skall förses med en stämningstext vid inlämnandet om max 200 ord.” ska ändras till text.

4 sidor är bra och inte mer än 1 sida för handouts! 12 sidor i 7 punkters Ariel med 5 mm marginal skulle jag inte räkna som ett dogma- eller kortscenario, och jag är tveksam om jag skulle läsa det faktiskt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
"Scenariot skall vara skrivet till ett befintligt system (möjligt att köpa eller ladda ner gratis)
/.../
Scenariot behöver inte ha några speldata för spelledarpersoner och liknande
"
Varför system om man inte behöver speldata?
Får man bifoga sitt eget system?

"Scenariot skall förses med en stämningstext vid inlämnandet om max 200 ord."
I inlägget som man postar scenariot i? Det räknas alltså inte till kravet på 4 A4-sidor?

Sedan undrar jag var du menar med "scenario". Ska det vara ett fullfjädrat äventyr som man kan spela rakt av eller ska det vara scenarioupplägg som man inspireras till att spinna vidare på?

Rätt viktig skillnad och jag vet folk som har den senare tolkningen för ordet "scenario".

/Han som tycker det är en kul idé annars
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Sedan undrar jag var du menar med "scenario". Ska det vara ett fullfjädrat äventyr som man kan spela rakt av eller ska det vara scenarioupplägg som man inspireras till att spinna vidare på?
Båda tolkningarna tycker jag ska accepteras så länge man följer övriga regler.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja, vem sjuttom skriver nåt i 7 pt Ariel, och med 5 mm mariginal... DET funkar inte för mig...
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
Systemlöst eller generellt då?

Scenariot skall vara skrivet till ett befintligt system (möjligt att köpa eller ladda ner gratis)
...
Scenariot behöver inte ha några speldata för spelledarpersoner och liknande
Först och främst tycker jag att de två raderna motsäger varandra. Om det är tillåtet att helt utelämna speldata så är det i mina ögon ett systemlöst/generellt scenario.

Ett scenario för mig är en stomme att bygga något större på, ett äventyrs- eller kampanjuppslag, inte ett färdigt äventyr. I sådana fall tycker jag att reda siffror inte är nödvändiga - det borde räcka med omdömen som "nybörjare - bra - mästare" eller liknande.

Jag tycker att det borde räcka med att ange vilken miljö (fantasy, sci-fi, skräck, heroiska agentkaniner etc. etc.) scenariot är tänkt att användas i. Om man skriver för ett specifikt system och/eller en specifik kampanjvärld bör man kanske begränsas till sådana system och världar som finns att köpa i vanliga butiker eller ladda ned gratis. (Dvs. inte för spel som bara finns på begagnatmarknaden.)

Dewil
 

Terrasol

Veteran
Joined
31 Aug 2005
Messages
53
Re: Systemlöst eller generellt då?

"Först och främst tycker jag att de två raderna motsäger varandra. Om det är tillåtet att helt utelämna speldata så är det i mina ögon ett systemlöst/generellt scenario."

Jag stryker dem.

"Ett scenario för mig är en stomme att bygga något större på, ett äventyrs- eller kampanjuppslag, inte ett färdigt äventyr. I sådana fall tycker jag att reda siffror inte är nödvändiga - det borde räcka med omdömen som "nybörjare - bra - mästare" eller liknande."

Scenario i det här fallet skulle jag nog säga att det finns två alternativ.
1) Ett fullständigt äventyr
2) Ett kort äventyr som går att peta in som extra handling i något befintligt äventyr

// Terrasol
 

Terrasol

Veteran
Joined
31 Aug 2005
Messages
53
"I inlägget som man postar scenariot i? Det räknas alltså inte till kravet på 4 A4-sidor?"

Mycket riktigt, det är mer en information och stämningstext som beskriver lite mer om scenariot och som kan sammafatta scenariot vid röstningen.

"Varför system om man inte behöver speldata?"

Har precis tagit bort den raden.

"Sedan undrar jag var du menar med "scenario". Ska det vara ett fullfjädrat äventyr som man kan spela rakt av eller ska det vara scenarioupplägg som man inspireras till att spinna vidare på?"

Har sagt vad det innebär i ett tidigare inlägg nyss.

// Terrasol
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Systemlöst eller generellt då?

Scenario i det här fallet skulle jag nog säga att det finns två alternativ.
1) Ett fullständigt äventyr
2) Ett kort äventyr som går att peta in som extra handling i något befintligt äventyr
Jag ser heldre att det handlar om fullständiga äventyr, tycker det skulle kännas enklare att jämföra och ser optionen att få massa trevliga spelkvällar :gremwink:

Och appropå när, så stämmer det att konvent finns över hela året, kanske bara vi som brukar ha en topp så här års då vi favoritiserar några vårkonvent :gremlaugh: men en vår och en höst-tävling var najs tanke och hösten med tema lät kul!
 
Top